جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام نهاوندی /صدا و سیما

حوزه/ نظام آموزشی حوزه باید از بسترهای آموزشی مرتبط به سواد رسانه ای در عرصه علوم شناختی بهره بگیرد و در مسایل تبلیغی نیز این مباحث را به کار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین علی نهاوندی امروز در نشست علمی وظیفه حوزه در عرصه رسانه در موسسه امام خمینی(ره) قم  با ذکر این مطلب که سواد رسانه‎ای یک مهارت خاص در قرن بیست و یکم است بیان کرد: اگر این مساله را نشناسانیم هجمه و هژمونی رسانه های معاند نیز بیشتر می شود.

وی افزود: نظام آموزشی حوزه باید از بسترهای آموزشی مرتبط به سواد رسانه ای در عرصه علوم شناختی بهره بگیرد و در مسایل تبلیغی نیز این مباحث را به کار بگیریم.
این استاد حوزه بیان کرد: باید جوانان را برای حضور در دنیای تصاویر، کلمات و صداهای قدرتمند آماده کنیم؛ یونسکو این مطلب را سالها پیش نیز بیان کرده است؛ این اعلام ناظر بر یک سری نگرانی ها است.
رئیس مرکز پژوهش های اسلامی رسانه با اشاره به مزیت های مدل سمعی در تربیت انسان ها بیان کرد: بین مدل انسانی وشخصیت های سمعی و لمسی مقایسه ای انجام شد و این نیتجه حاصل شد که عمیق ترین افراد، افرادی هستند که شخصیت سمعی دارند؛ از مبانی دینی نیز اینگونه استخراج می‎شود که سمع مقدم از بصر است.
وی بیان کرد: علم روانشناسی نیز ثابت کرده است که آنچه از سمع می‎شنویم ذهن ما و قدرت فکری ما این توان را ندارد که برای آن صورت می‏سازد و این صورت حک می‎شود؛ به همین دلیل انسان‎‏های سمعی عمیق‎تر و دقیق‎تر هستند؛ چون تصویرسازی را خودشان انجام می‎دهند ولی جذابیت با هنر هفتم است زیرا تمام عناصر حسی را به کار می‎گیرد.
وی گفت: گونه جدید سینما سینمایی است که در آن بو نیز استمشمام می‎شود؛ سینمای سه بعدی صوت دالبی و همگن سازی در هنر تصویر به شدت برای مخاطب جذاب است ولی قطعا این مساله به عمق بخشی نمی‎انجامد.
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندیان عنوان کرد: مکان همیشه بر حواس انسان اثر می‎گذارد؛ استفاده از خطوط منحنی در آثار اسلامی حس زیبایی را بیشتر تحریک می‎شود؛ انحنا و گردی و بدون گوشه و زاویه در تجمیع ذهنی تاثیرگذار است و به همین دلیل است که پیامبر اکرم جمع‏های خود را در محیط‎های دایره‎ای شکل ایجاد می‎کردند.
رئیس مرکز پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: صدا و بو و رنگ و زاویه دوربین و نوع پردازش تاثیرگذاری بسیاری دارد؛ هر کودکی محصولی از رسانه را گرفته و تولید و خروج پیام می‎کند؛ اندیشمندان عرصه رسانه معتقد هستند که حجم تاثیر منابع رسانه‎ای بیشتر در عرصه عاطفه و احساسات و امیال انسان تاثیرگذاری می‎کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha