شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 380589
۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
انسیه شاه حسینی

حوزه/ فیلم انقلابی از جمله موضوعاتی است که در سینمای ایران به آن کم لطفی شده است.

انسیه شاه حسینی فیلمساز دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه سینمای ارزشی در زمان حال گونه ای غریب و مظلوم در سینماست، اظهار داشت: زمانی بود سینمای کشورمان نگاهی بسیار جدی به موضوعات دینی و انقلابی داشت. این اتفاق سبب شد، کمیت و کیفیت تولیدات مورد نظر کاملا شکلی عینی در سینمای ما داشته باشند، اما در سال های اخیر به شدت این موضوع کم رنگ شده است. این مسئله در حوزه سینمای دفاع مقدس که من به نوعی در آن فعال هستم قابل لمس است و نمی توان آن را کتمان کرد.

وی افزود: برای اینکه ارزیابی کنیم، چرا چنین وضعیتی در سینما به وجود آمده باید در ابتدا به این موضوع بپردازیم چرا چنین فیلم‌هایی به ندرت تولید می‌شوند. با این توضیح باید گفت؛ مهمترین شرط برای تولید فیلم دفاع مقدسی امکاناتی است که در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد، شرطی که به هیچ وجه در سالهای اخیر همانند گذشته وجود ندارد. من این مهم را به عینه در فیلم‌های مختلف درک و لمس کرده‌ام، اما چون رسالت خودم را فیلمسازی در این حوزه می‌دانم، تمام این سختی‌ها را به جان خریده، باز هم ادامه راه می‌دهم.

این فیلمساز ادامه داد: برای من واقعا تعجب آور است چرا باید در این حوزه با نقص های متعددی مواجه باشیم، چون فعالیت در این ژانر به خودی خود به لحاظ حرفه‌ای و فیزیکی سخت است، پس چرا با نبود امکانات، مشکلات باید چند برابر شود؟ در ضمن چرا باید کار کردن در حوزه‌ای که به انقلاب و دفاع مقدس مشکل باشد؟ آیا نهادها و سازمانهایی که دائما شعار حمایت از تولیدات دینی و انقلابی را سر می‌دهند، چشمان خود را به روی این موضوعات بسته‌اند؟

شاه‌حسینی تاکید کرد: البته منظور من این نیست تمام امکانات سینما را به این سمت متمرکز کنیم، اما این را هم نمی‌توانم قبول کنم که این ژانر را به طرف فراموشی خانه هدایت کنیم! گونه‌ای که به عقیده من افتخار و عزت ما را نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه اگر ما به بی توجهی خود به این ژانر ادامه دهیم در آینده می‌خواهیم به جوانان خود چگونه از ایثار و شجاعت رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس بگویم، آیا بیان آنچه رخ داده به صورت کلامی یا نوشتاری می‌تواند در آنها تاثیرگذار باشد، یا اینکه حتما باید به صورت عینی نیز بیننده آنچه که در هشت سال دفاع مقدس روی داده باشند؟

*نقش تلویزیون در ترویج دفاع مقدس

کارگردان فیلم «شب به خیر فرمانده» در پاسخ به این سوال که تلویزیون در به وجود آمدن فضای موجود تا چه حد نقش ایفا می‌کند؟ گفت: کاملا مشخص است سیما در این میان نقشی را داراست، اگر چون گذشته آنها با حمایت از تولیدات خوب زمینه ساز تولیدات مناسب در حوزه کارهای ارزشی بودند، امروز لحظات خوبی را در سینما شاهد بودیم، البته نباید از یاد برد رسانه ملی هم به نوعی درگیر مشکلات خاص خود است و با کمبودجه بودجه درگیر است، ولی در همین شرایط هم می‌شد، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

*اعتلای سینمای دینی نیروی متعهد است

این سینماگر با بیان اینکه برای اعتلای سینمای دینی باید نیروی متعهد نیز تربیت کرد، گفت: این که در این حوزه فراهم بودن امکانات نقشی ویژه در رونق سینمای ارزشی دارد، بر کسی پوشیده نیست، اما باز هم دلایل دیگری وجود دارد که به دو نمونه آن اشاره خواهیم کرد. تربیت نیروی ارزشی در  سینما به شکل مطلوبی رخ نداده است، چون اگر می‌شد، جوانان علاقمند به سینما را به سمتی هدایت کرد که تولیدات ارزشی برای آنها مهمترین انگیزه باشد، مطمئن باشید وضعیت بهتر آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم.

*سریال های ترک کانون خانواده را نشانه رفته اند

وی به توضیح فوق اضافه کرد: مطلب بعد به تماشاگران سینما مربوط می‌شود، چون اگر تماشاگران از سینمای ارزشی و دفاع مقدسی حمایت کنند، مطمئن باشید کلیت سینما نیز به این سمت هدایت خواهند شد، دلیل این دوری نیز تا حدودی به این امر مربوط می‌شود که ما هجمه فرهنگی ماهواره‌ها را جدی نگرفته‌ایم و همیشه تنها در گفتار در مقابل آن ایستاده‌ایم، همین اتفاق سبب شده تا سریال‌های ترک در میان برخی خانواده ایرانی رواج پیدا کند، تولیداتی که تنها فرهنگ و خانواده ایرانی را هدف قرار داده است و هیچ دست آورد دیگری ندارد. با این توضیج چگونه می‌توان انتظار داشت که فیلم‌های ارزشی مورد پسند مردم واقع شود.

*سینمای دینی هویت ماست

شاه حسینی در پایان تاکید کرد: سینمای دینی و انقلابی ما هویت ملی و اسلامی کشور ما را تشکیل می‌دهد، همانگونه که در بسیاری از کشورها، اولویت‌های خاص در سینمایشان وجود دارد. برای همین بیاییم با یک عزم جدی شرایطی را به وجود آوریم تا سینمای ما بتواند در این حوزه قدم های مهم و تاثیرگذاری بر دارد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha