شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اهل بیت

حوزه/پیروی از امیرالمؤمنین(ع) موجب هدایت انسان‌ها و کمال امت اسلامی است. از این رو پیامبر(ص) درباره سیره علی(ع) به عمار یاسر این‏ گونه سفارش می‏ کند «ای عمار، اگر دیدی علی به تنهایی از یک راه می‏رود و تمام مردم به راهی دیگر روانند، به راه علی برو؛ زیرا او تو را به نابودی نکشاند و تو را از مسیر هدایت و رستگاری خارج نسازد».

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نیا، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل جامعه‌ بعد از رحلت پیامبر(ص) نگاه سطحی مردم به مسائل و اوضاع سیاسی بود، گفت: متاسفانه اکثر مسلمین فاقد بصیرت کافی برای درک توطئه‌های منافقین بودند و دقت لازم برای درک و عمل به توصیه‌ها و سفارشات پیامبر(ص) نداشتند و لذا دچار انحراف از صراط حق واقع شدند.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل معرفتی برخی مسلمانان صدر اسلام این بود که آن‌ها پیامبر(ص) را به حسب ظاهر قبول کردند، ولی ایمان قلبی به غیب و کلام الله مجید پیدا نکردند. بنا براین وقتی خداوند به پیامبر(ص) فرمود که به مردم بگو، ای مردم من جز محبت به خاندانم و اهل‌بیتم هیچ مزد و رسالتی از شما نمی‌خواهم؛ و متاسفانه اکثر مسلمانان نگاه بصیرتی و عمقی به این مطلب نداشتند.

این پژوهشگر حوزوی افزود: عده‌ای از روی جهالت و نادانی در دل‌هایشان به این فرمایش خداوند متعال و رسول اکرم(ص) معترض بودند و نسبت به این مقام اهل‌بیت(ع) حسادت می‌کردند و با خود می‌گفتند ما چرا باید به خاندان پیامبر محبت کنیم؟

وی با بیان اینکه پس از پیامبراعظم(ص)، حضرت علی(ع) مصداق کامل اسوه حسنه است، اظهار داشت: پیروی از امیرالمؤمنین(ع) موجب هدایت انسان‌ها و کمال امت اسلامی است. از این رو پیامبر(ص) درباره سیره علی(ع) به عمار یاسر این‏ گونه سفارش می‏ کند «ای عمار، اگر دیدی علی به تنهایی از یک راه می‏رود و تمام مردم به راهی دیگر روانند، به راه علی برو؛ زیرا او تو را به نابودی نکشاند و تو را از مسیر هدایت و رستگاری خارج نسازد».

حجت الاسلام موسوی نیا در ادامه به مسئله فدک و دلایل غصب آن اشاره کرد، و عنوان داشت: در قرآن کریم به صراحت بر ارث بردن حضرت سلیمان از جناب داود اشاره می‌کند و این به ما اثبات می‌کند که یک پیامبر از پیامبر دیگر می‌تواند ارث ببرد. و در آن زمان نیز حضرت زهرا(س) به عنوان فرزند پیامبر(ص) قطعاً از ایشان ارث می‌برد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که باغ فدک جزیه یهودیان به پیامبر(ص) بود، زیرا آن‌ها حاضر شدند بدون جنگ تسلیم پیامبر(ص) شوند و با دادن جزیه امنیت جانی و مالی خود را محفوظ بدارند. و از آنجا که باغ فدک غنیمت جنگی نبود بلکه جزیه‌ای بود که مالک آن فقط پیامبر(ص) بود، از این رو آن حضرت با دستور خداوند متعال مأمور شد تا این باغ را به حضرت فاطمه(س) و فرزندان او ببخشد.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: بنا بر این باغ فدک در زمان حیات پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) بخشیده شد. و اینطور نبود که بعد از رحلت پیامبر(ص) به عنوان ارث به حضرت رسیده باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع) و ترس دشمنان از قدرت اقتصادی اهل‌بیت(ع) به واسطه باغ فدک، غاصبین تصمیم گرفتند باغ فدک را از دست حضرت زهرا(س) خارج سازند، تا مبادا با توانمندسازی مردم مستضعف و تقویت اقتصادی شیعیان، حکومت به دست اهل‌بیت(ع) بیافتد.

حجت‌الاسلام موسوی‌نیا در ادامه با اشاره به دستاوردهای مهم مراسم عظیم پیاده روی اربعین آن را موجب افتخار اهل‌بیت(ع) دانست، و اظهار داشت: این مراسم باعظمت نشان‌دهنده بیداری اسلامی در اقصی نقاط بود، زیرا بخش عمده‌ای از زائران امام حسین(ع) از چهل کشور جهان در این مراسم حضور داشتند و بعضاً نیز دارای دین و آیین مسیحیت و یهودیت بودند ولی با اعتقاد و عشق به معارف اهل‌بیت(ع) به کربلا آمده بودند.

وی افزود: شعار "هیئات مناالذله" یکی از پیام‌های جهان شمول نهضت سیدالشهدا(ع) بود. و این پیام را به مردم مستضعف دنیا می‌دهد که پیروان و شیعیان حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) هیچ گاه زیر بار ظلم نمی‌روند. در عرصه داخلی نیز مسئولین کشور باید با تبعیت از آرمان‌های نهضت عاشورا با زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی به شدت مقابله کرده، و بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مقابل غارتگران بیت‌المال، و زورگویان خارجی مقتدرانه بایستند و از حق مردم شریف ایران دفاع کنند.

 42/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha