یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش

حوزه/ دکتر قمرانی در نشست "روانشناسی پژوهش"، در مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان، گفت: تفاوت های فردی در یک پژوهش موثر هستند و برای انجام یک پژوهش کامل لازم است پژوهشگر تمامی افرادی که با یکدیگر تفاوت دارند را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از اصفهان پیش از ظهر امروز دکتر امیر قمرانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، در جلسه ای با عنوان "روانشناسی پژوهش" که در مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان برگزار شد، گفت: ادراک افراد از پدیده های مختلف با یکدیگر متفاوت است که این تفاوت در تصاویر ادراکی (تصاویری که به شکل های مختلفی تفسیر می شوند) ملموس است.

وی ادامه داد: عواملی که بر این تفاوت ها تاثیر می گذارند عبارتند از سن افراد، جنسیت، تحصیلات، شخصیت، شغل، تجربه، حوادث و رویدادهای زندگی (ازدواج، فرزند داری، فوت عزیزان و ...)  و دوستان و همسالان.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان افزود: معمولا افرادی که شغل یکسانی دارند، ادراک مشابهی دارند و عوامل محیطی بر ادراک و تفکرشان تاثیرگذار خواهد بود.

وی در رابطه  با پژوهش بیان کرد: یک پژوهشگر زمانی می تواند پژوهش درست و کامل انجام دهد که از هر یک از موارد 8 گانه فوق الذکر یک نمونه را انتخاب کند و بنا بر تکمیل پرسشنامه همه این افراد تصمیم گیری کند.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان  ادامه داد: البته سئوالی که در مسئله سن از کودک پرسیده می شود با سئوالی که از جوانان و بزرگسالان پرسیده می شود، متفاوت است و می بایست برای هر گروه متناسب با سن افراد پرسش نامه ای تهیه شود که گاهی روش ها نیز باید خاص باشند به عنوان مثال در بحث بررسی افسردگی در کودکان پرسشنامه باید توسط والدین تکمیل گردد.

وی در رابطه با تفاوت های فردی از منظر قرآن کریم افزود: آیات بسیاری در قرآن این مبحث را شامل می شوند که به طور مثال آیه 22 سوره مبارکه روم و 4 سوره قیامت و 165 سوره انعام به این موضوع اشاره دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: علاوه بر تفاوت های فردی که اولین اصل در هر پژوهشی است، موارد خاص نیز باید مورد بررسی قرار گیرند به عنوان مثال وقتی در مورد افسردگی پژوهش می شود، خانواده ای که کودک سرطانی و دیالیزی دارند و در اثر دردهای فرزند دچار افسردگی شدند در دسته موارد خاص قرار می گیرند.

وی در پایان به نقش تفاوت های مذهبی افراد اشاره کرد و گفت: تحقیقات در سراسر جهان نشان می دهد که افراد مذهبی دارای افسردگی و استرس کمتری نسبت به افراد غیر مذهبی هستند لکن در این تحقیقات ذکر شده که مذهبی که پرکرده باشد اینچنین است یعنی فرد دچار ظاهرسازی و ریا نباشد و قلبا به مذهبش اعتقاد داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha