شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با ارائه ۱۰ توصیه مهم به زائران اربعین، گفت: سعی کنید در طول سفر اربعین از گریه و روضه سیدالشهدا(ع) کمال استفاده را ببرید که اصلاً روح این پیاده‌روی و استفادۀ کامل از این زیارت در همین نکته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق خود در جمع طلاب و فضلای اصفهان، پیرامون حضور در همایش بزرگ اربعین حسینی، توصیه هایی را به زائرین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارائه کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:  توفیق بزرگی است برای زائرانی که در اربعین موفق می‌شوند با پای پیاده به زیارت سیدالشهدا(علیه‌السلام) بروند، در روایت آمده است زائر امام حسین(علیه‌السلام) زائر خدای متعال است و خدا را در عرش زیارت می‌کند. 

وی یادآور شد: نکاتی که خوب است زائرین قبل از شروع سفر و در طول سفر رعایت کنند، مجموعاً ده نکته است، پنج نکته را برای قبل از سفر و پنج نکته را برای طول سفر عرض می‌کنم؛ اگر عزیزان توفیق پیدا کنند رعایت نمایند، خیلی بهتر استفاده خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در توضیح  پنج نکته برای قبل از سفر اظهار کرد: «توبه‌کردن»؛ منظور از توبه، توبۀ نصوح است، توبه‌ای جدی، به‌گونه‌ای که دیگر هیچ گناهی نکنید، اگر همراه توبه، غسل توبه هم بکنید، خیلی عالی است،  در کنار توبه، لازم است اگر نماز و روزه‌ای نیز بر ذمه‌تان می باشد و مختصر است، آن‌ها را زود قضا کنید و اگر طولانی است، سعی کنید شروع کنید؛ مثلاً هر نماز واجبی که می‌خوانید، کنارش یک نماز قضا هم بخوانید تا به‌ مرور زمان تمام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:  «خداحافظی‌کردن با نزدیکان و دوستان»، البته نه با همۀ آن‌ها، فقط با کسانی‌که ارتباط با آن‌ها به‌گونه‌ای است که اگر متوجه ‌شوند به سفر رفته‌اید، نگران می‌شوند و می‌گویند چرا با ما خداحافظی نکرد تا به او التماس دعا بگوییم، در این خداحافظی نیز سعی کنید با کسانی‌که از آن‌ها دلخوری دارید یا آن‌ها از شما دلخوری دارند، تسویه حساب کنید و حلالیت بطلبید، البته حلالیت‌گرفتن به روش عُقلایی نه به روشی که خود تازه مشکل جدیدی به‌وجود بیاورد، این فرصت خوبی است که افراد بتوانند بین خود و دوستانشان را پاک کنند.

وی ادامه داد: «خالی‌کردن دل از کینۀ افراد مؤمن»، گاهی رفتار بعضی باعث می‌شود در  دلمان کینه‌هایی به‌وجود بیاید، این کینه‌ها نمی‌گذارد اوج بگیریم و پرواز کنیم و از زیارت‌ها‌ و مکان‌ها و زمان‌های خوب درست استفاده کنیم، تعبیر قرآن در آیۀ ۲۲ سورۀ نور این‌گونه  است: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏» (و باید عفو کنند و چشم بپوشند، مگر دوست ندارید خدا شما را بیامرزد؟ و خدا آمرزندۀ مهربان است.) 

آیت الله مهدوی افزود: لذا اکنون که توفیق پیدا کرده‌اید در اربعین با پای پیاده به زیارت سیدالشهدا(علیه‌السلام) نائل شوید، سعی کنید دلتان را از همۀ کینه‌ها پاک کنید و بگویید:خدایا، هرکسی هرگونه ظلم و اذیتی به من کرده است، من از همۀ آن‌ها می‌گذرم و حلال می‌کنم.

وی در تشریح چهارمین توصیه بیان کرد: «انتخاب بهترین و پاک‌ترین بخش مال برای زیارت»، به‌ویژه توجه خاص به اینکه هزینۀ سفر از مالی نباشد که خمس یا حق فقرا به آن تعلق گرفته باشد، اگر چنین است، قبل از سفر آن را اصلاح کنید.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد:  «داشتن همسفر عالِم». کراهت دارد انسان به‌ تنهایی سفر برود؛ ولی در این سفر، همسفران زیاد هم باعث دردسر می‌شوند؛ چون می‌خواهید جمعی حرکت کنید؛ لذا سعی کنید دوسه نفر همراه داشته باشید و یکی از آن‌ها هم حتماً عالِم باشد تا در طول سفر بتوانید از محضر او استفاده کنید، همراه عالِم را باید همین‌جا پیدا کنید، همچنین مواظب باشید با دوستانی که انتخاب کرده‌اید، سخنان دنیایی نگویید، به‌خصوص مزاح‌کردن که دل را می‌میراند. 

امام جمعه موقت اصفهان در  توضیح پنج نکته  و توصیه برای طول سفر زائران اربعین حسینی اذعان کرد:  پیاده‌روی در مسیر زیارت و در راه خدا، خودش بهترین عبادت است. در جلد۱۱وسائل‌الشیعه، صفحۀ ۷۹ روایت دارد که امام‌صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْمَشْیِ»؛ یعنی خدای متعال عبادت نشده به چیزی ارزشمندتر از راه‌رفتن؛ لذا راه‌رفتن آن هم برای زیارت امام حسین(علیه‌السلام) از برترین عبادت‌ها محسوب می‌شود؛ ولی سعی کنید در مسیر خودتان را دائماً به خدا و چهارده معصوم(علیهم‌السلام) وصل کنید و برای اینکه دلتان وصل شود، یک ختم قرآن بخوانید، ختم قرآن را هم به نیت هدیه به چهارده معصوم(علیهم‌السلام) تلاوت کنید، این کار را می‌توانید با یک تلفن همراه که مجموعۀ قرآن در آن وجود دارد، انجام دهید،  سپس چهارده هزار صلوات بفرستید که هر هزار صلوات برای یکی از معصومین(علیهم‌السلام) باشد. به ترتیب از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) شروع کنید تا برسد به امام دوازدهم(علیه‌السلام). 

وی تصریح کرد: از توصیه‌هایی که می‌کنند، این است سعی کنید زبانتان به ذکر الهی مشغول باشد، ذکر هم می‌تواند همین تلاوت قرآن یا چهارده هزار صلوات یا ذکرهای دیگری باشد از جمله سؤال و جواب‌هایی که از عالِم همراهتان می‌کنید، سعی کنید تمام مباحث دینی را که احیاناً در آن‌ها شبهاتی دارید، سؤال کنید و جوابش را بگیرید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: توصیه‌ای جدی راجع به نظم دارم، نظم در همۀ کارها به‌خصوص در این سفر خیلی مهم است،  این نظم هم، نظم در حفظ نماز اول وقت است، مواظب باشید نماز اول وقتتان به هیچ‌ وجه به‌تأخیر نیفتد که به استفاده از زیارتتان ضربه می‌زند، پس مواظب باشید در همۀ کارها، در راه‌رفتن، غذاخوردن، نظافت، میزان و وقت خواب و به‌خصوص در قراراهایی که با دوستانتان می‌گذارید، دقت کنید و نظم داشته باشید  تا ان‌شاءالله به‌راحتی بروید و برگردید.

استاد حوزه علمیه اصفهان متذکر شد: سعی کنید هرچه می‌توانید در طول سفر خدمت کنید؛ ولو زائری از شما کمک نخواهد؛ مثلاً اگر شخصی را دیدید که محتاج است و کمک شما برای او مفید است، کمکش کنید، به‌خصوص به زائرانی که اهل کشورهای دیگر هستند و زبانشان را متوجه نمی‌شوید تا اصلاً انتظار شنیدن تشکر از آن‌ها را نداشته باشید.

وی ابراز کرد: سعی کنید در طول سفر زیاد روضۀ بخوانید و بشنوید و گریه کنید، بزرگان زیادی به سفر کربلا می‌رفتند و در طول سفر مرتب روضه می‌خواندند، از جمله این بزرگان، محقق اردبیلی(قدس‌سره) هستند، ایشان داستان زیبایی دارند: ایشان وقتی از نجف پیاده حرکت می‌کردند، طلبۀ روضه‌خوانی را همراه خود می‌بردند تا هرجا استراحت می‌کنند، برایشان روضه بخواند و ایشان گریه کنند. وقتی به کربلا رسیدند، آن طلبه دنبال کار دیگری رفت و وقتی محقق اردبیلی(قدس‌سره) سراغش را گرفت، گفتند نیست. در همین هنگام شخصی عرب آمد و گفت جناب اردبیلی، اگر اجازه دهید من هم می‌توانم روضه بخوانم و شروع کردند به روضه‌خواندن. از نحوۀ نگاه و روضۀ ایشان متوجه شدند که ایشان امام زمان(علیه‌السلام) هستند. روضه‌شان آن روضۀ خاص و معروف است، می‌گویند: به گنبد اشاره کردند و گفتند: یا جداه! نه من و نه احمد و نه این طلبه‌ها، هیچ‌کدام آن لحظه‌ای را که آمدید و با خواهرتان وداع و خداحافظی کردید، فراموش نمی‌کنیم و گریه می‌کردند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سعی کنید در طول سفر اربعین از گریه و روضه سیدالشهدا(ع) کمال استفاده را ببرید که اصلاً روح این پیاده‌روی و استفادۀ کامل از این زیارت در همین نکته است. بنده هم از همۀ شما التماس دعا دارم. 

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: جملۀ دعای شب ۲۷رجب را هم یادتان نرود که می‌گوییم: «وَ ابْدَأْ بِآبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ جَمِیعِ إِخْوَانِنَا الْمُؤْمِنِینَ فِی جَمِیعِ مَا سألناک‏ لِأَنْفُسِنَا»؛ یعنی خدایا، آنچه ما برای خودمان دعا کردیم و خواستیم، اول به پدران و فرزندان و تمام برادران مؤمن ما عطا کن، بعد به ما عطا کن، اگر انسان این‌گونه سخاوتمندانه دعا کند و انتظار داشته باشد، هرچه برای خود دعا می‌کند، اول برای دیگران مستجاب شود، امید است چند برابرش در حق خودش متسجاب شود.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha