سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: امروز هرچه در مسیر خود استقامت کنیم، مسیر و صف ها مشخص می شود؛ اگر این مقاومت شکسته شد اختلاط نیز بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در مراسم چهارمین شب دهه اول محرم در مدرسه فیضیه گفت: دو جبهه حق و باطل در بهشت به شکل کامل از هم جدا می شوند و هیچ نیکی در جهنم باقی نمی ماند و هیچ صفت بدی نیز در بهشت از کسی باقی نمی ماند؛ حتی لذایذ بهشتی نیز در مسیر قرب خداست.

وی افزود: در روایت ائمه(ع) آمده است که خداوند متعال به بعضی از دشمنان خود، اخلاق خوب را عاریه داده است به این دلیل که این دولت در دنیا دست به دست می شود و برای اینکه اولیای خدا بتوانند در این دولت زندگی کنند، برخی اخلاق نیک به دشمنان داده می شود تا بتوانند اولیای خدا را تحمل کنند و اجازه زندگی به آنها بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: خداوند در سوره بینه؛ کفار را به دو دسته اهل کتاب و مشرک تقسیم می کند و می فرمایند این دو گروه از هم منفک نمی شوند تا اینکه بینه برای آنها ظاهر شود و پس از ظهور بینه این دو گروه از هم منفک می شوند.

وی اظهارکرد: این بینه، رسولی از سوی خداوند است که با ظهور او این دو دسته از هم منفک می شوند؛ در باب معصومین نیز بیان شده است که ائمه اطهار(ع) حجت بر جمیع مردم هستند.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: امام نیز که حجت بالغه خداست، چنین شانی دارد؛ امام(ع) نیز همه جا حاضر است و بین ما و قلب ما حائل است؛ امام و قوای امام همیشه در کنار و در درون ما هستند و نیک و بد را به ما گوشزد می کنند.

وی افزود: حجت الهی یک وجود واسعی دارد که به همه ما نزدیک است وقوایی دارد که همه ما را اداره و هدایت می کند و خداوند نیز با همین بینه با مردم سخن می گوید و آنها را هدایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: در این سوره بیان شده،  رسول خدا صحف مطهره را برای مشرکان و کافران بیان می کنند که این مطالب برای آنها بینه می شود؛ در اینجا کتاب به معنی مکتوب است و مفروض است؛ حقایقی در این کتب الهی مفروض شده است که اگر مردم آنها را انجام دهند در مقابل مشکلات و حوادث فردی و اجتماعی حفظ خواهند شد.

عضو خبرگان رهبری اظهارکرد: مفسرین در خصوص این انفکاک توضیحاتی بیان کرده اند، ولی علامه در توضیح این تفکیک یک سنتی الهی را بیان می کند؛ ایشان بیان می کند که خداوند متعال اقوام را ابتدا هدایت  و تبیین می کند و پس از هدایت الهی مردم به دو دسته شاکران و کافران تقسیم می شوند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: خداوند در درون انسان میل به توحید و تواضع و بندگی و محبت خود را مفروض کرده و قرارداده است؛ نفس انسان خود پرست است و خود را دوست دارد، ولی حقیقت و فطرت انسان طالب خداست و به همین دلیل است که توحید معنی پیدا می کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: سنت الهی هدایت انسان ها است و پس از اینکه توحید در وجود انسان قرارداده شد، پیامبرانی را نیز برای تعیین مسیر بندگان قرار می دهد، ولی در این بین دو دسته بوجود می آیند که یک عده شاکر و یک عده کافر می شوند.

وی افزود: ائمه کفر به دنبال این هستند که همه اراده های انسانی را مسخر خود کنند و به همین دلیل، هیچگاه حاضر نیستند که از جامعه مومنین خارج شوند تا آنها را زیرسلطه خود درآورند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: دشمنان در جوامع مومنین نفوذ می کنند تا جهل خود را تعبیر به علم کرده ودر میان مومنین تسری و القا کنند؛ به همین دلیل هیچگاه جامعه مومنین را رها نمی کنند؛ امروز نیز به اشکال مختلف همین جریان را دنبال می کنند.

وی اظهارکرد: اگر صفین و عاشورا و حوادث بعدی نبود هیچگاه این دو دسته از هم منفک نمی شوند، زیرا دشمنان همیشه سعی می کنند باطل خودرا حق جلوه دهند؛ همیشه این رسل و بینه خط حق و باطل را از هم جدا می کنند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: همیشه کنار امام بودن هزینه دارد و لازمه این حضور درگیری و امتحان است؛ همیشه پس از اینکه کوره ها داغ می شوند خالصی ها از ناخالصی ها جدا می شود؛ اگر عاشورایی نبود هیچگاه کسانی که مدعی ایمان و تدین بودند از صف مومنان واقعی منفک نمی شدند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: عاشوا این دو جبهه را شکل داد و پس از عاشورا دیگر کسی نمی تواند خود را نا آگاه بدانند و باید به برائت رسیده و صف خود را جدا کند.

وی افزود: مستکبران عالم، امروز نیز خود را پرچمدار حق و عدالت و کرامت انسانی می دانند؛ ولی وقتی بینه ای ظاهر می شود، مجبور می شوند در مقابل جبهه حق بایستند و هرچه مقاومت انجام می شود، حق و باطل بیشتر از هم خود رانمایان می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: امروز نیز هرچه در مسیر خود استقامت کنیم مسیر  و صف ها مشخص می شود؛ اگر این مقاومت شکسته شد این اختلاط نیز بیشتر می شود.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: اجزای قرآن صحیفه هایی هستند که خداوند به پیامبر عنایت کرده است؛ ائمه نیز همین صحیفه ها هستند؛ تفاوت این است که این صحیفه ها سربسته اند و پیامبر است که باید این دو صحیفه را برای مردم قرائت کند؛ در غدیر یکی از این صحف برای مردم قرائت شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: وقت حب علی(ع) ایمان و بغض او نیز کفر است(حدیثی که فریقین نقل کرده اند) باید نیز همین امام قاسم نار و جنت باشد؛ به همین خاطر است که امام یکی از صحف آسمانی و بینه الهی است.

وی گفت: اکثر اختلافات بین امت متدین در زمان پیامبر ان ایجاد نمی شد، بلکه پس از پیامبران اختلاف ایجاد می شد و در این اختلاف کسانی که این بینه و این صحف را انکار کردند صف خود را از مومنان جدا نمودند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha