دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کتاب آرایی

حوزه/ عضو هیأت داوران همایش کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: هنر کتاب و کتاب سازی در آسیای میانه پرچمدار همه جهان بود و هر چه کتاب در جهان طراحی شده است الهام گرفته از آسیای میانه به پرچمداری ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مسعود سپهر با اشاره به برگزاری دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی ضمن ارزشمند دانستن این همایش، در سخنانی اظهار کرد: این همایش قابل تحسین است و چه بسا سال ها قبل می بایست برگزار می شد.

وی با بیان اینکه خلأ برگزاری این همایش قرن ها احساس می شد، تصریح کرد:  هنر کتاب و کتاب سازی در آسیای میانه پرچمدار همه جهان بود و هر چه کتاب در جهان طراحی شده است الهام گرفته از آسیای میانه بوده است.

عضو هیأت داوران دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی ادامه داد: عنوان کتاب آرایی در تمدن دینی به لحاظ باورهای جاری جامعه اجتماعی ما اهمیت دارد و همچنین منشأ هر نوع کتاب آرایی دینی در منطقه بوده است و همه از نظر آرایش کتاب دینی و قرآن کریم به کتاب آرایی روی آوردند.

وی با اشاره به اینکه کتاب آرایی در اروپا الهام گرفته از کتاب آرایی آسیای میانه به مرکزیت ایران بوده است، تصریح کرد: امیدواریم این همایش برای آیندگان و معاصرین ما درسی باشد که هنرمندان توجه خاص خود را به طراحی کتاب و آرایش کتاب بیشتر معطوف کنند.

سپهر با اشاره به سطح کیفی آثار ارسالی به این همایش، بیان کرد: خوشبختانه بیش از 500 اثری که به دبیرخانه همایش ارسال شده است از سطح کیفی خوبی برخوردار بوده که این امر می تواند نوید خوبی برای آینده باشد.

وی ادامه داد: در بخش مقالات پژوهشی نیز بیشتر مقالات به کتاب آرایی قرآن کریم توجه داشته ولی از توجه به دوره های سلجوقی، تیموری، صفویه و شاخص های کتاب آرایی و مختصات ساخت و ساز کتاب در این عصرها نیز غفلت نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha