چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مباحثه

حوزه/ مولف کتاب "مباحثه" با بيان اين كه بزرگان دين همواره داراي هم مباحثه هاي قوي بوده اند، گفت: يكي از مهم ترين ملاك هاي تعيين هم مباحثه اي بايد بالاتر بودن طراز علمي شخص نسبت به ما باشد.

 حجت الاسلام مهدي باقري سياني، در گفتگو با خبرگزاري «حوزه»در اصفهان پيرامون محتواي كتاب "مباحثه"، اظهار داشت: علم آموزي و ماندگار شدن دانسته ها از ضرورت های طلبگی است و مباحثه يكي از راه هاي ثبت اين دانسته هاست و اين امر به ميزاني حائز اهميت است كه اگر طلاب از آن غافل شوند، تثبيت دروس در ذهنشان به راحتي محقق نمي شود.

تمرین استادی

مولف کتاب "مباحثه" افزود: هنگامي كه دو طلبه به مطالعه درس مي پردازند و سپس مطالب آن را براي يكديگر بازگو مي کنند،  آثار بسيار خوبي دارد نظير اين كه شخص در جايگاه تدريس مي نشيند و به منزله استاد،‌ درس را براي هم مباحثه اي خود بيان مي كند و این امر باعث مي شود به نحوي تمرين استادي را نيز انجام دهد.

وی با بيان اين كه اگر مباحثه در بین طلاب جايگاهي نداشته باشد، ضعف بزرگي را به همراه دارد، تاكيد كرد: در سال هاي گذشته، طلاب و روحانيون به مباحثه اهميت ويژه اي مي دادند و همواره پس از تحصيل دروس و مطالعه آن، اين فعاليت را جزء لوازم يادگيري خود محسوب مي كردند، اما امروزه تا حدودی کم رنگ شده است، لذا بر آن شدم كتاب مباحثه را تاليف نمايم.

کم رنگ شدن فرهنگ مباحثه

 حجت الاسلام باقري سياني خاطر نشان كرد: گسترش علوم و فضاي مجازي كه به عنوان دنيايي جديد در اين دوره وجود دارد و بسیاری از جوانان را به سمت خود جذب كرده، باعث شده فرصت هاي طلايي هر شخص از دست برود و هر دانش پژوه صرفا به مطالعه كتاب بسنده كند و ديگر اهتمام لازم براي انجام مباحثه پيرامون هر درس را نداشته باشد، لذا در اين دوره شاهد افت علمي و پژوهشی از سوي جوانان هستيم كه آينده آنان را نيز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 وي ادامه داد: وقتي اشتغالات فكري براي هر انساني به وجود بيايد،‌ تمركز كافي براي پرداختن به درس و بحث وجود نخواهد داشت؛ وقتي به سيره زندگاني مرحوم سيد محمد باقر صدر نگاه مي كنيم مي بينيم ايشان همواره با جديت كامل به مطالعه مي پرداختند و فكرشان را درگير مشكلات آن زمان نمي كردند كما اينكه زندگي در دوران گذشته به مراتب سخت تر از اين دوران بوده است، اما دغدغه مطالعه و مباحثه بسيار زياد هويدا بود.

مولف کتاب "مباحثه" در خصوص ضرورت درك اهمیت مباحثه از سوي طلاب، افزود: اگر هر طلبه اين ضرورت را درك نمايد و بداند جامعه از او چه توقعاتي دارد همچنين بداند تلاش هايي كه امروز براي كسب علم انجام مي دهد، روزي به ثمر خواهد نشست و مي تواند عنصري مفيد براي جامعه باشد، همت او براي پيگيري دروس و ثبت آن در ذهنش بيشتر خواهد بود و تمام تلاشش را جهت بهره مندي از آن مي نمايد.

سیره بزرگان در مباحثه

 حجت الاسلام باقري سياني با بيان اين كه بزرگان دين همواره داراي هم مباحثه هاي قوي بوده اند، يادآور شد: يكي از مهم ترين ملاك هاي تعيين هم مباحثه اي بايد بالاتر بودن طراز علمي شخص نسبت به ما باشد، لذا علاوه بر آن كه تلاش بيشتري براي كسب علم مي كنيم، مطالب بيشتري را در خصوص هر درس مي آموزيم و از لحاظ علمي بسيار قوي تر از گذشته مي شويم.

 وي در پايان گفت:‌ هر چيزي همان گونه كه ثمرات و بركاتي دارد، آفاتي نيز دارد، لذا مباحثه نيز از اين امر مستثنا نيست و از آفات مباحثه مي توان به نا مناسب بودن زمان و مكان‌ و درگيري فكري در هنگام مباحثه اشاره كرد كه در اين كتاب به بيان راهكارهايی جهت جلوگيري از اين آفات پرداخته شده است.

313/38

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha