شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عاشورا

حوزه/ مدرس مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) توس مشهد گفت: بعد از پیامبر(ص) كمرنگ شدن معنويت عاملی براي وقوع حادثه عاشورا شد.

به گزارش خبرگزاري حوزه از مشهد، مهری زمردیان در مراسم عزاداري ايام محرم در جمع طلاب مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار به تبیین عوامل مؤثر در حادثه عاشورا پرداخت و بيان كرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) كمرنگ شدن عاملی براي وقوع حادثه عاشورا شد.

وي به عوامل کم شدن معنویت در جامعه بعد از پیامبر اشاره و ابراز کرد: انحراف سیاسی و فرهنگی، فتوحات،بذل و بخشش های ناروایی که از بیت المال صورت می گرفت از جمله عوامل کم شدن معنویت بود.

زمردیان با تاکید بر ضرورت احیاء امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: تهاجم فرهنگی اول از میان خانه ها شروع شد و به اجتماع سرایت کرد بنابراين، اول باید خودسازی باشد بعد جامعه را بسازیم و در واقع در همه جا خادم افتخاری امام حسین(ع) باشیم.

مدرس مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) توس مشهد با طرح این پرسش که چه شد پس از گذشت تنها چند سال از درگذشت پیامبر(ص)مردم به روی فرزندش شمشیر کشیدند؟ گفت: امام حسین(ع) کشته دین شد، همان طور که پیامبر(ص) توان خود را صرف معنویات کردند، پسر ايشان هم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خویش را فدا کرد.

زمردیان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره توجه به تهاجم فرهنگی، فساد، فحشاء و منکر که جامعه را تهدید می کند و غیرت دینی را از بین می برد، اظهار کرد: همان شهری که پیامبر آن را به مدینه فاضله تبديل کردند و سنت های غلط را از میان برداشتند، پس از چند سال به علت عمل نکردن به امر به معروف و نهی از منکر به روی پسر پیامبر(ص) تیغ کشیدند و خانواده اش را اسیر کردند.

*ایمان به خدا موجب ایجاد حیات طیبه می شود

اين مدرس حوزه علميه خواهران مشهد با بیان این که پیامبر(ص) ارزش های اخلاقی را جایگزین سنت های غلط کرد، يادآور شد: ایمان به خدا نخستین ارزش اخلاقی بود که پیامبر جایگزین سنت های غلط کرد و خداوند نیز در قرآن به آن سفارش کرده است.

زمردیان با اشاره به آیه 97 سوره نحل، گفت: امام حسین(ع) حیات طیبه داشت و هر کسي که رفتار، گفتار و کردارش برای خدا باشد، حیاتش طیبه مي شود.

وي، آرام گرفتن دل را یکی از نشانه های حیات طیبه دانست و اظهار کرد: شهیدان 8سال دفاع مقدس و مدافع حرم با رسيدن به حيات طيبه، جانشان را دادند.

اين خواهر مبلغ به شرایط داشتن حیات طیبه اشاره و ابراز کرد: باید واجبات را در درجه اول اهمیت قرار دهیم و بعد به مستحبات بپردازیم، اگر مستحبات را انجام داده ولی واجبات را کنار بگذاریم، اعمالمان به هدر می رود و توشه ای نخواهیم داشت.

*تقوا، سدّی در برابر گناهان است

زمردیان با بیان این که تقوا دومین ارزشی است که پیامبر(ص) پایه گذاری کرد، گفت: باید در زندگی مراقبه باشد و هر روز بعد از نماز صبح با خدای خود عهد ببندید که از او نافرمانی نکنيد و بدانيد كه نعمت های خاص او فقط برای افراد خاصی است که به خاطر دوری از گناه به آن رتبه رسیده اند.

اين مدرس حوزه علميه، شرکت در مراسم امام حسین(ع) را موجب نزدیکی به خدا دانست و ابراز کرد:باید در این مجالس با آن حضرت عهد ببندیم که فریب شیطان نفس خود و شیطان های خارج از نفس خود را نخوریم.

وی با یبان این که ارزش دیگری که پیامبر(ص) در میان جاهلیت عرب زنده کرد علم و دانش بود، خاطرنشان کرد: با اين نگاه كه علم باید با ایمان و عمل همراه باشد، مرکب قلم دانشمند از خون شهید بالاتر و وظیفه اش هم بیشتر است.

زمردیان، درباره ایثار به عنوان پنجمین ارزشی كه پیامبر(ص) احیاء كردند، گفت: آن حضرت تفکرات جاهلیت را به گونه اي تغيير دادند که دیگران را بر خود ترجیح می دادند و با این ارزش ها جامعه ای آرمانی پدید آوردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha