دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان  - جامعۀ الزهرا

حوزه/ رئیس جامعه الزهرا(س) گفت: حرکت کردن در مسیر اربعین، گام برداشتن در مسیر تربیت است و خدا را شاکریم که ما را با توفیق زیارت اربعین در مسیر تربیت قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدسجاد هاشیمان در اختتامیه همایش «همپای قافله»  در سخنانی بر اساس مستندات روایی به معرفی پیشوای بزرگ شیعیان پرداخت و اظهارداشت: حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) در سال ۲۳۲ ه.ق، در مدینه دیده به جهان گشود و در طول عمر شریف خود ۳ سال از دوران ۶ ساله امامت خود را در زندان دستگاه جور عباسی گذراند؛ ایشان در سال ۲۶۰ ه.ق در «سر من رای» به دستور معتمد عباسی به شهادت رسید.

وی به سخن گهربار حضرت امام حسن عسگری(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند؛ «ما مِن بَلِيّةٍ إلّا وللّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها» و افزود: هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است.

استاد حوزه علمیه با تصریح بر اینکه نعمت هدایت و تربیت با سختی و گرفتاری و مشقت همراه است؛ عنوان کرد: حرکت کردن در مسیر اربعین، گام برداشتن در مسیر تربیت است و باید با جان و دل شاکر رب العالمین بود که ما را با توفیق زیارت اربعین در مسیر تربیت قرار داد.

مدیر جامعه الزهرا(س) در ادامه خاطر نشان شد: بخشی از مسیر تربیت با ابتلا، بخشی با تشریع عبادات و بخشی با حرکت خود فرد در این مسیر طی می‌شود و فائز آن کسی است که خودش در این مسیر قدم بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان با بیان بخش‌هایی از خطبه قاصعه حضرت امیرالمومنین(ع) تأکید کرد: خداوند انسان‌ها را با سختی‌ها می‌آزماید تا فروتنی را در دل‌های آنها مستقر نماید و ابوابی برای بخشش و وسیله‌هایی برای آمرزش او باشد.

وی در ادامه یادآور شد: باید مراقب باشیم که همچون انسانی نباشیم که به بیان قرآن: «هنگامى كه پروردگارش وى را مى ‏آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى‏ دهد مى‏گويد پروردگارم مرا گرامى داشته است و اما چون وى را مى ‏آزمايد و روزى‏ اش را بر او تنگ مى‏گرداند مى‏گويد پروردگارم مرا خوار كرده است.»

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: ما در این سفر به دنبال کار تشکیلاتی، مسئولیت‌پذیری، نظم، اطاعت‌پذیری، نهراسیدن از مشکلات و توکل به معنای واقعی آن بودیم؛ آنچه این سفر را از هزاران ساعت درس اخلاق اثرگذارتر خواهد کرد.

در ادامه این همایش زهره عزیزی، مدیر کل تبلیغ و ارتباطات جامعه الزهرا(س) ضمن عرض تعزیت به مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسگری و تهنیت به مناسبت آغاز ولایت و حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) با بیان روایتی از پیشوای یازدهم شیعیان، یادآور شد: هميشه شيعيان در اندوهند تا اينکه ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که حضرت رسول اکرم (صلَّى الله عليه وآله وسلَّم) مژده ظهورش را فرموده، ظاهر گردد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه با حضور در میان جمعیت انبوه دوستداران اهل بیت(علیهم السلام)، در سفر اربعین، انسان، عظمت خدا و کوچکی خود را بیش از بیش احساس می‌کند بیان کرد: این زیارت از یک سو با حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و از سوی دیگر با مهدی المنتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیوند خورده است؛ رویدادی که امید ما را به نزدیک شدن امر ظهور مولا بیشتر می‌کند.

سپس خانم خداشناس مدیر مدرسه تمام وقت خوابگاهی جامعه الزهرا(س) در سخنانی، با تصریح بر رسالت تبلیغی جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، حضور فعال در این سفر معنوی را از بایسته‌ها و ضرورت‌های انجام وظیفه در حوزه تبلیغ برشمرد.

وی اثرات و برکات عنایت معصومان(علیهم السلام)، تمرین تهذیب نفس، تقویت سعه صدر، همکاری، تعاون و فداکاری با هدف جلب رضای الهی را از جلوه‌های باشکوه این سفر معنوی عنوان کرد و با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) افزود: برترین اعمال، دشوارترین آن‌هاست و هر آنچه مشقت و سختی در این سفر باشد، ذره‌ای در مقابل مصائب و سختی‌های کاروان حسینی نخواهد بود.

در پایان مدیر جامعه الزهرا(س) به پرسش‌های طرح شده و دیدگاه‌های چند تن از بانوان طلبه درباره این سفر، پاسخ گفت و ابراز امیدواری کرد با سازمان‌دهی مناسب، هر سال بر شکوه اجرای این برنامه از سوی جامعه الزهرا(س) افزوده شود.

گفتنی است؛ مداحی و ذکر مصیبت مداح اهل بیت «سید علی حسینی نژاد» و پخش کلیپی که در آن جلوه‌هایی پر شور از حضور کاروان «همپای قافله» در حماسه اربعین، به نمایش درآمده بود بر معنویت این همایش افزود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha