شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی رئیس جامعة المصطفی - مراسم بزرگداشت آیت الله آصفی در جامعۀ الزهرا

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی گفت: حوزه انقلابی برای وحدت اسلامی قدم برمی‌دارد، حوزه انقلابی حوزه است که همه سرزمین‌ها اسلامی را از آن خود می‌داند و به همه آنها تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی عصر امروز در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله آصفی در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه آیت الله آصفی نمادی از حوزه‌ای بود که امروز رهبری همان را ندا می‌دهد و دعوت می‌کند، گفت: از ویژگی‌های فکری آیت الله آصفی، نگاه تاریخی و تحلیلی به تاریخ اسلام و تاریخ حوزه است.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم که طلاب به عمق هویت حوزوی و تاریخی حوزه متصل شوند و حوزه را برای دنیای معاصر اصلاح و تکمیل کنند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه آیت الله آصفی صاحب یک نگاه تحلیلی و تاریخی به حوزه‌های علمیه بود و الگویی از حوزه انقلابی در ذهنش داشت، گفت: حوزه انقلابی در مشی و مسلک، آیت الله آصفی تجلی داشت.

وی با اشاره به اینکه وقتی حوزه انقلابی را مطرح می‌کنیم نباید تصویری سطحی به ذهن ما برسد، افزود: حوزه انقلابی ابعاد و اعماقی دارد که اگر به آن توجه کنیم به فکری که در ذهن بزرگان نجف و قم نزدیک بوده نزدیک خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه حوزه انقلابی حوزه تمدنی است، تصریح کرد: اسلام دین تمدنی است و ما امروز باید اجتهاد تمدنی را دنبال کنیم و به این معنا نیست که ذره‌ای از عمق و تحقیق اجتهاد مصطلح عقب بنشینیم بلکه باید آن روش را در ابعاد مختلف به‌کارگیریم.

وی ابراز داشت: حوزه تمدنی به این معنا است که در ذات اندیشه خود تمدنی فکر می‌کند و به همه ابعاد بشر توجه کرده و درصدد باشد که زندگی بشر را بر پایه عالم قدسی قرار دهد و در نوع عمل و اقدام درصدد این است که معادلات حاکم بر امروز بشر را تغییر دهد.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: امام(ره) حوزه را این‌چنین می‌خواست تا معادلات سلطه جهانی را درک کند و با روش عقلایی درصدد ریختن طرح برای بشر باشد چراکه بشر امروز در مسیری قرار گرفته که با همه دستاوردهای خود مسیرش الهی نیست.

وی اذعان داشت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که به فکر تولید فکر و اندیشه باشد و در عمل نیز درصدد باشد تا معادلات قدرت جهان را تغییر دهد که قابل دسترسی است همان‌طور که جلوی چشم ما انقلاب اسلامی رخ داد، کسی به فکرش نمی‌رسید که با توجه به نگاه یکپارچه حاکم بر جهان، از دل حوزه حرکتی شکل گیرد و در ایران به نتیجه برسد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: این نگاه تمدنی همراه با یک روحیه انقلابی در وجود آیت الله آصفی موج می‌زد و صدها کتاب و جزوه و مقاله از وی در این مورد به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین نکته در اندیشه آیت الله آصفی این بود که حوزه را تمدنی می‌دید و ذخایر حوزه را پاسخگو می‌دانست و در عمل هم پای این اندیشه ایستاد.

رئیس جامعه المصطفی گفت: یکی از شاخصه‌های مهم حوزه‌های علمیه این است که نهضت ساز است ضمن اینکه درون‌مایه تمدنی دارد و این شاخصه نباید از حوزه‌های علمیه گرفته شود.

وی عنوان کرد: در طول تاریخ حوزه‌های علمیه شاهد هستیم که هیچ نهضتی تمام نمی‌شود مگر اینکه در دل حوزه نهضت آفرینان برخاسته‌اند و اگر خورشیدی غروب می‌کرد خورشید دیگری طلوع می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه آیت الله آصفی حوزه‌ها را جای وحدت و تعامل اسلامی می‌دانست، گفت: او همواره به فکر این بود که مذاهب اسلامی همگرایی داشته باشند و هرگز شکل تشیع انگلیسی در او دیده نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ فرقه‌ای مسلمان، تمام امت اسلامی ضرر می‌کند، افزود: ما در اصول و معارف اهل‌بیت(ع) یک ذره کوتاه نمی‌آییم ولی معتقدیم که باید به همگرایی مذهبی توجه کنیم.

رئیس جامعه المصطفی گفت: حوزه انقلابی درصدد تغییر معادلات فکری و سیاسی جهان است و برای وحدت اسلامی قدم برمی‌دارد، حوزه انقلابی حوزه است که همه سرزمین‌ها اسلامی را از آن خود می‌داند و به همه آنها تعلق دارد.

وی تصریح کرد: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که هیچ طلبه‌ای از آن احساس جدایی از متن مردم نمی‌کند و خود را خادم کوچکی برای مردم می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اعرافی با بیان اینکه نگاه آیت الله آصفی از حوزه حکیمانه و جامع بود، گفت: حوزه از نگاه آیت الله آصفی جای تحلیل بیشتری دارد و طلاب و فضلای جوان باید این مسیر را دنبال کنند، این از الگو از نگاه او به حوزه باید در بزرگداشتشان بیشتر تبلیغ و ترویج شود.

وی با اشاره به اینکه آیت الله آصفی اعتقاد داشت اگر عاشورا نبود فکر سیاسی اسلام تغییر می‌کرد، افزود: او اعتقاد داشت امام حسین(ع) فکر سیاسی اموی را تغییر داد، اگر کربلا نبود به احتمال زیاد فلسفه و فکر اسلامی این بود که تن به هر ظلمی بدهیم.

رئیس جامعه المصطفی گفت: ما باید برای نسل جوان الگوسازی کنیم و با استفاده از زبان ادب و هنر شخصیت انسان‌های بزرگی مانند آیت الله آصفی را بازپروری و بازسازی کنیم و این چهره‌ها را در معرض نسل جدید حوزه قرار دهیم.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha