شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین دریاب نجفی

حوزه/ آیت الله العظمی بروجردی معرفه الاسانید را به عنوان پل ارتباطی بین کتب رجالی و حدیثی ایجاد کردند؛ همچنین ۳هزار حاشیه داشتند و ۶۰ هزار سند کار کردند که در موسوعه آیت الله بروجردی بیان شده است؛ در موسوعه ایشان ۸۵۰۰ راوی طبقه بندی شده است که کار بسیار بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین دریاب نجفی امشب در نشست علمی رجال پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله بروجردی(ره) با عنوان شکوه مرجعیت در کتابخانه مسجد اعظم قم برگزار شد گفت: علامه مجلسی هر جا مشاهده کرده،‌ راوی آن در کتب اربعه ذکر نشده است و مجهول بوده است در بحار آنها را نقل کرده؛ دلیل این امر آن است که منظور ایشان،  منظور مجهول لغوی بوده است.

وی افزود: در مساله مهمل، آیت الله بروجردی بحث بسیار مهمی رابیان کرده است؛ این بحث به این معنی است که اسامی ذکر می شود، ولی جرح و تعدیل بیان نشده است، ولی ایشان گفت که نگفتن اینها دلیل بر ضعف آنها نمی شود،  ایشان اول نفی تضعیف می کند و سپس اعتبار حدیث مهمل را درست می کنند.

استاد حوره بیان کرد: مساله ای که ایشان بیان می کنند این است که اگر نفی تضعیف در ابتدا انجام نشود، نتیجه ای حاصل نمی شود ؛اگر بدون نفی تضعیف به سراغ اعتبار برویم تعارض به جرح و تعدیل ایجاد می شود و این کار ناتمام می آید.

وی گفت: ایشان در ابتدا 6 هزار نفری که وصف مجهول در خصوص آنها بیان شد از این دایره خارج کردند و با ادله خاصی از جمله سلامت سند آنها  را علم آور کردند؛ نفی فایده جرح و تعدیل، اولین دلیل ایشان برای خارج کردن این افراد مسکوت عنه از دایره روات ضعیف بود.

وی اظهارکرد: مساله بعدی این است که کسانی که خبر ثقه را حجت می دانند، باید بیان کنند که آیا خبر غیر ثقه دیگر حجت نیست؟ اگر اینگونه باشد مشکلات بسیاری بوجود می آید؛ پس نمی توانیم اخذبقول ثقه فقط و فقط لاغیر را بیان کنیم.

این محقق حوزه یادآورشد: مرحوم آیت الله بروجردی بیان کردند که توثیقات عامه قابل قبول نیست، چون عن فرض است؛ حال وقتی فهمیدم که در جرح عامه اعمال فرض شده است حال این مساله در خصوص شیعیان مغرض نیز قابل سرایت است.

وی گفت: تعبیر صحیحه آیت الله بروجردی از صحیحه بیان از سوی مرحوم صاحب جواهر قوی تر است؛ بسیاری از صحیحه های مرحوم صاحب جواهر از راه توثیق عام آنها را به عنوان صحیح بیان کرده است.

این محقق حوزه خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به اسانید کافی مرحوم بروجردی نگاه کنیم می بینیم که ایشان روی مساله کثرت روات و اسناد دقت دارند؛ ایشان بین اعتراف مجیزو مجازات تفاوت می گذارند اگر ایشان این اعتراف مجیز باشد اعتبار آن بسیار قوی است ولی اگر این اعتراف مجاز باشد نیازمند یک مکتوب است.

حجت الاسلام والمسلمین دریاب نجفی یادآورشد: اگرحجم کار مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در طول سالهایی که کار کردند برکاتی که آوردند کم نظیراست؛  قرار باشد که به راحتی هر روایتی را قبول کنیم، آیت الله بروجردی نه این است که همه احادیث را تصحیح کرد؛ مدرسه رجالی ابتکاری جدیدی که بین کتب حدیث و رجال و درایت پل می زند را ایشان ایجاد کردند که در گذشته چنین مساله ای وجود نداشت و بسیاری از محققان در رسیدن این دو حوزه به هم مشکل پیدا می کردند.

وی گفت: ایشان معرفه الاسانید را به عنوان پل ارتباطی بین کتب رجالی و حدیثی ایجاد کردند؛ همچنین 3هزار حاشیه داشتند و 60 هزار سند کار کردند که در موسوعه آیت الله بروجردی بیان شده است؛ در موسوعه ایشان 8500 راوی طبقه بندی شده است که کار بسیار بزرگی است چون مشخص می شود که بسیاری از راویان و طبقه های آنها در تاریخ مشخص می شود و به همین دلیل باعث علم آور بودن این روابط می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha