جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دین پرور - بنیاد نهج البلاغه

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه بر لزوم تلاش یکپارچه و خستگی ناپذیر در مسیر شناساندن فرهنگ ناب غدیر با ابزارهای تاثیرگذار هنر و رسانه تاکید کرد.

آیت الله سید جمال الدین دین پرور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،ضمن تبریک فرارسیدن هجدهم ذی الحجه روز عید سعید غدیر خم اظهار داشت: عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی که هیچ عید دیگری به منزلت و شرافت آن نمی‌رسد و به همین خاطر آن را عیدالله الاکبر نامیده اند.

وی همچنین افزود: از نگاه ما شیعیان و مسلمانان در این مساله شکی نیست چه آن که بر اساس آیه قرآن کریم در همین روز عید غدیر بود که دین خدا کامل و نعمت خداوند بر بندگانش با مشخص شدن ولایت تمام گشت؛ ضمن آن که اساساً به واسطه همین روز هم بود که کفار مایوس شده و پرچم دین اسلام و شعار لا اله الا الله برای همیشه پابرجا ماند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طبعاً در برابر چنین عید بی‌نظیری هر یک از ما وظیفه‌ای داریم که تنها بخشی از آن مربوط به برپایی محافل و مجالس شادی محبان اهل بیت (ع) و حضور در منازل سادات و تبریک و شادباش عید می‌شود.

پاسدار فرهنگ و مکتب غدیر باشیم

وی همچنین اضافه کرد: در واقع مهم‌تر از این‌ها آن است که ما خود پاسدار فرهنگ و مکتب غدیر بوده و در حفظ و نشر آن بر اساس توان و رسالت خود بکوشیم.

آیت الله دین پرور با تاکید بر این که حوزویان طلایه دار دفاع و تبیین از حقیقت غدیر و مساله ولایت هستند، گفت: بی شک در این میان حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت رسالت مهمی بر دوش دارند چه آنکه متولی حراست و توسعه فرهنگ ناب دینی هستند و جامعه از آن‌ها الگو می‌گیرد.

حوزه های علمیه؛ دژ محکم دفاع از اسلام و تشیع

وی خاطرنشان کرد: به هر حال حوزه‏های علمیه و علمای متعهد و دلسوز، در طول تاریخ اسلام و تشیع، مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده‌اند، کما اینکه امروز نیز در برابر جنگ نرم فرهنگی دشمن که بن مایه اعتقادات مردم و نسل جوان را هدف گرفته، روحانیت بیش از اقشار دیگر خود را موظف به حراست از اصول دینی می‌داند و حقیقتاً نیز در این راستا گام برمی دارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران همچنین ابراز داشت: واقعیت غیرقابل تردیدی که وجود دارد این است که دشمنان ما امروز از طریق ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای شدید‌ترین هجمه‌ها را علیه اعتقادات شیعه به خصوص در مساله ولایت و غدیر وارد آورده و می‌آورند و با نگاهی به برخی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، همچنین سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به وضوح می‌توان نشانه‌های این جنگ اعتقادی را مشاهده و رصد کرد.

دفاع از ولایت اهل بیت(ع) با تکیه بر منطق و استدلال

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که امروز ما در برابر این هجمه‌ها و فشار‌ها باید با تکیه بر فرهنگ اصیل اهل بیت (ع) و با بهره گیری از کلام منطقی و استدلالی آن‌ها که خودشان به ما آموخته‌اند در برابر بدخواهان و مغرضان بایستیم، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که لزوماً همه کسانی که امروز شیعه را تخطئه می‌کنند مغرض نیستند و خیل عظیمی از آن‌ها را کسانی تشکیل می دهند که در دام جهل و اغوای استکبار و وهابیت خبیث اُفتاده‌اند که انشاالله با بصیرت بخشی امید است که آنان نیز راه هدایت را یافته و به راه راست بگروند.

آیت الله دین پرور همچنین تاکید کرد: ایجاد و تاسیس نهادهای دینی و حوزوی همچون بنیاد بین المللی نهج البلاغه و بنیاد بین المللی غدیر که جا دارد واقعاً در اینجا یادی از عالم بزرگوار مرحوم آیت الله خزعلی کنیم برای این بوده که ما بهتر بتوانیم در شرایط داخلی و به خصوص بین المللی به نشر معارف اهل بیت (ع) خاصه در رابطه با ولایت آقا امیرالمومنین علی (ع) اقدام کنیم.

در نشر معارف غدیر کوتاهی نکنیم

وی با بیان این که در شرایط فعلی باید بیش از پیش زمینه‌های ارتقای کمی و کیفی نشر معارف غدیر را فراهم کنیم، گفت: اگرچه طی سال‌های اخیر وضعیت نشر و توزیع کتب معارفی در خصوص غدیر، تا حدود زیادی مطلوب بوده اما ما با رسیدن به نقطه مورد نظر هنوز فاصله زیادی داریم و پیشنهاد ما این است که باید از دست اندرکاران این گونه فعالیت‌ها از سوی دولت و مسئولان حمایت لازم صورت گیرد.

وی همچنین افزود: از سویی با توجه به حجم انبوه شبهه پراکنی‌های دشمن، لازم است که از نظر چاپ و توزیع و انتشار کتاب‌های دینی و به خصوص در مورد غدیر و امیرالمومنین (ع) گام‌های بیشتر و بهتری برداشته شود تا انشاالله نتیجه مورد نظر محقق گردد که در همین خصوص به طور ویژه باید روی خطبه غدیر کار کنیم تا جهانیان و نه فقط مسلمانان از فرهنگ غدیر و اصل مساله ولایت آشنایی لازم را پیدا کنند

 گلایه از یک آسیب فرهنگی در حوزه نشر

رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه بیان داشت: شرایط امروز جامعه و حجم شبهات دشمن می‌طلبد که کتب و آثار دینی و معنوی ما در شمارگان میلیونی چاپ شود اما متاسفانه تیراژ بسیاری از کتاب‌های دینی ما ۵ هزار و ۱۰ هزار است که این برای جامعه ما اصلاً زیبنده نیست.

وی اضافه کرد: نکته بعدی ناظر به لزوم توسعه و تقویت فعالیت‌های تبلیغی هوشمند در فضای مجازی است چرا که امروز رسانه‌های اصلی دنیای ما همین فضای مجازی است که باید از آن ‌‌نهایت بهره برداری را برای ترویج معارف ائمه اطهار (ع) به خصوص نهادینه کردن فرهنگ غدیر و ولایت داشته باشیم.

غدیر صرفاً یک رویداد تاریخی نیست!

وی در خاتمه گفت: به هر حال نباید از یادمان برود که غدیر خم یک مساله صرفاً تاریخی نیست که مربوط به گذشته باشد بلکه مساله روز ماست و انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی به نوعی غدیر ثانی به شمار می‌رود چرا که با آن مکتب و سیره اهل بیت (ع) در جامعه احیا شد و امروز برای تداوم این خط نورانی همه ما وظیفه بسیار مهمی برعهده داریم که انشاالله با بصیرت لازم ومجاهدت دوچندان بتوانیم از انجام آن برآییم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha