شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 381576
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
عدالت

حوزه/ اولین نشست تخصصی بررسی " عدالت از دیدگاه قرآن کریم و روایات و احادیث"، با حضور اساتید، در مدرسه علمیه جوادالائمه(ع) شهرستان فسا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین نظام، مسئول مدرسه علمیه جوادالائمه(ع) شهرستان فسا، در این نشست تخصصی، پیرامون مسئله عدالت اظهار داشت: در قرآن آیات بسیار گویا و زیبایی درباره عدالت آمده است، خداوند که خود عادل است و دنیا را بر اساس عدل آفریده و تمامی انسان ها را به عدالت توصیه کرده است.

وی با اشاره به آیات قرآنی در خصوص مقوله عدالت بیان کرد: بیشتر مسائل مربوط به عدالت در میان سوره های قرآنی ذکر شده می باشد و این خود نشانه ی اهمیت عدالت است.

مسئول مدرسه علمیه جوادالائمه(ع) شهرستان فسا ادامه داد: عدالت به سبب اهمیت آن، مورد امر خداوند متعال واقع شده است و خداوند به آن دستور داده و آن را بر مردم واجب کرده است و جالب است که قرآن کریم به صورت عموم بدون هیچگونه قید و شرطی عدالت را واجب کرده  و رعایت کردن آن را لازم شمرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظام اضافه کرد: اسلام دین عدالت و مساوات است و به هیچ نحو از نظر اسلام ستم کردن چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی تجویز نشده است پس بنابراین اولین چیزی که از نظر اسلام اهمیت دارد عدالت و اجرای تساوی در تمام امور است.

این استاد حوزه با اشاره به وجوب عدالت بر فرد و اجتماع، تصریح کرد: عدالت باید هم از ناحیه فرد و هم از ناحیه اجتماع رعایت شود؛ مثلا اگر اشتباه و خطایی در جامعه اتفاق بیافتد جلوگیری از آن بر همه واجب است.

مسئول مدرسه جوادالائمه(ع) شهرستان فسا به موضوع مهم و حساس عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: اولین نکته با ارزش این است که عدالت اجتماعی در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این را بدانیم که اسلام بیشتر از عدالت فردی به عدالت اجتماعی توجه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha