یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
ملک سلمان

محمد اولیایی کارشناس مسائل عربستان گفت: پوک بودن ساختار سیاسی عربستان موجب شده هیچ نتیجه ای در سیاست خارجی به دست نیاورد. در واقع سعودی ها مانند یک دستگاه خود پرداز به تروریست ها پول پرداخت می کنند و منافعی را به دست نمی آورند .

محمد اولیایی کارشناس مسائل عربستان با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون ساختار پوک و شکننده عربستان در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به معرفی ساز و کارها و استراتژی های ضعیف و شکست خورده این کشور در عرصه داخلی و منطقه ای پرداخت.

عربستان، کشوری که 90 درصد مواد غذایی اش از خارج تامین می شود

وی گفت: ساختار پوک عربستان به دلیل ساختار وابسته سیاسی عربستان است که از جهات مختلف وابسته به غرب است. عربستان کشوری است که تولید داخلی ندارد و دانشمند ، پزشک و حتی علم تولید نمی کند و 90 درصد مواد غذایی خودش را از خارج از عربستان وارد می کند.

وی ادامه داد: عربستان از لحاظ سیاسی واکنش گراست یعنی در مسائل منطقه ای منتظر واکنش دیگران است و استراتژی خاصی ندارد تا به عنوان راهبرد پیش برد.

اولیایی تصریح کرد: به عنوان مثال در جنگ ایران و عراق به صورت کورکورانه در جبهه صدام قرار گرفت بدون اینکه عواقب مشارکت در این جنگ را بسنجد و مدتی بعد مورد هجوم صدام قرار گرفت.

سعودی ها به اهداف خود در یمن و سوریه نرسیده اند

وی افزود: جنگ یمن  را به این دلیل که حوثی ها از طرف ایران حمایت می شوند آغاز کرد که هزاران کشته بر جای گذاشت بدون اینکه سعودی ها به اهداف خود دست پیدا کنند.

کارشناس عربستان خاطر نشان کرد: استراتژی عربستان تماما شکست خورده است. در سوریه تاکنون چند هزارنفر کشته شدند و آنها  به طور کور کورانه از تروریست ها حمایت می کنند و دستاوردی  برای آنها نداشته است و جنگ به طور فرسایشی ادامه دارد و تماما به هیچ کدام از اهدافش نرسیده است. عربستان از کسانی حمایت می کند که در داخل عربستان حملات تروریستی انجام می دهند در واقع سعودی ها مانند یک  دستگاه خود پرداز به تروریست ها  پول پرداخت می کنند و منافعی را به دست نمی آورند .

اولیایی با اشاره به نمونه های تاریخی از استراتژی ضعیف عربستان گفت: در سال 1986 م آمریکا قصد داشت به مجاهدین افغان در برابر ارتش سرخ روسیه کمک کند وعربستان نیز به همکاری با آمریکا پرداخت به طوری که عربستان بن لادن را حمایت کرد تا از مجاهدین افغان پشتیبانی کند اما بن لادن بعد از جنگ به عربستان آمد و ضد سعودی ها عملیات هایی را انجام داد و بنابراین تمام استراتژی های آل سعود شکست خورده است.

عربستان استراتژی ندارد، بلکه واکنش گراست

وی اظهار کرد:  هیچ وقت عربستان برای منافع خودش استراتژی ندارد بلکه در واکنش به مسائلی واکنش نشان می دهد و طرح هایش به نتیجه نمی رسد مثلا طرح ارزان کردن قیمت نفت با هدف ضربه زدن به  ایران و روسیه موجب کسری بودجه کشورش شد.

کارشناس مسائل عربستان ادامه داد: پوک بودن ساختار سیاسی عربستان موجب شده هیچ نتیجه ای در سیاست خارجی به دست نیاورد و به اهدافشان نرسند و این ساختار زمینه  ساز سقوط آنها خواهد شد .

وی با اشاره به ضعف های داخلی عربستان گفت : در داخل هم این نظام مشروعیت خودش را از دست می دهد؛ زنان حق رانندگی ندارند و بزرگان مخالف حکومت به راحتی اعدام می شوند ، تظاهرات ممنوع است و هر مخالفت با آل سعود مخالفت با خدا و حکم اعدام برای آن در نظر گرفته می شود.اما غربی ها برای حفظ تولید نفت عربستان و کشوری که به راحتی نفت ارزان برایشان تولید می کند از عربستان حمایت می کنند .

حمایت رسمی آمریکا از عربستان

کارشناس عربستان گفت: مثلا در حادثه 11 سپتامبر از 19 نفر تروریست 15 نفر از عربستان سعودی بودند گزارش 28 صفحه ای در کنگره امریکا وجود دارد که به نقش عربستان در این حادثه می پردازد .برخی از اعضای کنگره می خواهند این گزارش منتشر شود تا اموال عربستان بلوکه شده و سران آن کشور مورد تعقیب قراربگیرند اما  اوباما می گوید با هر طرحی ضد عربستان مخالفت می کند. هدف او از این اقدام به دنبال حفظ رابطه با عربستانی است که  750 میلیارد دولار در آمریکا اوراق قرضی دارد و برای اقتصاد شکننده آمریکا ضروری است .

وی با اشاره به اقدام عربستان در قرار دادن حزب الله در لیست تروریست ها گفت : عربستان حزب الله را در لیست تروریست ها  قرار داده تا  فعالیت حزب الله در برخی کشورها محدود شود حتی در کشورهایی که شیعیان زندگی می کنند ، این دشمنی سعودی ها با حزب الله از آنجاست که حزب الله در هرمرحله به طور مستقیم ضد تروریست ها و ضد منافع عربستان حرکت کرده این حضورسبب شده  سعودی ها سعی کنند حزب الله را تحت فشار بگذارند  و وجهه ی  حزب الله را در میان اعراب تخریب کنند اما تاریخ ثابت خواهد کرد که آنها در این پروژه نیز شکست خواهند خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha