یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ امروز در عصر انقلاب اسلامی باید با الگوگيري از امام رضا(ع)،‌ مهاجرت های راهبردی طراحی کنيم و با استفاده از شیوه های نوین در فضای آشکار و مجازی، به نشر ذخایر تاریخی انديشه الهی و اهلبیت(ع) بپردازيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در دیدار اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، اظهار داشت: مقوله هجرت بالاتر از تاکتیک در تاریخ اسلام بوده و یک راهبرد بسیار اصولی و کلان و بسیار اساسی در اندیشه اسلامی است.   

وی با اشاره به اینکه پایه ریزی ارکان اسلام با هجرت گره خورده است، تصریح کرد: هجرت های بزرگ تاریخ اسلام به خصوص در دهه نخست و دوم اسلام، نشان دهنده این است که هجرت، اصلی بنیادی در اندیشه اسلامی و قرآنی می باشد.

 افزود: آیات قرآن اشاره دارد که اندیشه دینی نباید محبوس در حصار شده و بر این اساس توصیه می کند تا از اصل عقلایی هجرت استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گاهی هجرت براثر خاموشی مطلق پیام نیست، گفت: هجرت زمینه ساز انتقال پیام اسلام به خارج از مرزهای اسلام شد.

امام جمعه قم تصریح کرد: هجرت در راستای برون رفت از حصارها، توسعه مرزهای فکری و معرفتی و گسترش قلمروی آرمان های بزرگ الهی است.

وی افزود: هجرت امام رضا(ع) به خراسان، هجرت حضرت معصومه(س) به قم و هجرت امامزادگان به نقاط مختلف آسیا و ایران، سلسله زنجیره ای از هجرت هایی است که هرکدام بن بست شکن بود و قلمروی اندیشه الهی و اسلامی را توسعه داد و راهی برای نجات پیروان اهل بیت(ع) بود. 

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: هجرت علما و اشعری ها به قم پایه گذار "قم کهن" و "حوزه دیرپای قم" شد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه «قم» و «ری» دو نگین بسیار درخشان تاریخ حوزه های علمیه هستند، افزود: علاوه بر امامزادگان، خیل عظیمی از بزرگان از کوفه، یمن و مدینه به قم آمده و حوزه کهن قم پایه گذاری شد.

*موسوعه هجرت ها تدوین شود

وی در ادامه بر لزوم تدوین موسوعه اي از هجرت های صورت گرفته در تاریخ اسلام و اهل بیت(ع) تاکید کرد و گفت: باید تعدادی پایان نامه طراحی کرد تا این مجموعه کوچ های آسمانی و هجرت های آرمانی امامزادگان، راویان، محدثان، علما و بزرگان تدوین شود. 

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: علاوه بر هجرت هایی که مبدأ تحول بزرگ و جهش های عظیم و گسترش قلمروی اندیشه الهی و معارف اسلامی شد، کوچ هایی بعد از انقلاب اسلامی نیز صورت گرفت که حلقه ای در امتداد آن زنجیره می باشد. 

*امامزادگان؛ پرستوهای مهاچر علم و اندیشه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امامزادگان پرستوهای مهاجری هستند که علم، اندیشه، معنویت و معرفت را برای ما به ارمغان آوردند.

رئیس المصطفی در ادامه با بیان اینکه هجرت حضرت معصومه(س) در شعاع هجرت امام رضا(ع) است، گفت: هجرت امام رضا(ع) امري بسیار راهبردی و کلان است و ایشان این هجرت تحمیلی را در جهت نشر معارف اهلبيت(ع) مهندسی و معماری کردند. 

وی با اشاره به اینکه هجرت امام رضا(ع) در آغاز، یک هجرت تحمیلی بود، گفت: براساس طرح بسیار پیچیده، هجرت امام رضا(ع) اجرایی شد اما نقطه روزگار مامون و آنچه که امام رضا(ع) انجام دادند، نقطه عطف در تاریخ اهلبیت(ع) است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: تا پیش از مامون؛ حکومت های بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس در ظاهر و باطن به دنبال فشار و تحمیل به اهلبیت(ع) بودند كه واقعه عاشورا و اقدامات خشن عليه اهلبيت(ع) از مصاديق اين مسئله مي باشد. 

آیت الله اعرافی افزود: مامون در استراتژی جدید خود می خواست خط رسالت و خاندان پیامبر(ص) را در خاندان بنی عباس هضم کند که نقشه بسیار خطرناکی بود.

*هجرت امام رضا(ع) مهندسی شوم مأمون را خنثی کرد

وی تصريح كرد: امام رضا(ع) در مقابل استراتژی ذوب کردن خط ولایت، علاوه بر اتخاذ یک راهبرد کلان در جهت خنثی سازی، از هجرت به عنوان فرصتی بزرگ براي نشر اندیشه اهلبیت(ع) استفاده كردند.  

مدیر حوزه های علمیه با بيان اينكه حوزه هاي علميه در شعاع هجرت بزرگ و مهندسي تاريخي امام رضا(ع) قرار دارد، گفت: اگر هجرت امام رضا(ع) را از تاریخ برداریم، تشیع به عقب بازمی گردد.

آیت الله اعرافی افزود: اجتماع برای گرامیداشت دهه کرامت به معنای بازخوانی تاریخی و بازالهام گیری از تاریخ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح كرد: انديشه اهلبیت(ع) که در عصر باقرین و صادقین به غنای والایی رسیده بود اما در حصار کوفه و مدینه بود، در عصر امام رضا(ع) از مدینه و کوفه خارج شد و به گسترش مسائل فقهی و اندیشه اسلام منجر شد. 

*طراحی مهاجرت های راهبردی، تمسک به سیره امام رضاست

مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز در عصر انقلاب اسلامی باید این درس را از امام رضا(ع) بگیریم که مهاجرت های راهبردی طراحی کنيم و با استفاده از شیوه های نوین در فضای آشکار و مجازی، با حداكثر ظرفيت خود به نشر ذخایر تاریخی انديشه الهی و اهلبیت(ع) بپردازيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: امروز باید به تناسب دوران خود از همه فناوری هاي نوین و ابزارهای جديد براي انتشار معارف ديني استفاده كنيم.

آيت الله اعرافي با بيان اينكه درس بزرگ امام رضا(ع) مبارزه هوشمندانه و حکیمانه با نظام سلطه است، گفت: امروز با تحكیم پایه های مقاومت باید این مبارزه هوشمندانه و حکیمانه را در عصر انقلاب اسلامي نهادینه و تقویت کنیم.   

رئیس المصطفی با اشاره به اينكه رفتار حكيمانه امام رضا(ع) با سران ادیان و جریان های انحرافی الگو است، ابراز داشت: ايشان با اصحاب ادیان و اربابان انديشه های غیراسلامی و غیردینی وارد گفت وگوهای بسیار مستدل و منطقی شده و در همه صحنه ها، سرافراز بودند.

اين عضو جامعه مدرسين تصريح كرد: امام رضا(ع) در عین تعامل و دوستی با مذاهب در مناظره هاي علمي خود سرافراز بودند.

*با تدبیر امام رضا(ع)، امروز نشانی از واقفیه وجود ندارد

امام جمعه قم با اشاره به برخورد حكيمانه امام رضا(ع) با جريان واقفيه، گفت: واقفیه جدی ترین انشعاب خطرناک درونی بعد از عصر امام کاظم(ع) كه شاید نیمی از شیعیان را به سمت خود برده بود؛ اما امام رضا(ع) با دانش خود این امر را تدبیر کردند و امروز مشاهده مي كنيم نشاني از واقفيه وجود ندارد.  

مدیر حوزه های علمیه با تاكيد بر اينكه امام رضا(ع) رويكرد حكيمانه اي در تعامل با مذاهب داشتند، گفت: جهان اسلام باید مشکلات خود را با تدبير رفع کند؛‌ ما به عنوان نهادهای حوزوی و اسلامی در ایران معتقد هستیم، مذاهب اسلامی باید راه تعامل و گفت وگو را بپیمايند. 

آیت الله اعرافی افزود: حوزه هاي علميه بر لزوم پرهيز از تكفير و به جان هم افتادن مسلمين تاكيد دارد و انشقاق امت اسلام را هدف و سياست دشمنان مي داند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح كرد: "مقاومت در برابر بیگانه" و "گفت وگو و تعامل در میان خود و امت اسلام برای تحقق تمدن اسلامی" از درس هایی است که باید از امام رضا(ع) بگیریم. 

رئيس جامعه المصطفي با اشاره به تلاش اين نهاد براي تدوين هشت جلد دانشنامه امام رضا(ع)، گفت: انتشار جلد نخست اين دانشنامه نويدي براي جامعه علمی،‌نهاديهاي ديني و دانشگاه هاي داخل و خارج از کشور است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: همچنين پيشنهاد مي شود تدوين دانشنامه هایی پیرامون دهه کرامت و امامزادگان عصر امام رضا(ع) در دستور کار قرار گيرد.

*رهبر انقلاب بر استفاده از ظرفیت هنر در حوزه تأکید دارند

وی بر لزوم استفاده از ظرفيت عرصه هنر برای عرضه معارف دینی و تاریخ اهلبیت(ع) تاكيد كرد و افزود: بنده دیروز در محضر مقام معظم رهبري بودم و ايشان در میان نکات خود تأکید داشتند كه به ظرفيت هنر در کارهای دینی در حوزه توجه شود.

مدير حوزه هاي علميه همچنين بر لزوم توجه به حوزه شعر و ادب رضوي در قالب پنجاه زبان تاكيد كرد و افزود: بايد از شعر، رمان، گرافیک و انواع هنرهایی که می تواند در خدمت انديشه دهه کرامت باشد، استفاده لازم را داشت.

آيت الله اعرافي با بيان اينكه امروز ایران در فیلم هاي قدسی،‌ فرهنگی،‌ مذهبی و دینی از پیشگامان امت اسلامی است،‌ گفت: باید به تولید هنر و به کارگیری انواع هنرها توجه داشته باشیم و عرصه های جدیدی را به روی هنر دینی باز کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید نگاه بین المللی در بزرگداشت دهه کرامت تقویت شود، گفت: همچنين از فضای رسانه و فضای مجازی براي انتشار معارف رضوي بهره برداري شود و تولید کتاب ها و نرم افزارهای روان و جذاب برای نسل جوان و نوجوان در ایران و جهان مدنظر قرار گیرد.

رئیس المصطفی در پايان خاطرنشان ساخت: بايد تلاش كرد در پرتو اندیشه دهه کرامت، "سبک زندگی" و "اخلاق و معنویت" در راه و رسم خانوادگی و اجتماعی متحول شود.

انتهاي پيام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha