سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کتاب آرایی دینی

حوزه/ دبیر علمی همایش «کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی» گفت: آثاری که به دبیرخانه این همایش ارسال شده، نشان از استقبال خوب هنرمندان کشور از دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مسعود نجابتی با اشاره به برگزاری دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی در سخنانی اظهار کرد: ما برای نخستین بار شاهد کتاب آرایی در عرصه دین هستیم و این همایش می تواند برای آینده نوید بخش باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرها به ویژه رشته های نوظهور، مولود تمدن غرب بوده و به نوعی رشته هایی هستند که در فرهنگ و تمدن اسلام سابقه چندانی ندارند، اظهار کرد: کتاب آرایی و پرداختن به ظاهر کتاب از جمله مواردی است که در اسلام نسبت به آن اهمیت بسیار زیادی داده می شود و سابقه بسیار زیادی در این عرصه داریم و آثار بسیار فاخر و ارزشمندی تولید شده که در موزه های جهان نگهداری می شود.

دبیر علمی دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی ادامه داد: اهمیتی که کتاب و زیبایی کتاب دارد باعث شد ما این موضوع را مبنای دومین همایش علمی کاربردی هنر و تبلیغ قرار دهیم و بپردازیم به این موضوع که در سال های پس از انقلاب تولید این گونه کتاب ها در کشور به شدت افزایش یافت رصد دقیق تری شود از این اتفاق و به دریافت درستی از طراحی های صورت گرفته برای این کتاب ها دست یابیم.

وی گفت: در این همایش علاوه بر اینکه  مقالاتی در موضوعات ارائه شده دریافت کردیم و سعی شده است تا در طی یک فراخوانی آثاری در بخش مسابقه با موضوعات صفحه آرایی، طراحی جلد، احیای تراث و موضوعات دیگر از جمله تصویرسازی و موضوعات مرتبط با کتاب آرایی دریافت کنیم و داوری بخش رقابتی جشنواره با حضور اساتید کشوری  در حال انجام است.

نجابتی با اشاره به بخش جنبی جشنواره، تصریح کرد: علاوه بر بخش مسابقه یک بخش جنبی هم در نظر گرفته شده که در آن از طراحان حرفه ای و پیشکسوتان و ناشرهایی که در این عرصه فعالیت داشتند دعوت شده که آثارشان را در بخش جنبی ارائه کنند و امیدواریم در نهایت این همایش بتواند آثار را در کتابی منتشر کند.

وی با بیان اینکه ما در قدم اول سعی کردیم این همایش را به صورت جهان اسلام برگزار کنیم که به دلایلی این مهم تحقق نیافت و این جشنواره کشوری برگزار خواهد شد و امیدواریم قدم های بعدی را در سطح جهان اسلام برداریم، افزود: در قدم اول آثار از سراسر کشور جمع آوری شده و تعداد آثاری که به دبیرخانه رسیده است، امیدوارکننده بوده ولی آثاری که در ارتباط با این موضوع در کشور تولید شده، بسیار بیشتر است و داوری ها نیز با دقت کامل و سختگیری انجام می شود.

دبیر علمی دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی ادامه داد: آثاری که برای چاپ در کتاب و نمایشگاه باقی می ماند با توجه به عبور از فیلترهای صورت گرفته چکیده ای است که از طراحان این موضوع در کشور وجود داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha