یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نشست علمی نگاهی به کتاب  مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه

حوزه/ رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی خواستار تحقیق و پژوهشگر بیشتر محققان برای کشف و استخراج آیات قرآنی مرتبط با فقه اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام عباسعلی روحانی امروز  در نشست علمی بررسی کتاب مصباح الهدایه در قم اظهارداشت: حدود ۸ درصد از آیات قرآن، سکوی فقه اسلام است و اگر عدد آیات الاحکام را از ۵۰۰ آیه توسعه دهیم و به هزار برسانیم باز هم ۱۶ درصد آیات را در بر می گیرد که باز هم عدد ناچیزی است.

وی افزود: در معارف معمول اسلامی سه مرحله عقائد، احکام و اخلاق را ترسیم کردیم که انسان مسلمان با خداشناسی و آشنایی با اسماء حق شروع می کند که نوع فقهای ما می نویسند تقلید در این باب ممنوع است و سپس سفره احکام را پهن می کنیم و بعد آنچه در این قلّه است، اخلاق است.

وی با تصریح به اینکه بهره عرفانی از محضر امام خمینی(ره) نبرده است و در زمینه فقه از محضر بنیانگذار انقلاب اسلامی استفاده کرده است، افزود: حدود ۸ درصد از آیات قرآن، مربوط به فقه اسلام است و اگر عدد آیات الاحکام را از ۵۰۰ آیه توسعه دهیم و به هزار برسانیم باز هم ۱۶ درصد آیات را در بر می گیرد که باز هم عدد ناچیزی است.

حجت الاسلام روحانی بیان داشت: در استدلال و تعقل و تفکر، انسان در همان مقام اول در خداشناسی می ماند فقط به این نتیجه می رسد که این گردونه خدایی دارد، این صفات رادارد و این صفات را ندارد.

وی گفت: انسان موحد مانند کوه پیمایی است که صخره ها را در می نوردد تا به قله برسد و آنجا مناظری زیبا می بیند و روحش اشباع شده و آماده صعود به قله دیگر می شود و همینطور تا قله های دیگر. توحید در عبودیت و رسیدن به جایی که ایمان انسان از شرک بیرون بیاید، گام آخر است.

رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ادامه داد: آنچه به عنوان علم عرفان- چه عملی و چه نظری – داریم غیر از عرفان است و بالذات هیچ قداستی ندارد بلکه همانند شیمی و فیزیک و تفسیر علم است.

وی با بیان اینکه عالم به عرفان نظری لزوما عارف نیست گفت: فرمان علم عرفان عملی و علم عرفان نظری عمدتا دست اهل سنت بود گرچه بزرگانی از علمای شیعه هم در این وادی قدم زدند اما غالبا معطوف به اهل سنت است.

حجت الاسلام روحانی اظهارداشت: عرفان اسلامی در سه دوره ای که گذشته عمدتا معطوف به نگاه اهل سنت است و لذا کتاب مصباح الهدایه نوید دوره چهارمی را می دهد که امیدوارم عرفای ما به برکت اینکه این انقلاب سر سفره عرفان هم نشست، دوره چهارم با پیشتازی عرفای شیعه معطوف به خاندان رسالت شود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha