شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد و نقش و وظیفه حوزه های علمیه در نظارت بر اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی بر مبنای اصول اسلامی، بسیار پر رنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد محمدی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان گفت: یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری در سال های اخیر، اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد در برابر تهدیدات و شوک های خارجی و این حالت در صورتی اتفاق می افتد که اقتصاد درون زا شود، یعنی تکیه بر منافع مادی و انسانی و روی آوری به صادرات تولیدات داخلی به طوری که صادرات محصولات کشور از واردات آن بیشتر شود.

امام جمعه مبارکه اصفهان، صرفه جویی در هزینه‌های عمومی و منابع کشور را از شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: فرهنگ‌سازی صرفه جویی در جامعه از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است و مردم و مسئولان کشور باید در این زمینه همت مضاعفی از خود نشان دهند. به خصوص خانواده ها با اجرای الگوی مصرف می توانند به کمک اقتصاد مقاومتی بیایند.

وی، بهروه وری و استفاده حداکثری استفاده مطلوب و حداکثری از منابع، نیروی انسانی، سرمایه و... را از شاخصه های دیگر اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: لازمه اجرایی شدن و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور به ‌منظور ارتقای تولید ملی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های تولیدی کشور است لذا بدون بهره وری اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که علت تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم اقتصاد مقاومتی این است که امروزه اقتصاد به ابزاری در اختیار دشمنان تبدیل شده است، اظهار داشت: کشور در سال های گذشته جنگ و محاصره را تجربه کرده و روشن است اگر در آن شرایط اقتصاد ما درون زا و متکی به توان داخلی بود، دشمنان نمی توانستند ما را تخت تاثیر و فشار های سیاسی و اقتصادی قرار دهند، از این رو اهمیت اقتصاد مقاومتی در شرایط جنگ و محاصره اقتصادی نمایان می شود ولی در عین حال باید در نظر داشت، اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست، بلکه یک چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران است.

وی تصریح کرد: امروز ضرورت ملی و دینی و اسلامی ما به عنوان عضوی از جامعه بین المللی این است که نه تنها به این سمت و سو برویم و اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم، بلکه الگوی دیگر کشورهای مسلمان نیز در این زمینه بشویم.

امام جمعه مبارکه در پایان تاکید کرد: مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد و نقش و وظیفه حوزه های علمیه در نظارت بر اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی بر مبنای اصول اسلامی بسیار پر رنگ است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha