شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سریال های برادر و پادری

حوزه/ منتقد و پژوهشگر حوزوی عرصه رسانه و هنر به تحلیل و بررسی نقاط ضعف و قوت دو سریال "برادر" و " پادری" به عنوان تنها سریال های رمضانی سیما پرداخت.

حجت الاسلام  سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که برنامه های رسانه ملی ویژه ماه مبارک رمضان ، یکی دو سالی است که تا حدودی با اُفت مواجه شده است، اظهار داشت:  به نظرم در رابطه با سریال ها و برنامه های نمایشی ، این وضعیت مشهودتر است و ما از سال های اوج تلویزیون در این باره دور شده ایم.

وی افزود: این در حالی است که به جهت شرایط خاص ماه رمضان، تولید برنامه های خوب و پرمحتوا و در عین حال جذاب می تواند انبوه مخاطبان میلیونی را پای تلویزیون بنشاند و تاثیر لازم را بر آن ها بگذارد.

ضعف بودجه ای و برنامه ریزی

این منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون ادامه داد: طبعاً یک بخشی از مشکلات به کمبود و ضعف بنیه مالی تلویزیون در سال های اخیر برمی گردد و همچنین بخش مهم دیگر ناظر به ضعف در برنامه ریزی و یا عدم برنامه ریزی مطلوب است.

وی همچنین با اشاره به این که گاهی نیز شتابزدگی در تولید سریال باعث کاهش کیفیت برنامه های نمایشی می شود، گفت: به اعتقاد بنده، این یک عیب جدی است که دست اندرکاران رسانه ملی در نزدیکی های ماه رمضان و یا ماه محرم و دیگر ایام مناسبی به فکر تولید سریال های ویژه این ایام می اُفتند و حال آن که در زمان مقرر و پیش بینی شده و با فکر و برنامه ریزی بهتر می توانند نتیجه بهتری از این کار بگیرند.

وی اضافه کرد: این ها نشانه نابه سامانی در برنامه ریزی است که باید در آینده این ضعف و نقیصه برطرف شود، چرا که همه از تلویزیون با این همه مخاطب انتظارات بیشتری دارند.

لزوم رقابتی کردن تولید برنامه های ارزشمند

این محقق و پژوهشگر حوزوی عرصه رسانه همچنین یک پیشنهاد هم داشت و گفت: همان طور که ما برای سریال های فاخر تلویزیون درجه بندی الف و ب داریم خوب است که همین کار نیز برای سریال های مناسبی همچون ماه رمضان انجام شود و تدارک بهتری برای ساخت و تولید این گونه آثار در این ایام صورت گیرد.

وی افزود: علاوه بر این که بسیار خوب و بجاست که یک فضای رقابتی سالم و متعهدانه در تلویزیون میان کارگردانان و عوامل حرفه ای و کاربلد ایجاد شود تا در نهایت این امر منجر به تولید و پخش آثار بهتر و ارزشمندتر از قاب تلویزیون خصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان گردد.

کاهش تعداد سریال های رمضانی سیما

حجت الاسلام آتش زر در ادامه سخنان خود به تحلیل و بررسی دو سریال "برادر" و " پادری" پرداخت و گفت: امسال همان طور که مشهود است از تعداد سریال های ماه رمضانی سیما نیز کاسته شده است که این مساله البته می تواند چندان بد هم نباشد اما باید توجه داشت که به هر حال همه کسانی که تلویزیون هم نمی بینند آن هایی نیستند که در مساجد و برنامه های مذهبی حضور می یابند.

وی به طور مشخص به سریال پادری اشاره کرد و بیان داشت: این سریال به جهت موضوع و تم ، چندان قرابتی با ماه مبارک رمضان ندارد چه آن که آن طور که در رسانه ها نیز آمده گویا قرار بوده اصلاً این سریال در ایام عید نوروز پخش شود که به هر دلیلی قرعه نمایش آن به نام ماه رمضان اُفتاده است.

پادری؛ طنزآمیز و نجیب اما فاقد نوآوری

وی تاکید کرد: نکته حایز اهمیت دیگر درباره این سریال ساخته آقای محمد حسین لطیفی این است که گرچه فضای سریال طنز آمیز و بانمک است اما کارگردان چندان نتوانسته نسبت به فصل نخست همین سریال با عنوان "دودکش" چندان خلاقیت و نوآوری را چاشنی کارش کند و برای مخاطب جذابیت های افزون تری بیافریند.

این منتقد تلویزیون گفت: در واقع پادری یک سریال طنز معمولی اما نجیب و خوب است که در آن البته دریدگی محتوایی و آثار نامطلوب وجود ندارد و از سویی به نوع روابط انسانی فی مابین شخصیت های اصلی قصه می پردازد.

"برادر"؛ متناسب با ماه رمضان و راضی کننده

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل و بررسی سریال "برادر" از شبکه دوم سیما پرداخت و ابراز داشت: آقای جواد افشار در ادامه ساخت اثر خوب کیمیا در این سریال نیز تا حدودی زیادی توانسته به خلق یک تجربه ارزشمند دست بزند.

حجت الاسلام آتش زر یادآور شد: از نگاه موضوعی و تماتیک ، این سریال با حال و هوای ماه رمضان، نزدیکی و قرابت زیادی دارد چرا که یکی از فلسفه های روزه گرفتن اساساً توجه به لقمه حلال و رعایت تقوای شکم در زندگی است که در این سریال به نحو خوبی به آن پرداخته شده است.

توجه به اقتصاد مقاومتی در یک سریال رمضانی

وی گفت: البته پیش از این هم در برخی سریال ها به مباحث حلال و حرام و مناسبات اقتصادی و شرعی پرداخته شده بود اما در این سریال به برخی مسایل مهم در عرصه اقتصاد مقاومتی از جمله بحث قاچاق کالا و لزوم توجه به کالای ایرانی اشاره مصرحی شده است و از این حیث برای عموم مردم نیز که با این مباحث سر و کار دارند می تواند بسیار جذاب و مفید واقع شود.

این پژوهشگر عرصه هنر و رسانه خاطرنشان کرد: تا اینجای کار که هفت ، هشت قسمتی از سریال های ماه رمضان پخش شده، این دو سریال در جذب مخاطب پای تلویزیون تا حدودی موفق بوده اند ، هر چند که به نظرم سریال برادر با توجه به موضوع آن بتواند حتی موفق تر هم باشد.

یک پیشنهاد برای برنامه های خندوانه و دورهمی

وی همچنین با اشاره به تداوم پخش ویژه برنامه های نمایشی تاک شو در تلویزیون در ماه رمضان به ویژه خنداونه و دورهمی اظهار داشت: اگر مسئولان رسانه ملی تمهیداتی را فراهم کنند که در این برنامه های شاد و پرمخاطب به طور ویژه به موضوعات ماه رمضان پرداخته شود ، بسیار می توانند در کار خود موفق باشند.

وی افزود: به عنوان مثال شخصیتی همچون مهران مدیری یا رامبد جوان، ظرفیت زیادی در جذب مردم به سوی تلویزیون دارند و اگر خوراک مناسب و جهت گیری لازم به آن ها متناسب با حال و هوای دینی این ماه داده شود می توانند اثرگذاری خوبی بر انبوه مخاطبان خویش داشته باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha