جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه گفت: شخصیتی که در سن جوانی بهترین شاگرد آیت الله العظمی بروجردی باشد، طبیعی است در بزرگسالی جامعیت علمی و نفوذ قلم و کلام ایشان برکسی از اهل علم پوشیده نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه پنجشنبه در مراسم دهمین سال ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در مسجد اعظم قم اظهارداشت: مرحوم حضرت آیت الله فاضل از مراجع بزرگ جهان تشیع بودند و دارای خصلت هایی بودند که امروز هم برای مردم، جامعه علمی و حوزه های علمیه آموزنده و کاربردی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: امروز 95 سال از عمر حوزه جدید قم و پنجمین دوره از عمر این حوزه علمیه امام صادق(ع) می گذرد، دوره نخست در سال 1300 وقتی که در آن خفقان دوران رژیم پهلوی اول، آیت الله حائری شیرازی حوزه قم را پایه ریزی کردند، شاگردانی جذب نمودند و چهره های بزرگی را پرورش دادند.

وی ادامه داد: دوره دوم پس از ارتحال مرحوم حائری بود که زعامت حوزه توسط مراجع ثلاث در مدت کوتاهی صورت گرفت تا در دوره سوم به مدت 25 سال توسط آیت الله العظمی بروجردی عهده دار زعامت حوزه های علمیه شیعه بود و آثار و برکات ارزشمندی را برجای گذشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: در دوران زعامت مرحوم بروجردی حوزه علمیه قم تثبیت شد و شاگردان بیشماری جذب شدند و چهره های عالمی پرورش یافتند در دوره چهارم و پنجم که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد، شخصیت های ارزشمندی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله  العظمی گلپایگانی و .. نقش آفرینی کردند.

آیت الله اعرافی گفت: زعامت حوزه در گذشته بعضا توسط  بزرگان و علمایی بوده که تحصیل کرده حوزه های علمیه نجف، سامرا، کربلا بودند تا زمانی که آیت الله العظمی بروجردی رحلت کردند و شاگردان ایشان در دو دوره زعامت حوزه علمیه را عهده دار شدند.

امام جمعه قم افزود: نسل اول؛ امام خمینی و آیت الله گلپایگانی  و مراجعی که پرورش یافته آن اساتید گذشته بودند و در راستای تبلیغ، ترویج و گسترش معارف اهل بیت(ع) تلاش های بیشماری کردند و شاگردان برجسته ای تقدیم  جهان اسلام و تشیع نمودند.

رئیس جامعه المصطفی  ادامه داد: نسل دوم زعامت حوزه علمیه قم مراجع تربیت یافته نسل اول بودند، مراجعی که امروز از نعمت وجودی ایشان بهره می بریم که پیشانی آنان شخصیتی همچون آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) بودند در سالهای عمر بابرکت خود آثار و برکات ارزشمندی را خلق کرده و امروز طلاب و حوزویان ما وامدار آن علوم و آثار این مرجع عالیقدر می باشند.

آیت الله اعرافی به ویژگی های این مرجع فقید جهان تشیع اشاره کرد و افزود: « بهره گیری از اساتید و مراجع تراز اول حوزه های علمیه»، «جامعیت علمی»، « تخصص در تدریس و شاگرد پروری»، « شیوایی گفتار و بیان مطالب»، «آثار و تالیفات ناب و ارزشمند»، « عالمی مبارز و پیشگام نهضت انقلاب اسلامی»، « مدیری مدبر و کارآمد»، « برخورداری از روحیه اجتماعی و اخلاق نیکو»، « دارای بینش و اندیشه سیاسی کارآمد»، « پایبند به مرجعیت دینی و اصل مترقی ولایت فقیه»، « عاشق اهل بیت(ع) و احیاگر فاطمیه» از ویژگی های ممتاز و ارزشمند این مرجع فقید شیعه است که امروز هم برای همگان می تواند الگو قرار گیرد.

وی گفت: آن مرحوم از بهترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی بودند، از 19 سالگی در درس ایشان حاضر شدند و در 24 یا 25 سالگی به مقام اجتهاد رسید و پس از درس، تدریس می کرد و به حدی این درس شیوا و جامع و قوی بود که صدها نفر در درسشان شرکت می کردند که در آن زمان باعث حیرت بسیاری از روحانیون بود که چنین جوانی چنین احاطه عجیبی به مباحث علمی دارد.

عضو جامعه مدرسین اظهارداشت: آیت الله العظمی فاضل شخصیتی بود که پس از رحلتش ، رهبر انقلاب فرمود،  امروز حوزه علمیه یکی از بزرگترین استوانه های علمی خود و جامعه مرجعی بزرگ و پرنشاط و انقلابی و.... را از دست داد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: آن مرجع فقید، شخصیتی جامع الاطراف بود و در ابعاد علمی و دانشی جزو نوابغ عصر به شمار می آمد؛ نیم قرن در عالی ترین سطح تدریس کردند و بسیاری از شخصیت های بزرگ امروز حوزه و نظام اسلامی از شاگردان ایشان هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارداشت: مرکز فقهی و تخصصی ائمه اطهار(ع)  را که با نیت خالص بنا کردند، امروز چشم و چراغ حوزه است، واقعا خیال ما را بابت آینده حوزه آسوده کردند، زیرا فضلای  بزرگی در این مرکز تحصیل می کنند که در آینده نزدیک به مجتهدان به نامی با تخصص های خاص مبدل می شوند.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که افتخار شاگردی این مرجع تقلید را داشته ام گفت: از نزدیک شاهد بوده ام که علاوه بر توان اعجاب برانگیز علمی ایشان، این مرجع بزرگ دارای خلقی بسیار نیکو بودند که شاگردان، عاشق و شیفته ایشان می شدند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ایشان مرجعی مبارز بودند، در دورانی که امام و انقلاب به ایشان نیاز داشتند در سخت ترین شرایط به همراه فقهای جامعه مدرسین، مرجعیت امام(ره) را امضا کردند تا حربه شاه از بین برود؛ ایشان همیشه نگران معیشت مردم بودند و به خاطر مشکلات مردم شب ها نمی خوابید.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha