دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی

حوزه/ معاون پژوهشی حوزه های علمیه بر استفاده کاربردی نشریات علمی به منظور تولید محتوا و شیوه های عرضه از فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی در جمع مدیران و سردبیران نشریات علمی مدارس و حوزه های علمیه استانی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع)، به اهمیت نشر علم اشاره کرد و افزود: حضرت می فرمایند: «زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ ...»زكات دانش، نشر آن [و تعلیم به دیگران] است. (مستدرك الوسائل، ج7، ص46)

وی ادامه داد: اگر پژوهشگر مطلبی را که در تحقیقات خود به آن رسیده نشر ندهد و در دسترس دیگر پژوهشگران قرار ندهد، مشمول این حدیث نمی شود و در واقع زکات علم خود را نپرداخته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه به ثمرات نشر علم اشاره کرد و افزود: یکی از ثمرات نشر علم، آگاهی از نقاط ضعف و قوت یافته های ماست، بعضی از علما و پژوهشگران در گوشه ای می نشینند، تحقیق می کنند و به نتیجه ای می رسند و فکر می کنند آن نتیجه درست است ولی وقتی در دسترس دیگران قرار می دهند می بینند که مشکلات بسیاری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی یکی از مصادیق نشر علم را مقاله نویسی دانست و با اشاره به انواع مقالات علمی بیان داشت: مقالات به چند دسته تقسیم می شوند، مقالات علمی پژوهشی که در مرز دانش حرکت می کنند و یک حرف جدید دارند، مقالات علمی مروری که در حقیقت مروری بر نظرات علمی است در یک موضوع و مقالات علمی ترویجی که نظریه ای که قبلا بیان شده را تقریر می کند.

وی ادامه داد: نشریاتی که در مدارس حوزه های علمیه منتشر می شود قطعا از سطوح یاد شده دور هستند ولی این مجلات به گونه ای تمرین هستند برای اینکه طلاب بتوانند درست نوشتن و درست ارائه کردن موضوعات را یاد بگیرند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با انتقاد از آمار نشریات منتشر شده در مدارس علمیه سراسر کشور اظهار داشت: حدود 600 مدرسه علمیه داریم و از این تعداد فقط حدود 30 نشریه به چاپ می رسد. این تعداد هرچند نسبت به سال های قبل رشده داشته ولی با جایگاه قابل قبول فاصله زیادی دارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه یکی از مشکلات مدارس علمیه برای انتشار مجلات را هزینه های مالی آن دانست و برای رفع این مشکل اظهار داشت: برای کاهش هزینه های مالی نشریات که برای مدارس می تواند راهگشا باشد نشر الکترونیک و استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

وی ادامه داد: فضای مجازی ظرفیت بسیار خوبی است، به طوری که حتی مجلات علمی پژوهشی در مراکز و پژوهشگاه های معتبر نیز به این سمت حرکت می کنند و کم کم نشر کاغذی جایگاه خود را به نشر دیجیتال می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی در پایان با ابراز امیدواری از گسترش مجلات در همه مدارس علمیه اظهار داشت: درخواست ما از مدیران و مسئولان پژوهشی این است که برنامه ریزی کنند تا هر مدرسه ای یک مجله داشته باشد، و ان شاء الله در جشنواره دو سال آینده حداقل یک سوم مدارس مجله داشته باشند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha