جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ مطابق نظریه اسلام تساوی بین زن و مرد در انسانیت، ارزش گذاری ها و ایفای نقش هر کدام است، اما متاسفانه نظریه فمنیسم زن و مرد را از لحاظ ساختار جسمی و فعالیت یکی می داند و این نظریه با اصل خلقت تکوینی و واقعی متضاد است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، آیت الله علم الهدی، امروز در آیین اهدای نخستین جایزه جهانی گوهرشاد، در تالار قدس حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: این برنامه عظیم یقینا گام ارزشمندی از سوی آستان قدس رضوی در عرصه خیرخواهی و نیکوکاری خواهد بود.

وی، طراحی جایزه جهانی گوهرشاد را یک فعالیت فرهنگی موثر در بیان عزت و عظمت یک بانوی مسلمانِ نیکوکار دانست و تصریح کرد: سال ها از جریان نیکوکاری گوهرشاد خاتون که چنین مسجدی را در کنار مضجع منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بنا کرد، می گذرد، اما تا به امروز از شخصیت این بانوی برجسته مسلمان، این چنین تقدیر و تجلیل نشده بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین پیشنهاد داد: برای برگزاری این همایش، به جای تاریخ شمسی، یک تاریخ قمری انتخاب شود و ترجیحا ماه ذی القعده باشد. زیرا این ماه عزیز با ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت حضرت رضا(ع)، 23 و 25 ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) و شهادت حضرت جواد(ع) مصادف شده است و با همایش «جایزه جهانی گوهرشاد» که بر مبنای خیرخواهی گوهرشاد خاتون نهادینه شده مناسبت خواهد داشت.

رد نظریه فمنیسم

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری  سخنان خود نظریه فمنیسم در مساوی دانستن زن و مرد را یک نوع طرد کردن واقعیت تکوینی الهی معرفی کرد و گفت: مطابق نظریه اسلام تساوی بین زن و مرد در انسانیت، ارزش گذاری ها و ایفای نقش هر کدام است، اما متاسفانه نظریه فمنیسم که از تفکرات غربی سرچشمه گرفته، زن و مرد را از لحاظ ساختار جسمی و فعالیت یکی می داند و این نظریه با اصل خلقت تکوینی و واقعی متضاد است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در عالم آفرینش زن و مرد، هرکدام برای نقش و فعالیتی خاص و منحصر به فرد خلق شده اند و مکمل یکدیگر هستند و آن ها بر حسب استعداد باطنی، نقش بسزایی در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهند داشت و این ارزش گذاری در خلقت همان اصل تساوی بین زن و مرد است.

نمونه های تاریخی نقش زنان مومن

وی در ادامه به ذکر مثال هایی از تاریخ، برای نقش آفرینی زنان در عرصه های مختلف جامعه پرداخت و گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که برخی برای گرفتن بیعت به خانه حضرت علی(ع) هجوم آوردند، حضرت صدیقه طاهره(س) نقش یک زن سیاسی و ولایتمدار را به خوبی ایفا کرد، همچنین حضرت زینب(س) در مجلس یزید ملعون با تحریک عواطف و در راستای ارتباط گیری با حاضران در جلسه، نطق رسایی داشتند تا همه دل ها و عقل ها را معطوف به عظمت حادثه کربلا و خیانت یزید کند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: گوهرشاد خاتون نیز در روند زندگانی خود از حضرت زینب(س) درس گرفته است، وی در دوره تاریخی امیر تیمور که فقط به قتل عام مردم به ویژه شیعیان فکر می کرد، محبت به اهل بیت(ع)، فرهنگ اسلامی، انسان دوستی، شیوه صحیح تربیت حاکمان اسلامی و نیکوکاری را مبنای فعالیت خود قرار داد.

وی با اشاره به اینکه بانو گوهرشاد، مسجد گوهرشاد را به عنوان نماد مقاومت، عبادت، علم و نیکوکاری در زمان تیمور جنایتکار بنا کرد، گفت: این بانوی مسلمان با ایفای نقش زنانه خود، مسجدی با این عظمت در راستای توسعه بارگاه منور رضوی بنا می کند که این مهم بیانگر نقش زن در تاریخ جهان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه برگزاری همایش «جایزه جهانی گوهرشاد» از سوی آستان قدس رضوی، تحول بزرگ و تاثیرگذاری در معرفی نقش زنان مسلمان در جهان و بیداری اسلامی دارد، ابراز کرد: إن شاء الله این اندیشه رسا که از تفکرات تولیت آستان قدس رضوی سرچشمه گرفته است، تبدیل به یک پایگاه فرهنگی برای درخشش نقش زنان مسلمانان و نیکوکار در دنیا خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha