یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین آیت اللهی

حوزه / امام جمعه موقت یزد گفت: تکبر، حرص و حسد انسان را از راه اصلی خود یعنی تقرب به پروردگار دور می کند و به گمراهی و تباهی می کشاند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از یزد؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد آیت اللهی، ظهر امروز در سیزدهمین دوره آشنایی با اهداف روحانیت، در مدرسه علمیه شفیعه یزد، گفت: انسان ها دارای روح و جسم هستند، در برخی از مواقع جسم انسان، سلامتی دارد و گاهی هم مریضی، لذا انسان باید به جسم خود رسیدگی کند چون جسم مرکب روح است.انسان باید مواظب روح خود باشد و ببیند که آیا امراض روحی در انسان وجود دارید یا خیر که اگر این امراض را مشاهده کرد بایستی هرچه زودتر آن را برطرف کند.

 امام جمعه موقت یزد ادامه داد: شیطان در کمین همه انسان است و روش فریب دادن هر انسانی برای شیطان متفاوت است، در برخی از موارد چون شیطان می داند که انسان مرتکب برخی از گناهان نمی شود به روش های گوناگون انسان را فریب می دهد لذا ما انسان ها باید بیش از بیش مراقب اعمال و رفتار خود باشیم.

وی خاطر نشان کرد: امام مجتبی (ع) می فرماید "هلاک الناس فی ثلاث: الکبر، الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل. "« هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی ست و بواسطه ی آن آدم از بهشت خارج شد، حسد که سر رشته ی بدی ست و بواسطه آن قابیل، هابیل را کشت.»

امام جمعه موقت یزد تصریح کرد: امروز متاسفانه «غرور، حسد و حرص» در برخی از متدینین و  طلبه ها نیز رسوخ کرده است و باید مراقب بود. انسان نباید با توجه به آگاهی های بیشتری که در برخی مسائل نسبت به دیگران دارد خود را بزرگتر و برتر از دیگری بداند زیرا این کبر و غرور انسان را به نابودی می کشاند و جایگاه انسان متکبر نیز در جهنم است و همانگونه که خداوند در آیه 83سوره قصص می فرماید"تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ":  این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!

حجت الاسلام و المسلمین آیت اللهی در ادامه افزود: همچنین حضرت رسول اکرم(ص) در مورد انسان حریص می فرماید :  "انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَكا مَنْ كانَ قَبلكُمْ و هُما مُهْلِكاكُمْ" : همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاكت رساند و همین دو نیز هلاك كننده شماست.

امام جمعه موقت یزد به خصوصیات انسان حریص اشاره کرد و بیان داشت: انسانی که قانع نباشد هرمقداری هم که از مال دنیا را داشته باشد بازهم قانع نخواهد شد و همیشه حرص مال دنیا را خواهد خورد، امام باقر(ع) نیز در اینباره می فرماید: "مَثَلُ الْحَریصِ عَلَى الدُّنْیا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: كُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلى نَفْسِها لَـفّـا کانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا" : حریص به دنیا، همانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود مى‏تند، خارج شدن از پیله بر او سخت‏تر مى‏شود، تا آنکه از غصه مى میرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سومین خطری که انسان ها را تهدید می کند حسد و غیبت است. در روایات  آمده است که شیطان علما را با غیبت گناهکار می کند، این است که منشاء غیبت را حسد می نامند. امام صادق(ع)درباره انسان حسودمى فرماید: "اِنَّ الْحَسَدَ یَأْکُلُ الاْیمانَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ": حسد ایمان را مى خورد همان گونه که آتش هیزم را مى خورد.

حجت الاسلام و المسلمین  آیت اللهی در پایان اظهار داشت: پس ما طلبه ها باید مراقب باشیم که اگر این سه عامل در وجودمان ریشه کند، دیگر به سادگی برطرف نخواهد شد و اکنون که در ابتدای راه طلبگی هستید سعی کنید تا این سه مورد را از خود دور کنید تا در تمام مراحل زندگی موفق شوید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha