شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمله هوایی آمریکا به مسجد الجینه و کشتار غیرنظامیان

حوزه/ یک گزارش جدید دیده بان حقوق بشر به اثبات رساند که حملات هوایی آمریکا به شمال سوریه منجر به تخریب یک مسجد و کشته شدن صدها نمازگزار شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، یک گزارش جدید دیده بان حقوق بشر به اثبات رساند که حملات هوایی آمریکا به شمال سوریه منجر به تخریب یک مسجد و کشته شدن صدها نمازگزار شده است.

به گفته دولت سوریه، دولت آمریکا 16 مارس در حمله هوایی به غرب حلب، منجر به کشته شدن حداقل 49 نمازگزار و مجروح شدن صدها تن  در یک مسجد شده است. این درحالی است که دولت آمریکا مدعی شده بود هدف حملات هوایی یک جلسه متعلق به تروریست‌های القاعده بوده است.

براساس گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر، گفتگو با مردم محلی، تصاویر و فیلم‌های گرفته شده از ساختمان ثابت می‌کند که این محل یک مسجد شناخته شده بوده که هر پنج شنبه بین غروب آفتاب و نماز مغرب میزبان موعظه و سخنرانی برای نمازگزاران بوده است.

دیده بان حقوق بشر گفت: هر گونه تلاش برای جمع آوری اطلاعات در مورد ساختمان نشان داده است که مسجد هدف قرار گرفته مکانی برای تجمع ساکنان غیرنظامی بوده است. به علاوه تحقیقات بعدی انجام شده هیچ مدرک و شواهدی برای اثبات ادعای آمریکاها مبنی بر حضور اعضای القاعده یا ملاقات انجام شده توسط یک گروه نظامی در این مسجد را نشان نداد.

اوله سولوانگ معاون شرایط اضطراری در دیده بان حقوق بشر، طی بیانیه‌ای گفت: به نظر می‌رسد آمریکا چندین اشتباه اساسی در این حمله انجام داده که ده‌ها غیرنظامی تاوان این اشتباهات را پرداختند.

وی افزود: مقامات آمریکایی باید بفهمند کجای کارشان اشتباه بوده است و از این پس قبل از اینکه دوباره دست به حمله به جایی بزنند، هدف‌شان را بشناسند تا چنین حوادثی بار دیگر رخ ندهد.

ارتش آمریکا مدعی شده بود که در ماه مارس در یک حمله هوایی «چند تروریست» را در مکان جلسه تروریستی مقامات ارشد القاعده در ادلب کشته است. یک مقام نظامی آمریکا نیز تایید کرده بود که نیروی هوایی آمریکا حملات هوایی در منطقه انجام داده است. اما این مقام گفت که حملات به یک ساختمان با فاصله 40 تا 50 فوت از مسجد برخورد کرده و مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند مسجد هنوز پابرجاست. اما گزارش دیده‌بان حقوق بشر ثابت کرد که مقامات آمریکا محل حمله را به اشتباه تشخیص داده و این مکان در ادلب نبوده بلکه در جنوب غربی الجینه در سوریه رخ داده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha