جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ویژه نامه افق پارسایی

حوزه/ یازدهمین ویژه نامه اخلاق اسلامی تحت عنوان "افق پارسایی" ضمیمه هفته نامه «افق حوزه» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، افق پارسایی که هر از چند گاهی منتشر می شود در یازدهمین مرحله از انتشار خود مطالبی زیبا و خواندنی در زمینه اخلاق، تحصیل علم، خاطرات علماء، توصیه های ناب بزرگان و مراجع در مسایل درسی و سیر و سلوک را ارائه داده است.

برخی از عناوین این ویژه نامه عبارتند از: «این شیخ برای تدریس از من شایسته تر است»، «حقوق متقابل استاد و شاگرد»، «درس خواندن تنها با عشق میسر است»، «مقام عالمان راستین از نگاه امام حسن عسکری (ع)»، «با تنبلی هیچ دانشی حاصل نخواهد شد»، «اهل نماز شب باشید»، «اهمیت مسئله تربیت و اخلاق».

* حجاب علم

«چه کنیم تا علم حجاب نشود؟» عنوان مطلبی است که به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) می پردازد: در بخشی از این مبحث می خوانیم: علمِ تنها، اثر ندارد، بلکه مضرّ است. عمل بدون علم بی نتیجه استو علم و عمل دو بالی است که انسان را به مقام انسانیت می رساند. علم به همه شئون و عمل- عمل نفسانی، عمل جسمانی، عمل عقلانی- انسان را به مراتب انسانیت می رساند. امید است که شما آقایان در خلال تحصیل، توجه به این مطلب داشته باشید که در مدرسه ها منزّه کنید خودتان را از تعلقات دنیا. تمام گرفتاری بشر از این تعلقات است... .

هر قدمی که برای تحصیل علم برمی دارید، قدمی هم برای کوبیدن خواسته های نفسانی، تقویت قوای روحانی، کسب مکارم اخلاق، تحصیل معنویات و تقوا بردارید... اگر انسان خباثت را از نهادش بیرون نکند هرچه درس بخواند نه تنها فایده ای بر آن مترتب نمی شود، بلکه ضررها دارد... .

دیگر عناوین این ویژه نامه عبارتند از: «میزان شناخت تکبر و تواضع»، «اهتمام علمی شیخ مرتضی انصاری (ره)»، «استادی که پیراهنش را به شاگردش هدیه کرد»، «سی سال درک محضر علامه طباطبایی (ره)»، «نشاط در تحصیل»، «شرکت در درس اخلاق و کسب فضایل اخلاقی، ضرورتی مهم برای طلاب»، «کلاه پندآموز»، «علم نور است»، «شرایط تحصیل علم نافع»، «طلاب در فراگیری علم و تهذیب همت قوی داشته باشند»، «درس خواندن برای هدایت و ارشاد»، «الحمدلله نمردم و از شاگرد خود استفاده کردم»، «جایگاه علم از منظر اسلام»، «مرجع تقلیدی که در عالم بیهوشی پروفسوری را مسلمان کرد»، «نسبت به امام زمان (عج) بی وفایی نکنید»، «سیمای عالمان ربانی»، «داستان جالب آغاز تحصیل علم آیت الله العظمی اراکی (ره)»، «رابطه عبادت واقعی با علم حقیقی»، «این آقا جمال آن آقا جمال نیست»، «تحصیل علم، قدم اول منازل سلوک»، «استفاده از فرصت ها رمز موفقیت»، «در مذمت علم بی معرفت»، «شش اصل معرفتی، تربیتی و اخلاقی».

* مجتهد واقعی کیست؟

«اجتهاد واقعی» عنوان مبحثی است که گفتار شهید مطهری (ره) را ارائه می دهد. در قسمتی از آن آمده است: مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمد حجت کوه کمره ای(ره) یک وقت حرف خیلی خوبی در باب اجتهاد زد. ایشان گفتند: اجتهاد واقعی این است که وقتی یک مسئله جدید که انسان هیچ سابقه ذهنی ندارد و در هیچ کتابی طرح نشده به او عرضه شد، فوراً بتواند اصول را به طور صحیح تطبیق کند و استنتاج نماید و الا انسان مسایل را از «جواهر» یاد گرفته باشد، مقدمه و نتیجه (صغری و کبری و نتیجه) همه را گفته اند، او فقط یاد می گیرد (و می گوید) من فهمیدم صاحب جواهر چنین می گوید؛ بله، من هم نظر او را انتخاب کردم، این اجتهاد نیست؛ همین کاری که اکثر می کنند. اجتهاد، ابتکار است و این که انسان خودش رد فرع بر اصل بکند.

ویژه نامه اخلاق اسلامی "افق پارسایی" ضمیمه هفته نامه «افق حوزه» در 16 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه ویژه نامه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha