جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمید روحانی

حوزه/ رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، نامه اخیر منتشر شده در سایت ها و فضای مجازی که منتسب به آیت الله پسندیده و خطاب به امام خمینی است را از اساس دروغ خواند و تأکید کرد: رابطه مرحوم آیت الله پسندیده با امام خمینی(ره) بسیار خوب بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در حاشیه نشست خبری کنگره نکوداشت منزلت علمی شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)، در جمع خبرنگاران گفت: نامه ای که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و ادعا شده این نامه، مربوط به برادر بزرگتر امام خمینی(ره) مرحوم آیت الله پسندیده و در سال ۶۲ به امام راحل است، از اساس دروغ و کذب است.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی افزود: دروغ پردازی های این نامه و هتاکی های بیان شده در آن، نشانه واضحی است که ثابت می کند، این نامه از اساس دروغ بوده است.

وی  تأکید کرد: امام(ره) به عنوان برادر کوچکتر مرحوم آیت الله پسندیده، تا آن اندازه احترام برادر بزرگتر خود را داشتند که همیشه دست ایشان را می بوسیدند و از سوی دیگر مرحوم آیت الله پسندیده هم همیشه به امام خمینی(ره) احترام می گذاشتند.

وی افزود: از طرفی ارتباط گرفتن مرحوم آیت الله پسندیده با امام خمینی(ره) بسیار آسان بود و این طور نبود که ایشان به امام(ره) دسترسی نداشته باشند که بخواهند نامه نگاری کنند، و لذا این نامه قطعا دروغ است و تکذیب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی  تأکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، فکر می کنند با این جوسازی ها می توانند راه امام(ره) را منحرف کنند، در حالی که فقط تلاش بیهوده کرده و فقط کمی زحمت ما را زیاد می کنند و الا راه به جایی نمی برند.

وی با بیان این که برای پاسداشت مقام علمی و سیاسی شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)، کنگره بزرگداشت ایشان را در آبان ماه ۹۶ برگزار خواهیم کرد، گفت: معتقدیم باید ابعاد مختلف شخصیتی ایشان شناسایی و برای نسل جوان امروز، مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا در کنگره مذکور، در خصوص شائبه هایی که در مورد ارتحال و یا شهادت شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) مطرح می شود نیز کاری صورت خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: به شهادت رسیدن شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره)، نشانه های روشنی دارد و همین نشانه ها، اثبات می کند که مرگ ایشان، یک مرگ طبیعی نبوده است.

وی افزود: ایشان کمتر از یک ماه قبل از شهادت شان برای خود من تعریف کردند که یک بار که برای عیادت آیت الله جزایری به منزل ایشان در نجف رفته بودم، دو نفر به سراغم آمده بودند که یکی از آن ها به من گفت تو را خواهند کشت؛ در شب شهادت نیز، همسر حاج آقا مصطفی مریض شده و به بیمارستان می روند، فردا موقع برگشت به خانه می بینند که هر چه در می زنند کسی جواب نمی دهد و بعد می بینند که ایشان بی حال روی کتابی که می خوانده، افتاده است؛ بعد متوجه چند لیوان در آشپزخانه می شوند که نشان می داد چند نفر که معلوم هم نشد چه کسانی بودند، میهمان بودند؛ پزشکی هم که در نهایت بر سر پیکر ایشان آمده بود، احتمال مسموم شدن ایشان را داد و گفت باید برای روشن تر شدن کالبد شکافی صورت گیرد که امام خمینی(ره) اجازه این کار را ندادند؛ خود ما به این فکر افتادیم که یک نوشته با امضا از آن پزشک، در خصوص احتمال  مسمومیت حاج آقا مصطفی(ره) و مرگ بر اثر این مسمومیت بگیریم که وقتی بعد از یکی دو هفته این موضوع را مطرح کردیم، ایشان از این کار سر باز زد و گفت من اصلا چنین احتمالی نداده بودم که نشان می داد دولت عراق در این موضوع دخالت داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: یک بار هم خبرنگار لوموند فرانسه از امام خمینی(ره) پرسیده بود که فرزند شما به مرگ طبیعی فوت کرده یا شهید شده است که ایشان نیز پاسخ دادند که ایشان همان شب در خانه من سالم بود و وقتی به خانه خودش رفت، از دنیا رفت؛ این سخنان نشان می دهد که شخص امام خمینی(ره) نیز نسبت به این موضوع مشکوک بوده است.

وی با بیان این که آیت‌الله سیدمصطفی خمینی (ره) از نظر شخصیت سیاسی به درستی شناخته نشده است و از نظر علمی بی‌مانند بودند، گفت: ایشان با وجود اینکه آقازاده بودند از مواهب آقازاده بودن استفاده نکردند و در نامه‌هایی که به مادرشان نوشته بود ذکر کردند که به بقال سر کوچه تا اشخاص دیگری بدهکار هستند و حتی در گرمای بالاتر از ۴۰ درجه هم با اتوبوس سفر می رفت.

این تاریخ پژوه انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) از نظر علمی نبوغ داشتند و این نبوغ به اندازه ای بود که وقتی از ایشان می‌پرسیدند که چه زمانی به اجتهاد رسیده اید، پاسخ دادند، فقط مدت کمی بعد از اینکه بالغ شدم تقلید می‌کردم و بعد از آن بی نیاز شدم.

۳۱۳/۲۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha