جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی گفت: بکوشیم که از فیض عظیم بندگی خدا و به خصوص قرائت مناجات شعبانیه در این ماه عزیز غافل نشویم.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص معنا و مفهوم ماه شعبان و علت نام گذاری آن ابراز داشت: ماه مبارک شعبان را از این رو شعبان می نامند چون در این ماه، روزی ها و ارزاق بندگان خدا، شعبه شعبه شده و تقسیم می گردد؛ طبعاً ماهی که در آن رزق تقسیم شود معمولاً شادمانی و بسط و فرح دارد و اسم شریف باسط نشان می دهد که سرانجام آن خرسندی و عاقبت به خیری است.

وی افزود: به همین خاطر در این ماه شهادت و رحلت واقع نشده و از این حیث تنها ماه قمری است که این چنین است و در روزهای آغازین آن ولادت انوار تابناک کربلا یعنی امام حسین(ع) ، حضرت عباس(ع) و امام سجاد(ع) در آن واقع شده و شاخص ترینش هم این که لیله القدر صغیره یعنی شب نیمه شعبان و ولادت منجی عالم بشریت در چنین ماهی قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین  عباسی خراسانی بیان داشت: در ماه شعبان همه ائمه ما مناجاتی می خوانده اند که تحت عنوان مناجات شعبانیه معروف شده است و توصیه بنده به همگان به خصوص جوانان عزیز این است که از خواندن این مناجات و لذت خلوت با خدای متعال در ماه شعبان به هیچ وجه غافل نشوند.

این استاد و محقق حوزه همچنین با بیان این که انسان در ماه شعبان نه تنها به دعوت می رسد و خدا را می خواند بلکه با چنین مناجاتی به مقام عالی نجوا نائل شده و توفیق می یابد که با حضرت حق مناجات کند، گفت: تعبیر بسیار جالب و تکان دهنده" هب لی کمال الانقطاع الیک " که ما در این مناجات می خوانیم، اقیانوسی از معنا و معرفت را در خود دارد، یعنی انسان به جایی برسد که حقیقتاً کمال انقطاع از غیر خدا را پیدا کرده و تنها به سوی پروردگار عالم حرکت کند؛ کمال انقطاع به سوی خدا بدین معناست که بشر از وابستگی و تعلق به هر چیزی آزاد و رها شده و تنها به خدا وابسته شود .آن هم وابستگی که توأم با پیوستگی باشد.

وی یادآور شد: البته رسیدن به مقام کمال انقطاع الی الله بسیار مشکل و دشوار است اما با خودسازی و رعایت تقوا و مهم تر از آن در سایه امداد حضرت حق تعالی و استعانت از او امکان پذیر است؛ در حقیقت ائمه اطهار(ع) ما را به این مساله متوجه ساخته و متذکر شده اند که به سمت خدا بازگردیم و تنها در این صورت است که وجیه و آبرومند می شویم.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی ادامه داد: انقطاع از غیر باعث اتصال به حق می شود و آدمی با درک درست مفاهیم والای مناجات شعبانیه است که معنای عبد و بندگی خدای منان را تا حدودی می فهمد

وی گفت: در ماه شعبان یک دعای مستجاب هم داریم که بزرگان ما همیشه بر آن تاکید کرده اند و آن هم چیزی نیست مگر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و لذا ما صلوات شعبانیه را داریم و به ما آموخته اند که هر دعا و خواسته ای دارید آن را با این ذکر بسیار شریف بخواهید تا به اجابت برسد.

این استاد حوزه تاکید کرد: از سویی ماه رجب و به خصوص ماه شعبان ، فرصت و زمینه خوبی فراهم است که انسان بتواند با لیاقت وارد شهرالله الاعظم یعنی ماه مبارک رمضان شود و حقیقتاً کسی که با دست پر وارد ماه رمضان شود، تا حدود زیادی می تواند به یاری خدا، راه سعادت و عاقبت به خیری را طی کند.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: همه تلاش خود را انجام دهیم تا از باقیمانده روزهای ماه پرفیض شعبان در مسیر بندگی هر چه بهتر و با کیفیت تر نهایت استفاده را بکنیم تا به یاری خدا در زمره کسانی باشیم که بسیار خوب و نیکو در ماه رمضان بر سر سفره ضیافت الهی می نشینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha