یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 رواق حضرت زهرا(س) در حرم امام رضا(ع)

حوزه/ معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تبیین و تعالی هویت زن مسلمان انقلابی را محور فعالیت­ های رواق حضرت زهرا(س) معرفی و اظهار کرد: با افتتاح این رواق ظرفیت ­های جدیدی به فرصت­ های تبلیغی و خدماتی ویژه بانوان افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سیدجلال حسینی درباره فعالیت ­های رواق حضرت زهرا(س) و دیگر رواق­ های خواهران حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: از آنجا که اسلام برای زنان و مقام بانوان اهمیت خاصی قائل شده است و تحقق یک خانواده بهشتی و صالح، به ‌وجود یک زن و مادر مؤمن و صالحه بستگی دارد و با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت زائران را بانوان تشکیل می ­دهند، آستان قدس رضوی از سال­ها قبل خدمات تبلیغی ویژه بانوان را در حرم مطهر آغاز کرده است.

وی افزود: بر حسب اهمیت کار تبلیغی- فرهنگی برای بانوان گرامی، با ارشادات و توصیه­ های تولیت معزز آستان قدس رضوی رواق جدیدی با نام حضرت زهرا(س) ویژه امور فرهنگی بانوان اختصاص داده شده است که در این رواق تمامی فعالیت­ ها، مختص خواهران گرامی خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی درباره هدف از تأسیس و اختصاص رواق حضرت زهرا(س) به خواهران گفت: تبیین و تعالی هویت زن مسلمان انقلابی در عرصه­ های فردی، خانوادگی و اجتماعی با محوریت سیره رفتاری حضرت زهرا(س) یکی از مهمترین اهداف تاسیس این رواق به شمار می­ رود که برنامه ­های فرهنگی نیز بر همین اساس تدارک دیده می­شود.

وی در ادامه «افزایش مشارکت و ارتقای کمی و کیفی برنامه ­های فرهنگی ویژه بانوان»، «تعمیق، ترویج و تسهیل زیارت برای بانوان»، «نهادینه شدن سبک زندگی و سیره حضرت رضا(ع) در زمینه ­های خانوادگی، فردی و اجتماعی» و «تأکید بر نقش زن به عنوان کانون و محور توسعه عواطف و آرامش بخشی نهاد خانواده» را از دیگر اهداف تاسیس رواق حضرت زهرا(س) عنوان کرد.

ارائه خدمات فرهنگی در 14 صحن و رواق ویژه خواهران

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اولویت اصلی این رواق برنامه ­های تبلیغی و سپس مناسکی و عبادی ویژه بانوان است و تلاش خواهد شد همه خدمات پشتیبان توسط خود بانوان خادم ارائه شود.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: با عنایت خاصه امام رضا(ع) اکنون در 14 صحن و رواق حرم مطهر خدمات تبلیغی و پشتیبانی زیارت ویژه بانوان ارائه می­ شود و با افتتاح این رواق ظرفیت­ های جدیدی به فرصت­ های تبلیغی و خدماتی ویژه بانوان افزوده شده است.

 وی در ادامه به کیفیت خدمات ارائه شده به خواهران اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت­های آستان قدس رضوی برای خواهران در یک سال گذشته می­ توان به اختصاص رواق ­هایی مانند دارالحکمه، دارالسعاده و رواق حضرت معصومه(س) و دفتر فوریت­ های اجتماعی ویژه بانوان برای ارائه خدمات اشاره کرد که در این اماکن متبرکه جلسات سخنرانی با محوریت مباحث احکام شرعی، اخلاقی، تربیتی و خانوادگی برگزار می ­شود.

فعالیت­ های فرهنگی

حجت ­الاسلام حسینی از برگزاری جلسات حلقه­ های معرفت ویژه بانوان در رواق­ های دارالمرحمه، دارالحجه و حضرت زهرا(س) خبر داد و ابراز کرد: در هر سال حدود 1700 حلقه ویژه بانوان و 636 جلسه جوانه­ های معرفت ویژه کودکان با موضوعاتی چون تبیین مقام زن در اسلام، تربیت دینی فرزندان، وظایف همسران، جایگاه جوان و نقش آن در اسلام و موضوعات کاربردی دیگر برگزار می­ شود که با تاسیس رواق حضرت زهرا(س) تعداد و عناوین این برنامه­ ها بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه به ارائه خدمات پاسخگویی شرعی به صورت شبانه روزی در حرم رضوی ویژه خواهران اشاره کرد و گفت: در راستای خدمت­ رسانی برتر به بانوان گرامی 6 دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی ویژه بانوان در صحن ­های جمهوری اسلامی، آزادی، انقلاب اسلامی و رواق­ های دارالمرحمه، دارالحجه و حضرت زهرا(س) اختصاص داده شده که طی شبانه روز پاسخگوی سئوالات شرعی و نیز پاسخگوی شبهات و مباحث اعتقادی بانوان هستند.

به گفته وی اختصاص برنامه های قرآنی در دارالقرآن و رواق حضرت زهرا(س) با محورهای حفظ قرآن­، روخوانی و روانخوانی، تدبر در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، کلاس­های آموزشی تفسیر و تدبر قرآن با موضوعات اخلاقی از دیگر فعالیت­ های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه خواهران به شمار می­رود.

خدمت­ رسانی فرهنگی ۱۶ هزار ۲۰۰ نفر به بانوان زائر حرم رضوی 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: واحد مشاوره دینی در صحن جامع رضوی از دیگر خدمات این معاونت به بانوان است که هر سال بیش از 5000 نفر از خواهران به این دفاتر مراجعه کرده و در زمینه­ های خانوادگی و موضوعات فردی مشاوره دریافت می­­ کنند و در همین مکان در هر سال حدود 6000 کارگاه مشاوره گروهی با تبیین موضوعات کارآمد برگزار می­ شود.

وی عنوان کرد: برای ارائه این حجم بالا از خدمات تبلیغی فرهنگی برای بانوان گرامی بیش از 1200 استاد اعم از مبلّغه، مفسّر، پاسخگوی احکام و اساتید اعتقادی با همراهی 15000 نفر از خدمه و کارکنان خواهر در بخش­ های مختلف آستان قدس رضوی مشغول به خدمت ­رسانی به زائران  و مجاوران گرامی هستند.

یادآور می­ شود، همزمان با ولادت پر نور بنت رسول الله، فاطمه زهرا(س) در كنار مضجع نوراني امام علي بن موسي الرضا(ع)، باحضور توليت معزز آستان قدس رضوي و آيت الله العظمی نوري همداني، آیت الله علم الهدي و جمعي از مسئولان رواقي با نام مطهر حضرت زهرا(س) افتتاح شد. این رواق برای اجرای برنامه­ های فرهنگی و مذهبی ویژه بانوان پیش ­بینی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha