شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/برخی می گویند فقه حکومتی نیاز به اصول و قواعد جدیدی دارد؛ اما باید گفت که همین اصول موجود با دقت در زوایا و ابعاد، ظرفیت خلق فقه حکومتی را دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن اجلاسیه این مرکز با حضور مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان، غدیر و ولادت امام هادی(ع)، به روایتی از این امام همام اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: «خَيْرٌ مِنَ‏ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ‏ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جَالِبُهُ وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ رَاكِبُهُ/ بهتر از كار خوب، انجام ‏دهنده آن است و بهتر از سخن زيبا، گوينده آن است و سنگين‏تر از علم، عالم است. بدتر از شر، بوجود آورنده آن است و هولناك تر از هول و هراس كسى است كه ايجاد هول و هراس مي‌كند».

وی اظهار داشت: بنیان اصلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر مباحث فقهی و آموزشی قوی، عمیق و از نوع حوزه سامرا می باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که بحمدلله در این سال ها در دو بخش خارج و سطح، برنامه های مناسبی داشته ایم، ابراز داشت: طلاب این مرکز در بخش سطح با حواشی مناسب آشنا شده تا بتوانند در ادامه را به درستی از آن استفاده نمایند؛  مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به دنبال جستجو از هویت اصلی حوزه و پرنمودن خلأهای موجود می باشد.

راه بزرگان را ادامه دهیم

این استاد حوزه با اشاره به اینکه هویت حوزه از نظر علمی بسیار عظیم است، تصریح کرد: حوزه ما عالم پرور، نظریه پردازپرور، محقق پرور و ... بوده و اگر نگاهی به گذشته داشت باشیم، مشاهده می کنیم که در این حوزه بزرگانی حضور داشته اند که مباحث عمیق فقهی و اصولی را ایجاد کرده و درخشیده اند و ما نیز باید به این سمت حرکت نماییم.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: حوزه باید به سمت خلق محققان و فقهایی که آفاق جدیدی از این علم بابرکت فقه را ایجاد و فتح کنند، حرکت کند و این خواسته ای است دست یافتنی و محقق خواهد شد،‌ما مدعی هستیم که امروزه فقه ما به میدان اجتماع آمده و با همین متون فقهی و روش اجتهادی جواهری می توانیم نیازهای بشر در باب فقه را حل نماییم؛ البته نیاز به نظر و تأمل جدید دارد.

با هویت و حقیقت فقه در میدان حضور پیدا  کنیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت  ما با فقه موجود؛ نه نتایج موجود آن، می توانیم تمام سوالات مربوط به فقه های گوناگون از جمله فقه هنر را پاسخ دهیم؛ فرق است میان این سخن که بگوییم با این نتایج موجود به میدان سوال های امروزی برویم یا بگوییم با هویت و حقیقت فقه در میدان حضور پیدا می کنیم؛ اگر ضرورت های امروز در جامعه ما به وجود آمده، اشتباه است که بگوییم این متون مناسب نبوده و از عهده پاسخ به سوالات روز بر نمی آید.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: نکته قابل توجه آن است که سوالات امروزی در این متون مطرح نشده؛ اما اساس پاسخ به این سوالات بدون تسلط بر این متون و ماهیت آن، امکان پذیر نیست؛ پس نمی توانیم و نباید از آن خارج شویم.

آیت الله فاضل با بیان این مطلب که اگر چارچوب را تغییر دهیم، باید منابع خود را به کناری بگذاریم، تصریح کرد: امروز اهل سنت به بهانه مقاصد الشریعه بسیاری از نصوص خود را تعطیل کرده و گرفتار فتاوای عجیب و غریب شده است؛  اگر شخصی کتاب مکاسب را متوجه نشده و نتواند هضم کند، نمی تواند بر قواعد فقهی مسلط شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: شخصی که مکاسب را نخواند، نمی تواند موضع قرآن در باب معاملات را مسلط شود؛ اگر مکاسب شیخ را کنار بگذاریم، چگونه می توانیم درباره شرکت های هرمی نظر دهیم؟؛ باید پخته حرف زد و ننشینیم و بگوییم باید این متون را کنار گذاشت.

اصول موجود ظرفیت خلق فقه حکومتی را دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: برخی می گویند فقه حکومتی نیاز به اصول و قواعد جدیدی دارد؛ اما باید گفت که همین اصول موجود با دقت در زوایا و ابعاد، ظرفیت خلق فقه حکومتی را دارد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: یکی از نگاه های ما در این مرکز، مسائل جدید جامعه است و بهترین متون فقه پزشکی در این مرکز تصنیف و تألیف شده است.

آیت الله فاضل تصریح کرد: اگر حوزه ما بخواهد در فقه پزشکی وارد میدان شود، نیازمند به متن است و سال های باید بر روی آن وقت گذاشت و ما در این مرکز به غیر از فقه پزشکی در فقه های اقتصادی، اجتماعی، رسانه، قضا، امنیت، نفت و ...کار کرده ایم.

وی بیان داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب به دنبال تحول در حوزه هستند، به این معناست که با همین مباحث موجود پاسخ سوالات را دهیم؛ نه اینکه مبانی و فقه را حذف کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: امروز سه مرکز فقهی دیگر از سوی مراجع عظام تقلید در قم تأسیس شده که مدیران، اساتید و ... آن مراکز در این مرکز تحصیل کرده اند.

۵۴ طرح پژوهشی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز، ابراز داشت: تا به امروز 54 طرح پژوهشی در این مرکز انجام و یا در حال انجام می باشد.

پذیرش ۱۰۰طلبه جدید

این استاد حوزه با بیان این مطلب که در سال تحصیلی جدید، یکصد نفر از طلاب به مجموعه این مرکز اضافه شده اند، خاطرنشان ساخت: اخلاص مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و همت اساتید این مجموعه، این مرکز را در این 20 سال به نتایج مناسبی رسانده است.

آیت الله فاضل در پایان تصریح کرد: این مجموعه، مرکزی مستقل است که از دولت محترم و نهادهای دیگر کمکی دریافت نکرده و با وجوهات، در حال گذراندن امور خود می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha