جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جلال رضوی مهر - مشاور رئیس سازمان اوقاف

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی‌مهر گفت: بخشی از موقوفات در سطح کشور به حوزه های علمیه اختصاص دارد که با نیت واقفین برای احداث مدارس علمیه و نشر و توزیع کتب علمی و معارف دینی و ترویج فرهنگ دینی صرف می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی‌مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص برنامه کمیته وقف در حوزه های علمیه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از فعالیت های خود بحث فرهنگ دینی و مشق مبلغان اعزامی از سازمان و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در فصول تبلیغی را مورد توجه قرار داده است.

سالانه 15 هزار مبلغ تبلیغی را اعزام می کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر ادامه داد: این سازمان هر ساله در فصول تبلیغی 15 هزار مبلغ ثابت و اعزامی را تحت پوشش قرار می دهد که در امام زادگان شریف فرزندان اهل بیت(ع) و اماکن مقدسه و مناطق محروم به تبلیغ مشغول می باشند.

وی بیان داشت: بخشی از فعالیت های سازمان اوقاف به ترویج فرهنگ قرآنی اختصاص دارد که در این باره فعالیت های روستایی، استانی، منطقه ای و بین المللی را شامل می شود و سازمان اوقاف در این حیطه فرهنگ قرآن اعم از حفظ، ترتیل، برگزاری سمینارها و تفسیر و فعالیت های موضوعی در زمینه قرآن با حضور اساتید برجسته مورد توجه قرار می دهد.

زمانی حوزه استقلال می یابد که فرهنگ وقف در مسیر واقعی خودش قرار بگیرد

مدیرعامل موسسه فرهنگی نور ایمان با بیان اینکه بخشی دیگر از فعالیت های این سازمان در خصوص موقوفات می باشد، گفت: بخشی از این موقوفات به حوزه های علمیه اختصاص دارد بطوریکه با فضل و عنایت الهی و به برکت نیات خیر خواهانه صالحین موقوفات فراوانی را به خود اختصاص داده است، باید توجه داشت که استقلال حوزه های علمیه زمانی تحقق می یابد که فرهنگ وقف را در مسیر احداث مدارس علمیه، نشر، توزیع کتب علمی و معارف دینی قرار دهیم و آن را ترویج کنیم.

کمیته وقف حوزه های علمیه تشکیل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر خاطرنشان کرد: البته در مرتبه بالای علمای سترگ و طراز اول، شخصیت هایی را سراغ داریم که موقوفات بزرگی را در زمینه دینی، حوزوی و تبلیغی دارند، امروز هم مراجع تقلید رَقَباتی را که در دفاتر خود اختصاص داده اند را وقف کرده و یک دایره حقوقی برای حوزه ها زیر نظر مدیریت حوزه علمیه و سازمان امور خیریه به نام " کمیته وقف" تشکیل شده است.

6 سال از عمر کمیته وقف حوزه می گذرد

عضو کمیته وقف حوزه های علمیه پیرامون وظایف این کمیته گفت: این کمیته با سفر به استان های مختلف موقوفات را شناسایی می کند و زمینه ایجاد موقوفات جدید را فراهم می آورد.

وی افزود: این کمیته موقوفات در حدود 6 سال است که فعالیت می کند اما با دستور جدید مدیریت حوزه های علمیه سامانه جدیدی طراحی شده که امیدواریم فعالیت ها به صورت متمرکز و شکوفایی موقوفات حوزه های علمیه تداوم داشته باشد.

نماینده طلاب و فضلای همدان در حوزه علمیه قم ادامه داد: نباید ترویج وقف را در حد برگزاری سمینار، یا نوشتن مقاله بدانیم، بلکه باید با اعزام سفیران وقف برگرفته از مبلغان نمونه در فصول مختلف سال و مناسب های لازم، مردم را به سمت این هدف آرمانی جهت بخشیم.

خاستگاه انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه بود

وی تاکید کرد: حوزه های علمیه از دیر باز با موقوفات اداره می شدند و این ارتباط تنگاتنگ مردم با حوزه های علمیه و مردمی بودن روحانیت را به اثبات می رسد، خاستگاه انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه بوده و باید میان حوزه و نظام همواره تعامل و ارتباط برقرار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر افزود: عدم وابستگی به بودجه های دولتی برای مصارف شخصی روحانیت همیشه مورد تاکید بزرگان بوده است و تا به امروز هم به همین روال بوده است از این پس نیز می بایست تامین نیازهای شخصی روحانیت از برکت وجود صاحب الامر که توسط نواب ایشان و مقام معظم رهبری و سایر مراجع فراهم می گردد صورت بگیرد.

نویسنده کتاب « نکته ها در گفته ها » اظهارداشت: همچنین برای سایر فعالیت ها باید، ائمه جماعات و جمعه، روحانیون صاحب نفوذ در میان مردم و اساتید حوزوی و روحانی دانشگاهها امر جهت دهی مردم به موقوفات جدید در زمینه مدرسه سازی برای طلاب و مقاوم سازی مدارس علمیه کنونی و ایجاد بورسیه های تحصیلی، چاپ و نشر کتاب های مورد نیاز و تامین نیازمندی های مدیریت حوزه به سوی موقوفات را مورد توجه قرار دهند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه حالت غیر انتفاعی به خود گرفته است و باید این سامانه را از این حصار گسست و از حالت جامع به جریان انداخت و این امر نیاز به دیدگاه فقهی رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع تقلید دارد.

وی گفت: در اوقاف، کوچکترین جا به جایی موقوفه ای جهت تبدیل به احسن بعد از نظرات کارشناسان حقوقی و دینی به اعمال نظر نماینده معظم ولی فقیه می رسد و تا اذن ایشان صادر نگردد تصرفی در این زمینه صورت نمی گیرد.

موقوفات کشور و بعضا خارج از کشور دارای کد و شناسه هستند

عضو هیئت رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه های علمیه ادامه داد: سامانه سازمان امور خیریه امروز مورد اعتماد و وثوق عمومی گردیده است و تمام موقوفات سراسر کشور و بعضا خارج از کشور دارای کد و شناسه و پرونده مستقل برای خود می باشند.

وی افزود: در ابتدا باید ترویج وقف جمعی را برای حوزه های علمیه با حضور علمایی که در این زمینه موقوفاتی داشته اند آغاز کنیم، سپس با حضور نمایندگانی از سوی اوقاف، مدیریت حوزه، مرکز خدمات و نمایندگان حوزه در مراکز استان ها شاهد توجیه مسئولان امر در این عرصه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر یادآور شد: بحمدالله امروزه قوه قضائیه به دفاع از مظلومیت موقوفات دستان موقوفه خواران را قطع کرده و فعالانه با کارشناسان حقوقی اوقاف، کمیته های مشترکی را تشکیل داده و حتی موقوفات متصرفی در دست برخی از ادارات و سازمان ها خارج گردیده است.

عمل سازمان اوقاف به نیت صاحبان وقف و واقفین

وی تصریح کرد: در این خصوص تمامی هم و غم  سازمان اوقاف عمل به نیت صاحبان وقف و واقفین است و این امر به ویژه در سالهای اخیر موجب افزایش موقوفات و رقبات شده است.

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه های علمیه ادامه داد: علمای اسلام رسالت مهمی در ترویج فرهنگ وقف دارند و آیات عظام  تقلید در زمینه معرفی موضوعات مطابق با نیاز فعلی جامعه در مورد موقوفات عهده دار نقش مهمی می باشند؛ موقوفاتی که بتوانیم با آن پرچمدار تمدن اسلامی، نیازمندی های امت اسلام را در زمینه های مختلف با محوریت وقف برطرف نمائیم

وی گفت: در این باره سامانه ثبت موقوفات حوزوی به طور مستقل، موقوفات حوزه را احصاء می نماید در این زمینه موقوفات حوزوی گاهی برای همان منطقه موجود رقبه وقفی وقف شده و برای برخی خارج از حوزه وقف اجازه مصرف داده شده و برخی از موقوفات چند منظوره از سوی واقفین دوراندیش وقف گردیده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر ادامه داد: تمامی این موقوفات دارای پرونده می باشد و مورد مطالعه قرار می گیرد و کارشناسان سالهاست در این زمینه فعالانه همه موقوفات و موارد مصرف را از یکدیگر جدا و درصد هر یک را مشخص کرده اند.

نقش موثر مبلغان در فرهنگ سازی وقف در جامعه

وی درباره نقش طلاب در جذب موقوفات نیز خاطرنشان کرد: به فضل الهی یکی از کارسازترین روش ها در جذب و ایجاد موقوفات حضور مبلغان در میان مردم است که امروز شاهد موقوفه فراوان از جمله باغات و مزارع و مغازه و اماکن سکونتی و حتی در بورس و سرمایه گذاری می باشیم.

این استاد حوزه اظهار داشت: اکثر موقوفات امروز به روش جمعی با نیت واحد در حال شکل گیری است به طوری که چند تن از واقفان با یک نیت مشخص موقوفه ای را وقف می نمایند.

حضور فعال 400 روحانی در بدنه مدیریتی این سازمان

وی در پایان با تاکید بر آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جامعه  گفت : امروز  به فضل الهی با تدبیر امور توسط نمایندگی ولی فقیه در سازمان اوقاف و حضور فعال 400 روحانی در بدنه مدیریتی این سازمان شاهد شکوفایی، پیشرفت، توسعه وقف و موقوفات همچنین فرهنگ وقف ماندگار هستیم.

پایان پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha