جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی

حوزه/ مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به اهمیت مسجد در تمدن اسلامی بر لزوم توسعه امور شهری حول محور مساجد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجتالاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی پیش از ظهر امروز در نشست علمی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن در مسجد مقدس جمکران با ذکر این مطلب که مدینه فاضله قبلی مدینه النبی بود، ولی مدینه فاضله بعدی مدینه مهدی(عج) است گفت: مدینه از مدنیت یثرب ایجاد شد و مدنیت آن نیز به مسجد بود.

وی افزود: کلمه مدینه جذاب است که حتی کسانی که مسلمان هم نیستند به دنبال مدینه فاضله هستند اما مسجد اصیل اسلامی همانی است که پیامبر اعظم آن را تاسیس کردند که کارکردهای مختلفی داشتند.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بیان کرد: اختیارات مدیریتی پیامبر(ص) به فقیه، امام جمعه و سپس به امام جماعت می‏رسد؛ وظایفی که برای امام جمعه و جماعت تعیین شده است از نظر مدیریتی همان وظایفی است که ائمه (ع)ما داشتهاند؛ محله مسجد همان مدینه است؛ نظر اسلام آن است که جامعهای که از مسجد جدا شود از مدنیت اسلامی جدا شده است.

وی افزود: پیامبر(ص) دارای سه شان است که اولین شان ایشان، شان قضا است؛ شان تقنین و تبیین و سیاستگذاری دیگر شان پیامبر است(ص) است؛ شان سوم پیامبر نیز شان اجرایی است که آن را شان تنفیذ مینامند؛ در ادبیات سیاسی عربی جدید به قوه مجریه قوه تنفیذیه گفته میشود؛ این سه شان به ائمه معصومین(ع) رسید، سپس این سه شان به فقیه عادل و ولی فقیه زمان میرسد؛ این سه، تراث اصیل اسلامی است.

حجتالاسلام والمسلمین قوامی با ذکر این مطلب که امکان ندارد که کسی ولی فقیه باشد، ولی این سه شان به او نرسد، گفت: امام راحل بر اساس همین اصول سه قوه را تشکیل دادند؛ این برنامهها برنامههای کاربردی بودند که در متن دین وجود داشت ولی کاربران تا زمان امام به این مساله توجه نکرده بودند؛ امام این اصول را برای ما فعال کردند و این سه قوه را بر اساس همین شوون طراحی وبیان کردند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی مساجد بیان کرد: این سه قوه به امام جمعه استان نیز میرسد؛ در فرهنگ اسلامی امام، همان امام است که اختیارات خاصی دارد؛ امام استان نیز دارای همین سه قوه است؛ دادگستری استان و شورای شهر و استانداری سه قوه امام جمعه هستند؛ به همان ادلهای که به از پیامبر به امام علی(ع) رسید و بعد به امام خمینی(ره) رسید باید به امامان بعد امام راحل نیز برسد.

وی افزود: اگر این سه شان از امام جمعه به امام جماعت نرسد مساجد پویا نخواهد شد همانگونه که اگر این سه شان به امام جمعه نرسد، پیشرفتی حاصل نخواهد شد؛ وقتی وارد مسجد میشویم در حقیقت وارد فاز اصلی این مدینه شدیم؛ امام جماعت در هر محله دارای همان شوون است و محلهها باید گرد همان امامان جماعت اداره شود.

وی تصریح کرد: امامی امام جماعت وقتی  واقعی است که در محله او گناهی شکل نگیرد و مردمی گرسنه باشند؛ باید سازوکارهای این مدیریت برای ائمه جماعات ایجاد شود؛ زیرا اگر سه قوه ایجاد نشود نمیتوان محله دینی داشت؛ باید این شوون از سوی حاکمیت در مساجد اجرا شود؛ مسجد سازمان است و باید از سوی مساجد اداره شوند.

حجتالاسلام والمسلمین قوامی اظهارکرد: مسجد، اماکنی مقدس است و باید حول مسجد ساختمان دیگری ساخته نشود؛ اگر کانونی قرار است شکل بگیرد بهتر است  جدا شوند، ولی توسط مساجد اداره شوند.

امام جمعه پردیسان گفت: این طرح طرحی است که باید در محلات اجرا شود زیرا بار عظیمی از دوش دولتها را بر میدارد؛ این طرح در پردیسان قم درحال اجرا است و مدیران استان قم نیز از این طرح استقبال کردهاند؛ در این طرح که بدون بودجه انجام خواهد شد به طور کلی شهرداری و استانداری به جای رقابت‌ها با یکدیگر به رفاقت پرداخته و شهر را اداره میکنند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در عرصه سیاست گذاری فرهنگی مساجد بیان کرد: مدیریت اسلامی، بودجه مصوبی را طلب نمیکند و جایی برای سواستفاده نیست؛ در این طرح کار بودجه میآورد به جای اینکه بودجه کار را تولید کند که این امر به فساد منجر میشود در نظام مدیریتی اسلامی کار،بودجه را ایجاد میکند.

وی افزود: از زمانی که این طرح در پردیسان ایجاد شده است، سعی شده که اصلا پروندهای تشکیل شود که به دادگستری برسد؛ تلاش این طرح آن است که به جای قضاوت به پیشگیری بیانجامد؛ در حقیقت در این طرح سه قوه به بهترین شکل اداره میشود و اصلا اجازه بروز بحران را نمیدهد.

حجتالاسلام والمسلمین قوامی تصریح کرد: دولت محلی و ناحیهای در اختیار امام است و این قدرت باید در محلات اجرا شود؛ مرکز کادرسازی انقلاب اسلامی در یک طرح در قم در حال اجرا است که مراجع عظام تقلید نیز از این طرح استقبال کردهاند؛ در این طرح امام جماعت و جمعه تربیت میشوند که مدیریت اسلامی را پیاده میکنند؛ امروزه در کشور محلی برای تربیت استاندار یا فرماندار تربیت وجود ندارد، ولی برای تربیت امام جمعه باید این کار را ایجاد کرد.

وی اظهارکرد: تمام احزاب در کشورهای بزرگ کادرسازی داخلی خود را انجام میدهند و نیروهایی را سالها برای این امر آموزش میدهند نه اینکه وقتی این حزب به پیروزی رسید افرادی را به کار بگمارند که وقت و انرژی مردم و بودجه جامعه را تلف کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha