شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش فکری روز جهانی قدس در یمن

حوزه/ دکتر امین الغیش به نقش منفی اکثر نظام های عربی و همسویی آنها با رژیم صهیونیستی و همچنین ایجاد دشمنی موهوم و ساختگی میان عرب ها و ایران اشاره کرد و گفت: تمام این اقدامات به سود رژیم صهیونیستی تمام شده و می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس، شورای زیدی اسلامی و دانشگاه علوم و تکنولوژی "اقرأ" در یمن، روز گذشته همایشی فکری با عنوان "یمن و فلسطین؛ ایستادگی تا پیروزی" برگزار کردند. در این همایش بحث های متعدد و متنوعی توسط دانشگاهیان و پژوهشگران یمنی ارائه شد.

بزرگداشت روز قدس، جهاد عظیم است

سید علامه عدنان الجنید رئیس نشست تصوف در مقاله خود در این همایش که با عنوان "انگیزه های شرعی و عرفی احیاء روز جهانی قدس" ارائه شد، به بررسی اهمیت این روز و لزوم بزرگداشت آن پرداخت و گفت: بزرگداشت روز قدس با برپایی تظاهرات ها و راهپیمایی ها و محکوم کردن رژیم اشغالگر اسرائیل، خود نوعی جهاد است و این که مردم عرب و مسلمان به خیابان ها بیایند و بر سر اسرائیل فریاد بزنند و مردم مظلوم فلسطین و یمن را حمایت کنند و اسرائیل را به عنوان دشمن اصلی مسلمانان معرفی کنند، خود جهادی بزرگ است.

جنبش قرآنی یمن در روز جهانی قدس آغاز شد

اما استاد محقق عبدالوهاب المحبشی در مقاله خود با عنوان "مساله فلسطین در جنبش قرآنی معاصر" به حضور فلسطین در فرهنگ جنبش قرآنی اشاره کرد و آغاز این جنبش را با مساله فلسطین دانست و افزود: آغاز جنبش قرآنی شهید سید حسین بدرالدین همزمان با روز جهانی قدس در تاریخ 27 رمضان 1422 بود و سخنرانی او در روز جهانی قدس اولین سخنانی بود که در آن از پروژه جنبش قرآنی خود پرده برداشت و فریاد خود را بر سر اسرائیل بلند کرد.

محبشی گفت: به راه افتادن جنبش قرآنی یمن در روز جهانی قدس تاثیر زیادی در مواجهه با آمریکا و اسرائیل داشت که نشان دهنده میزان اهتمام این جنبش به مساله فلسطین به عنوان رکن جنبش قرآنی و معالجه اسباب عقب ماندگی امت اسلام است.

عربستان در راستای منافع اسرائیل گام بر می دارد

پس از آن دکتر امین الغیش مقاله خود را با عنوان "پیروزی یمن پیروزی فلسطین است" ارائه کرد و در آن از روابط تاریخی و جغرافیایی میان یمن و شام و همچنین مشترکات سیاسی میان دو کشور سخن گفت.

وی در ادامه با اشاره به نقش منفی عرب ها و اکثر نظام های عربی و همسویی آنها با رژیم صهیونیستی و ایجاد دشمنی موهوم و ساختگی میان عرب ها و ایران اشاره کرد و گفت: تمام این اقدامات به سود رژیم صهیونیستی تمام شده و می شود.

دکتر الغیش در بخش دیگر از سخنان خود به خدمات عربستان و آل سعود به اسرائیل و استعمارگران منطقه اشاره کرد و گفت: امروز این عربستان در یمن و سوریه و حتی فلسطین با ظلم به مسلمانان در راستای منافع صهیونیست ها گام بر می دارد.

وی افزود: هدف سعودی ها در یمن این است که مدیریت سیاسی یمن را در دست بگیرند و اجازه ندهند حکومتی مستقل در این کشور شکل بگیرد تا منافع استعمارگران و در راس آنها اسرائیل تامین شود.

مردم یمن همیشه یاور فلسطین بوده اند

سخنرانی بعدی مراسم نیز دکتر رمضان نجار بود که مقاله خود را با عنوان "قدس اولین قبله ما" ارائه کرد و گفت: این موضع یمن و مردم آن در حمایت از فلسطین، عجیب نیست؛ چراکه یمن در طول تاریخ یار و یاور مقدسات و دین بوده و با وجود اینکه امروز مردم یمن در معرض حملات بیرحمانه و تحریم و محاصره قرار دارند، اما تمام اینها نمی تواند مانع مشارکت آنها در یاری مردم فلسطین باشد، چون مردم یمن ایمان دارند که دشمن اسرائیلی به دنبال ضربه زدن به اسلام و امت های عرب و منحرف ساختن افکار عمومی از مساله اصلی مسلمانان است.

وی افزود: ملت یمن هر روز که می گذرد بیشتر به این باور می رسند که بهترین را مبارزه با دشمنان، مقاومت تا آخرین لحظه است و در این راه باید تمام قدرت های خود را بسیج کنیم و از ابزارهایی مانند علم و تکنولوژی و توسعه نیز استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha