جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي با تاکید بر ضرورت حوزويان به تطبيق خود با حركت سريع جهاني، تصريح كرد: اگر بخواهيم فرهنگ و فكر جهاني را ساماندهي و مديريت كنيم بايد پا را فراتر از آنچه كه هست، بگذاريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين سید مصباح عاملي، مدير حوزه علميه خراسان، امروز در مراسم افتتاح فاز دوم مدرسه علمیه امام صادق(ع) تایباد، عصر حاضر را عصر تحول سريع ناميد و با استناد به روايت «اغتنم الفرص فانها تمر مر السحاب» خطاب به طلاب گفت: اگر از ظرفيت‌هاي به وجود آمده استفاده نكنيم، رسالت جهاني خود را انجام نداده‌ايم.

وی با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد ظرفيت بهينه و بالای حوزه علميه خراسان و تأكيد ايشان بر انجام اقدامات تحولي در حوزه، ابراز داشت: اين بنا در سطح استان‌هاي خراسان كم‌نظير است و ظرفيت خوبي را ايجاد كرده و بستر حركت در جهت هرگونه حركت تحولي را هموار ساخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي در ادامه سخنان خود با تبيين جايگاه رفيع هدايتگري مردم در دين اسلام و ضرورت اهتمام طلاب و حوزويان به تطبيق خود با حركت سريع جهاني، تصريح كرد: اگر بخواهيم فرهنگ و فكر جهاني را ساماندهي و مديريت كنيم بايد پا را فراتر از آنچه كه هست، بگذاريم.

وي، تحول منسجم و فراگير در حوزه علميه را وابسته به حركت جمعي علما، مدرسين، مديران، نهادها و طلاب حوزه‌ علميه دانست و اولين گام آن را خودسازي معرفي كرد.

مدير حوزه علميه خراسان افزود: تحول هيچ‌گاه از بيرون آغاز نمي‌شود، بالخصوص تحول در بخش‌هاي علمي، معنوي و فكري كه يك تحول دروني است.

حجت‌الاسلام والمسلمين عاملي، خودسوزي، احياگري و جامعه‌سازي را به عنوان مراحل بعدي تحول در هر نظامي عنوان كرد و در مورد خودسوزي گفت: اگر مي‌خواهيم در حوزه تحول ايجاد شود و اين تحول به جامعه سرايت كند، بايد منافع شخصي را كمتر ديد و خود را در اين مسير همچون شمع سوزاند.

وي با تأكيد بر اينكه نمي‌توانيم خودمان را در مورد ناهنجاري‌هاي اجتماعي تبرئه كنيم، عنوان كرد: شأن و مقام اساتيد و طلاب همين است كه به مبارزه با ناهنجاري‌هاي اجتماعي بروند و در عرصه آگاهي بخشي به جامعه فعال باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، جهت‌دار بودن علم، هويت‌سازي و كاربردي كردن علوم را پايه‌ها و مؤلفه‌هاي اساسي تحول در حوزه معرفي كرد و ضمن تأكيد بر پرهيز شديد از علوم ناكارآمد اظهار كرد: اميدوارم در سالگرد صدور حكم مقام معظم رهبري و با تلاش‌هايي كه صورت مي گيرد، حداقل شاهد وزيدن نسيم تحول در حوزه علميه خراسان باشيم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، صدقات جاريه، تربيت اولاد صالح و احياگري علمي را برخي از راهكارهاي جاودانگي انسان در اذهان مردم دانست و ايجاد بناهايي در جهت ترويج معارف ديني از جمله مدارس علميه را مشمول هر سه نوع راهكار مذكور عنوان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha