جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 آیت الله صادق آملی لاریجانی

حوزه / آیت الله آملی لاریجانی در نخستین همایش ملی صیانت از وقف، خطاب به مسئو لان گفت: خدمت به مردم عبادت است قدر این نعمت الهی را بدانیم و ناسپاسی نکنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس  قوه قضائیه امروز در نخستین همایش ملی صیانت از وقف با رویکرد تثبیت مالکیت موقوفات و اراضی ملی در مجتمع فرهنگی قوه قضاییه  در مشهد مقدس، با قدر دانی از اقدام سه جانبه سازمان اوقاف، ثبت اسناد و املاک و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در تثبیت مالکیت موقوفات، گفت: وقف نهادی است که تنها  اختصاص به عالم اسلام ندارد؛ اما در اسلام بسیار به آن توجه شده و سیره عملی علما و مسلمانان مبتنی بر ایجاد وقف و پاسداری از آن بوده و آثار بسیار مهمی را در زندگی مسلمانان داشته است.

وی با اشاره به مزایا و مواهب وقف افزود: در وقف، جهات مختلفی گرد آمده که شاید در سایر امور نباشد، از جمله جهت معنوی؛ وقف در اصطلاح روایات معمولا به عنوان صدقه و امری عبادی یاد می شود و قصد قربت نیاز دارد که اگر اینگونه باشد، نخستین اثر وقف برای خود شخص است و ابزاری برای تکامل شخصیت معنوی واقف خواهد بود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در اهمیت وقف تصریح کرد: به فرموده آن حضرت پس از مرگ هیچ اجری برای انسان نمی ماند و عمل او قطع می شود، اما برکات وآثار سه عمل ادامه می یابد که از آن جمله، صدقه ای است که در زمان حیات دنیوی آن را بخشیده باشد.

وقف حیثیت انفاق هم دارد

رئیس  قوه قضاییه اضافه کرد: وقف حیثیت انفاق هم دارد که دارای آثاری مهم است و در قرآن مکررا بر آن تأکید شده است.

وی با اشاره به آیات 261 و 172 سوره بقره خاطرنشان کرد: هر چه انفاق کنیم، اجر آن چندین برابر به خود ما باز می گردد، بنابراین غفلت از این اعمال خیر، پشیمانی را در آن دنیا در پی خواهد داشت.

وقف سرمایه ای ماندگار و پایدار است

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه وقف، معنویت عظیمی را برای واقف و منفق به دنبال دارد، افزود: جهت دیگر وقف، جهت اقتصادی است چرا که سرمایه ای ماندگار و پایدار است.

وی، رسیدگی به محرومان و ترویج علم را از دیگر جهات خاص وقف عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت وقف در زمینه های علمی و کاهش وابستگی نهادهای علمی به بودجه های دولتی، تصریح کرد: در دنیا پشتیبانی از  مدارس و دانشگاه ها و تأمین هزینه آن ها یک مسأله اساسی است که وقف در اغلب کشورها به عنوان راهکاری ثابت و مطمئن برای این معضل در نظر گرفته شده است.

 قوه قضاییه از هیچ کمکی برای استیفای حقوق موقوفات مضایقه ندارد

رئیس  قوه قضاییه وظیفه اوقاف در صیانت از موقوفات و نظارت بر آن ها را رسالتی بسیار بزرگ خواند و با تأکید بر لزوم آزادسازی موقوفات متصرفه با تلاش اوقاف و حمایت سایر سازمان ها گفت:  دست سازمان اوقاف در برخورد و مواجهه با دست اندازان به اموال اوقاف باید بالا باشد و قوه قضاییه نیز از هیچ امکانی برای کمک به این مهم مضایقه نخواهد کرد.

 

وی توافق بر همکاری سه جانبه اوقاف، جنگل ها و مراتع و ثبت برای تثبیت مالکیت موقوفات را مدلی موفق برای حل اختلافات دستگاه ها دانست و بر گسترش این روند در سایر بخش ها تاکید کرد.

آیت الله لاریجانی درباره اختلاف املاک موقوفات با سازمان جنگلها گفت: توافق نامه همکاری راه بسیار خوبی برای حل و فصل این اختلافات و مدلی برای حل دیگر اختلاف ها است چرا که اگر همه این دعاوی به دستگاه قضایی سرازیر شود افزون بر طولانی شدن مدت رسیدگی به پرونده، باب مفسده ها نیز باز می شود.

برای اثبات هر وقفی دنبال سند نباشیم

 آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه شیاع از اسناد قانونی و شرعی اثبات مالکیت است، گفت: این اشتباه است که برای اثبات هر وقفی دنبال سند باشیم زیرا بسیاری از موقوفات دارای سند خاصی نیستند.

وی با بیان اینکه در اثبات مالکیت موقوفات، صرف احیای خود موقوفه کفایت می کند و احیای حریم آن لازم نیست، بر استمرار روند همکاری سازمان های اوقاف، ثبت و اسناد و  جنگل ها برای تثبیت مالکیت موقوفات تأکید کرد.

 الکترونیکی شدن خدمات از مفسده ها جلوگیری می کند

رئیس  قوه قضاییه ضمن قدردانی از سازمان ثبت اسناد و املاک در اهتمام به توسعه فناوری های جدید در این مجموعه که خارج از وظایف رسمی این سازمان است، گفت: انجام چنین امر مهمی با وجود کمبود جدی اعتبارات وآماده نبودن زیرساخت ها قابل تقدیر است، چرا که افزون بر افزایش سرعت، جلوی مفسده ها را نیز می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین تصویربرداری اسنادی است که در صد سال گذشته به ثبت رسیده اند و تصویب قانون کاداستر و اجرای آن از دیگر کارهای بزرگ و مهم سازمان اسناد است.

سند کاداست، فرصت بسیار مغتنی برای کشف تعارضات  مالکیت است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه سند کاداست، فرصت بسیار مغتنی هم برای کشف تعارضات و هم بارگذاری اطلاعات زیاد روی نقشه است و برای مدیران اجرایی بسیار اهمیت دارد، یاداور شد: با این وجود هنوز از ظرفیت های کاداست استفاده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته کاداست دعاوی را حل نمی کند اما خیلی وقت ها ظاهرکننده این دعوا هست که  همین کشف تعارض ها نیز اهمیت زیادی دارد. دولت بودجه کافی برای اجرای کاداست که وظیفه بسیار مهمی در خدمت رسانی به مردم بوده و تاکنون زمین مانده بود، در اختیار سازمان ثبت بگذارد.

رئیس  قوه قضاییه در ادامه با تأکید بر ضرورت رسیدگی به موقع به تخلفات اراضی و املاک پیش از ساخت و سازها گفت: در مواردی هم سازمان منابع طبیعی، جنگل ها و مرتع داری و هم سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک، به حقوق مردم تجاوز می کنند و مستثنیات مردم را که میان موقوفات واقع شده است، ملی اعلام می کنند و به نام نظام سند می زنند که باید در این زمینه دقت و پیشگیری شود و بر آنچه وقف نیست و وقفیت آن محرز نشده بیهوده اصرار نشود.

وی در پایان خطاب به مسئو لان یادآور شد: خدمت به مردم عبادت است قدر این نعمت الهی را بدانیم و ناسپاسی نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha