شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ بمباران مراکز اتمی نه ایمان را زایل می‌کند نه دانش را، اما ما زمانی می‌توانیم برای دیگران معلم و حرکت‌آفرین باشیم و ایده‌های نو در دل‌ها ایجاد کنیم و در دنیا بدرخشیم که پایبند به اصول و اساس باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در سخنانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهارداشت: حرکت رسول الله(ص) و دعوت ایشان به دین مبین اسلام اساساً الفبای سیاست را در دنیای آن روز تغییر داد و در فاصله نزدیکی در تمام دنیای آن روز اثر گذاشت.

وی افزود: اسلام با فاصله کوتاهی وارد برخی کشورها شد، مثلاً عراق و سوریه و رم و امپراتوری ایران به سی سال نکشید که تسخیر شدند و این نفوذ تا چین و هند گسترش یافت و تمام دنیای آن روز را تحت تأثیر قرار داد.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه پیامبر اسلام دعوت خود را با جمله «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آغاز کرد، بیان داشت: ندایی که در انسان گم‌گشته آن روز، کسانی که طول زمان زورها و زرها و علایق مادی را بت و اله برای آنها قرار داده بود و از خدای اصلی غافل شده بودند، این جرقه را در دل‌های آنها زد که شما فقط باید به خدا توکل کنید؛ از غیر آن خدا، نه وحشت کنید و نه بترسید؛ به غیر او امید نداشته باشید؛ اگر می‌خواهید کار کنید، برای رضای او انجام دهید، رضای غیر او قیمتی ندارد. این دعوت، انسا‌ن‌ها را به فضایل اخلاقی سوق و از غیر خدا و از رذائل پرهیز می‌داد و می گفت آنچه در راه خدا و در راه رضای خدا است، فضیلت و صفات خوب است.

استاد حوزه با اشاره به وضعیت عرب جاهلی در زمان ظهور اسلام گفت: این دعوت در بین یک مشت اعرابی که وحشی‌تر از تمام حکومت‌ها و قبایل و مردم آن زمان بودند و در بین آنها کوچک‌ترین افراد محسوب می‌شدند، آنچنان اثر گذاشت و آنها را برانگیخت که باعث شد این نیروها همه حرکت کردند مانند نیروهایی که جلوداری دارند و ناگهان این جلودار حرکت می‌کند و سپس همه از پی او می‌روند.

وی با اشاره به آیه «ولا تهنوا ولاتحزنوا وانتم الاعلون ان کنتم المومنین» بیان کرد: یقیناً امپراتوری رم از همه جهات از مسلمانان آن روز برتر بود و امپراتوری ساسانی از آن عرب‌های پابرهنه برتر بود، اما هیچ وقت سلاح غلبه نمی‌کند، بلکه ایمان غلبه می‌کند. در جنگ تحمیلی هم دیدید که همه دنیا علیه ایران بود. خیال نکنید آنچه ما را پیروز کرد، توپ و تانک و اسلحه بود، نه! ‌آن ایمانی بود که افراد را جلو می‌برد و در مقابل این توپ و تانک‌ها می‌ایستاد.

نوه آیت الله العظمی بروجردی ادامه داد: اگر این گوهره ایمان را در دل دارید، هیچ کس نمی‌تواند به شما صدمه بزند. اما اگر ایمان لطمه خورد، شما با کسی فرق نمی‌کنید. در جنگ بدر مسلمانان پیروز شدند و در جنگ احد شکست خوردند. عده‌ای نق زدند که ما مسلمانانیم، پس نصرت خدا چه شد؟ خدا چرا یاری نکرد؟ پیغمبر به آنها فرمود: چون در جنگ بدر با اخلاص آمدید، اما در جنگ احد فکر غنیمت افتادید و برای غنیمت آن تنگه را رها کردید و دشمن از همان‌جا حمله کرد. اگر غیر خدا بیاید شکست هم می‌آید.

وی یادآور شد: ما هم اگر همان خلوصی را که روزهای اول انقلاب داشتیم حفظ کنیم، می‌توانیم ادامه‌ دهنده این حرکت باشیم. اما اگر خلوص نباشد، این معیارهایی که می‌خواهیم به جای خدا بگذاریم، زر و زور و طمع است. اینها را دیگران هم دارند، مجهزتر از ما هم هستند. حمله اتمی ابرقدرت وحشت‌آور نیست. آمریکا هم یگانه کشوری است که از بمب اتم در هیروشیما ناکازاکی استفاده کرده است. نیروی اتم نمی‌تواند ایمان افراد را زایل بکند. بمباران مراکز اتمی نه ایمان را زایل می‌کند نه دانش را، اما ما زمانی می‌توانیم برای دیگران معلم و حرکت‌آفرین باشیم و ایده‌های نو در دل‌ها ایجاد کنیم و در دنیا بدرخشیم که پایبند به اصول و اساس باشیم. اگر در فکر و دل ما انحراف پیدا شود، بدانید حرکت انحراف پیدا خواهد کرد و این حرکت انحرافی چون حرکت در راه خدا نیست، راه به جایی نمی‌برد.

استاد حوزه ادامه داد: در عصر خودمان لازم نیست در گوشه‌وکنار تاریخ بگردیم و پیدا کنیم، حرکت خدا، حرکت سیدالشهدا (ع) است. متوکل عباسی قبر امام حسین(ع) را شخم می‌زد و به آب می‌بست و دست و پای زائر را می‌برید. امام حسین(علیه السلام) ماند، اما متوکل نماند.

تولیت مسجد اعظم ابراز داشت: این حرکت عظیمی که در اربعین رخ می‌دهد، بزرگ‌ترین اجتماع انسانی در کربلا است. پیش از این هم بود، اما به این عظمت نبود. صدام و حزب بعث سی سال این حرکت را تعطیل کردند و دست به کشتار زدند. ‌الان هم که صدام نیست، عواملش هنوز هستند. اما امام حسین (ع) ماند و صدام رفت. ‌این حرکت خدا است. حرکت خدا ماندنی است.

وی تصریح کرد: اما اگر از این حرکت کج شویم و انحراف پیدا کنیم، آن‌وقت باید بترسیم که برای ما بقایی نیست. سیدالشهدا (ع)در واقع ادامه حرکت پیغمبر را تضمین کرد و امروز ما رهروان این حرکت هستیم. بکوشیم قابلیتی در خودمان ایجاد کنیم و سنخیتی با اینها داشته باشیم. اگر علی علی می‌گوییم، خود امیرالمؤمنین (ع) فرمود «الا و ان لکل مامون اماما یقتدی به و یستضیئی به نور علمه؛ وقتی آدم پیشوا دارد، به پیشوای خود نگاه می‌کند و عمل خود را بر اساس آن پیشوا اصلاح می‌کند».

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha