شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ چهارمین همایش ملی سلامت معنوی

حوزه/ استاد دانشگاه عنصر رضایت را عنصری قرآنی دانست که مقام کمال زیست انسانی است در جایی که غربی ها به دنبال رفاه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، مهدی اصفهانی پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش سلامت معنوی با ذکر این مطلب که سلامت، علی رغم برخوداری از مسایل مختلف یک مفهوم یک پارچه است، گفت: اگر میخواهیم از طب اسلامی سخن بگویم، باید از بهترین تجارب گذشته و امر و نهی الهی و اجتهاد مستمر و رهنمودهای اسلامی و الهی در عرصه سلامت و پیشرفتهای فعلی و آینده استفاده کنیم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: تعاریفی که از سلامت معنوی بیان میشود، بیشتر در خصوص اعتدال مطرح شده؛ سلامت انسان در واقع با این اعتدال بین عرصههای درونی و جسمی و بیرونی به دست میآید.

وی گفت: قرآن مفهوم رضایت را به جای رفاه که آخرین حد گفتمان غربی است، بیان میکند و اگر به شمول رضایت بنگریم مشاهده میکنیم که چقدر این مفهوم متعالی تر از رفاه است.

سخنران این همایش علمی عنوان کرد: احادیث ما توجه و تاکید بسیاری بر مسایلی روحی داریم؛ وراثت غیرکرموزومی در تفکرات اسلامی بیان شده که دانش روز این مساله را بلد نیست؛ این بحث که نیتها همیشه قوای بدنی را تقویت میکند در دین ما وجود دارد که علم پزشکی به آن نرسیده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اساس کار پزشکی پیشگیری و حفظ و ارتقای سلامت و بعدها درمان بیماری که عارض شده، می ‏باشد و این مساله در بین حکمای اسلامی نیز مطرح است.

وی گفت: حیات نباتی، حیوانی و ملکوتی سه حیطه اصلی است که در سه عرصه آن نیز انسان حضور دارد؛ حیطه حیات ملکوتی، حیطه روحی و روحانی است که تنها انسان در آن حضور دارد.

اصفهانی بیان کرد: بسیاری از کتبی که در پزشکی و غیر پزشکی نوشته شده توسط مسیحیانی نوشته شده که در کتب خود به هیچ عنوان به نقش خدا در سلامت توجه نکردهاند.

استاد دانشگاه تصریح کرد: بخش مهم حیات انسان، یعنی حیات روحانی انسان و آنکه هویت انسان را حفظ میکند، این بحث دیده میشود؛ مدت زندگی دو انسانی که در مکاتب لائیک و دینی رشد کردهاند متفاوت است زیرا کسی که در محیط لائیک به دنیا میآید، تنها از زمان لقاح تا مرگ را میتوان عمر کلی او تعریف کرد، ولی انسان مومن به حیات پس از مرگ میرسد.

وی افزود: انسان غایت نظام خلقت است که در غایت خود به عبادت خدا میپردازد و همه کائنات نیز در اختیار انسان قرار میگیرد و در همین عرصه است که کرامت انسان مطرح میشود و به همین جهت عرصههای مختلف سلامت وی مد نظر قرار میگیرد.

وی گفت: انسانی که در مکاتب الهی تعریف می شود، خداجو و معتقد به حیات پس از مرگ و دارای هویت روحانی و متاله است نه صرفا ناطق؛ جهان آفرینش دست ساخته خداست و در این عرصه تکوین و تشریع را به عهده گرفت؛ در این زمینه برخی در عرصه پزشکی یک چشم را بستند و در عرصه تکوین وارد شدند و به علم پزشکی رسیدند و چشم خود را به عرصه خدایی و تشریعی بستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha