شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اجلاس مسئولان آموزش مدارس حوزه علميه خراسان

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان خطاب به مسئولان آموزش با بيان اين كه بيشترين زمينه هاي تحول در نسل جوان وجود دارد، طلاب نسل جوان را امانت هايي در دست آنان دانست كه مي بايست آن ها را به ابزارهاي علمي، فكري، سياسي و عملي مسلّح كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيدمصباح عاملي، در نشست سراسري مسئولان آموزش مدارس برادران حوزه خراسان، نسل جوان طلبه را امانت هايي در دست آنان دانست كه مي بايست آن ها را به ابزارهاي علمي، فكري، سياسي و عملي مسلّح كنند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، ادامه داد: نسل جوان را در برنامه هاي خود دريابيد و فضايي ايجاد كنيد كه وقتي طلبه وارد حوزه مي شود، با همه وجود عطر تحول را استشمام كند.

وي با بيان اين كه بيشترين زمينه هاي تحول در نسل جوان وجود دارد، تأكيد كرد: آمادگي ها و شاخصه هايي كه براي حركت هاي تحولي مورد نياز است، در طلاب جوان وجود دارد و بايد براي اين آمادگي ها برنامه ريزي كرد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي افزود: جوان انرژي لازم براي قالب شكني را دارد و نمي خواهد در روش هاي كهنه اسير باشد؛ بنابراين بيشتر از ديگران  زمينه ايجاد تحول در خود و محيط اطراف را دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پاسخ به اين سؤال كه چرا بيشترين زمينه هاي تحول در نسل جوان وجود دارد؟ توضيح داد: جوان آرمانگراست و هميشه به دنبال آرمان گمشده و گاهي مشخص خود حركت مي كند. آرمانگرايي ويژگي دوم يعني تحول خواهي و عشق به تحول را ايجاد و جوان با استفاده از نيروي جواني به سمت آن تحول حركت مي كند.

ويژگي ها و بايسته هاي تحول مطلوب

وي، «فرصت سنجي» را يكي از ويژگي ها و بايسته هاي تحول در حوزه دانست و افزود: نظام ديني، انقلاب و حكومت اسلامي و رهبري بي نظير انقلاب، فرصت هايي گرانبها هستند و نبايد به راحتي آن ها را از دست بدهيم.

مدير حوزه علميه خراسان هم چنين «پرهيز از تعلل و تلاش در جهت سرعت دادن به اجراي امور» را از ديگر ويژگي تحول مطلوب معرفي و ابراز كرد: مقوله هاي معرفتي، علمي، فكري، آموزشي و پژوهشي نياز به زمان دارند، اما اين مسئله توجيهي براي حركت كُند به سمت اهداف نيست و پس از روشن شدن مسير تحول، گام ها بايد سريع برداشته شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان در توضيح سومين ويژگي تحول، يعني «فراگير بودن»، اظهار كرد: اگر تحول فراگير نباشد، به معناي واقعي شكل نگرفته است، لذا برنامه هاي تحول بايد همه طلاب و اساتيد را دربرگيرد.

وي اضافه كرد: مديران موظف اند مقدمات و زمينه هاي پرورش اخلاقي طلاب را از سطوح اوليه فراهم آورند و فضاي مدرسه را به گونه اي بسازند كه طلبه تازه وارد احساس كند گمشده خود را پيدا كرده است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي همچنين «همه جانبه و چند بعدي بودن» را از ديگر شاخصه تحول مطلوب خواند و تأكيد كرد: آموزش بايد توأم با پژوهش، معرفت، شناخت سياسي و آگاهي هاي اجتماعي و مهم تر از همه، همراه با عمل باشد تا تحول مد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به تلاش مسئولين آموزشي حوزه علميه خراسان براي تدوين نظام جامع آموزشي، ابراز كرد: برنامه هايي كه به مدارس ابلاغ مي شود، مبنايي براي تحول هستند؛ البته بايد مسئولين مدارس ابتكار و خلاقيت خود را در بومي سازي اين برنامه ها به كار گيرند.

وي ضمن تأكيد بر تكيه برنامه هاي تحولي حوزه علميه خراسان بر نيروي انساني، خاطرنشان كرد: مدير، مسئول آموزش، استاد و طلبه، پازل هاي تحول هستند و اگر هر كدام از گروه هاي ياد شده وظيفه خود را انجام ندهند و بار تحول را بر دوش سايرين بگذارند، به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.

انقلاب اسلامي توحيد محور، عدالت گستر و ستم ستيز است

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به توطئه های دشمنان، گفت: گروه هاي الحادي، سكولار و لائيك، تمام قد در برابر نظام اسلامي و حركت هاي توحيدي ايستاده اند و زماني آرام مي گيرند كه ما تسليم شده و دين و انقلاب را كنار بگذاريم.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، انقلاب اسلامي را توحيد محور، عدالت گستر و ستم ستيز خواند و افزود: انقلاب اسلامي به دنبال كرامت بخشيدن به انسان ايده آل است و اين مهم با ايجاد يك حاكميت توحيدي و احياي ارزش هاي انساني و اسلامي محقق مي شود.

 انديشه و عمل؛ لازمه تحقق حوزه انقلابي

حجت الاسلام و المسلمين عاملي در ادامه با اشاره به شعار سال تحصيلي جديد حوزه علميه خراسان با عنوان «حوزه انقلابي؛ انديشه و عمل»، گفت: اگر بخواهيم حوزه اي انقلابي داشته باشيم و به آرمان هاي انقلاب اسلامي جامه عمل بپوشانيم، بايد انديشه و عمل ما به صورت موازي و هماهنگ پيش برود.

مدير حوزه علميه خراسان افزود: وقتي صحبت از انديشه انقلابي مي شود، مفهوم فراگيري مد نظر است كه علم، انديشه، عقل و معرفت هاي گوناگوني كه ما براي پاسخگويي و رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي نياز داريم را شامل مي شود.

وي منظور از عمل و حركت انقلابي را ايجاد تحول در عنصر انساني دانست و ابراز كرد: در بخش هاي مختلفي همچون بخش هاي عمراني نياز به تحول داريم، اما بايد عنصر انساني يعني طلبه، استاد، مدير و كادر مديريتي و آموزشي را محور تحول قرار داد.

گفتني است، اجلاس يك روزه مسئولان آموزش مدارس برادران حوزه علميه خراسان با حضور بيش از ۱۲۰ نفر به منظور تبيين برنامه هاي سال جاري تحصيلي و نظام جامع آموزشي اين حوزه، در  مدرسه علميه سليمانيه برگزار شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha