دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 377278
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
خطبه سبز به مناسب روز زمین در تورنتو

حوزه/ ائمه جماعت تورنتو در کمپین جهانی خطبه سبز، به افزایش آگاهی درباره چالش‌های زیست محیطی پیش روی بشر پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam.ne، ائمه جماعت در تورنتوی کانادا که به کمپین جهانی خطبه سبز پیوسته‌اند، در خطابه‌هایشان به مناسبت روز زمین، به اطلاع رسانی و افزایش آگاهی درباره چالش‌های زیست محیطی پیش روی بشر پرداختند.

کمپین خطابه سبز نخستین بار در سال 2012 در کانادا شکل گرفته و هر ساله از امامان جماعت در سراسر دنیا خواستار یادآوری پیام قرآنی در پاسداری و حفظ محیط زیست است.

دکتر وائل شهاب، امام جماعت مسجد تورنتو در پیامش خطاب به اجتماع مسلمانان گفت: اسلام زمین و محیط زیست را ارزشمند دانسته تا آن اندازه که بعضی از سوره‌های قرآن به نام بعضی از مخلوقات چون گاو، مورچه‌ها، زنبورها، خورشید و ماه نام گذاری شده‌اند. تمامی مخلوقات همواره تسبیح گوی خداوند هستند و در این زمینه با ما مشترک هستند. ما تمامی مخلوقات را دوست داشته و آن‌ها نیز ما را دوست دارند. برای ما تمامی کره زمین همانند یک مسجد است که باید از آن محافظت کنیم.

کمپین خطابه سبز همزمان با روز زمین برگزار شده و امسال با خطبه روز آگاهی نیز مصادف شده است.

موعظ نصیر، ناشر وبسایت محیط زیست کانادا و یکی از موسسین این کمپین گفت: امسال موضوع کمپین خطبه سبز درباره «تغییرات آب و هوایی: و همکاری برای حل مشکل تغییرات کره زمین» است. در این کمپین ما مسلمانان را تشویق می‌کنیم تا به بررسی سهم‌شان در گرم شدن کره زمین پرداخته و پیامدهای آن در نسل حاضر و آینده مورد ارزیابی قرار دهند.

دکتر حمید سلیمی نیز در مرکز سیده خدیجه در میسیسوگا تورنتو گفت: ما مفتخریم که جانشینان خداوند  در زمین بوده و مسئولیت محافظت از زمین به عهده ما است.

* بحران‌های محیطی مسئله‌ای اخلاقی محسوب می‌شود

روحانی منیب نصیر نیز روز جمعه در نماز جماعت مسجد تورنتو  گفت: بحران‌های محیطی به هیچ ناحیه‌ای محدود نبوده بلکه جهانی هستند. بحران تنها یک مشکل علمی یا محیطی نیست بلکه نتیجه یک بحران درونی روح انسان بوده و مسئله‌ای اخلاقی محسوب می‌شود. ما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم. سکوت به معنای بی‌تفاوتی در مقابل مسئولیت اخلاقی مان نسبت به مخلوقات خداوند است. در چنین شرایطی ما نه تنها باید دوستان زمین، بلکه حافظ آن باشیم.

او در ادامه سخنانش گفت: امروز کمپین خطبه سبز از تمامی مسلمانان می‌خواهد تا به همدیگر پیوسته و آینده‌ای پایدار و سازگار با محیط زیست بسازند، آینده‌ای که ما در آن بدون از بین بردن آینده نسل‌های بعدی بتوانیم به نیازهای خودمان دست بیابیم.

سالانه بیش از 1 میلیارد نفر از مردم در سرتاسر جهان روز زمین را جشن گرفته و آن را به بزرگترین نگرانی مدنی در جهان تبدیل کرده‌اند.

اوایل این هفته نیز 250 رهبر مذهبی در سراسر جهان بیانیه هشدار تغییر آب و هوایی میان ادیانی منتشر کرده و اعلام کردند: سیاره زمین در حال حاضر از سطوح امن گازهای گلخانه ای در جو گذشته، اگر این سطوح گازهای گلخانه‌ای هرچه زودتر کاهش پیدا نکند، ما تاثیر غیرقابل برگشتی روی صدها میلیون موجود و گونه زنده گذاشته و آن‌ها را در معرض خطر ناگواری قرار خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha