دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ این مرجع تقلید یکی از بلاهای دنیای امروز را رانت خواری به مفهوم استفاده کردن از خدمات ویژه عنوان کردند و گفتند: مسئولان باید از رفتار امیرالمومنین(ع) با برادر خود الگو بگیرند و با رانت خواری مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد،         با بیان حمد و سپاس الهی نسبت به درک توفیق شب های قدر، اظهار داشتند: به مانند شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست سوم ماه مبارک رمضان در تمام سال وجود ندارد؛ در شب های قدر درب آسمان باز است، فرشتگان به یاری بندگان می آیند، دعا در آن مستجاب، توبه قبول و مشکلات حل می شود و انسان ها می توانند به این شب ها امیدوار باشند و از دریای رحمت بی کران الهی بهره مند شوند.  

ایشان با اشاره به اینکه از جمله موضوعاتی که انسان فکر می کند در شب های قدر لازم دارد، داشتن شفیع یا شفیعانی به درگاه خداوند است، تصریح کردند: این شب ها با نام مبارک علی(ع) و شب های شهادت آن حضرت آمیخته است، چه شفیعی بهتر و والامقام تر در درگاه خدا از امیرالمومنین(ع) پیدا می کنیم.

*از ویژگی های امیرمومنان(ع) الگو بگیریم

معظم له با بیان اینکه این شب ها به ما فرصت می دهد مرور جدیدی در تاریخ زندگانی امیرمومنان علی(ع) داشته باشیم و بتوانیم گامی جای گام آن حضرت بگذاریم، ابراز داشتند: باید از علم، شجاعت، سخاوت، اخلاق، عدالت و اهمیت به افراد یتیم، ضعیف، مظلوم و ناتوان الگوگیری کنیم.

این مرجع تقلید بر لزوم مطالعه زندگانی امیرمومنان(ع) تاکید کردند و افزودند: گویندگان باید در این شب ها که فرصت گران بهایی است، مکارم اخلاق حضرت علی(ع) را بگویند و افراد را با سیره حضرت آشنا کنند.   

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان نقل روایت معروفی پرداختند و اظهار داشتند: حضرت علی(ع) نماز مغرب را خوانده بود و از مسجد کوفه خارج می شد که مشاهده کردند عده ای از افراد پشت سر ایشان راه می آیند؛ حضرت ایستاد نگاهی به آنها کرد و فرمود شما چه کسانی هستید و چرا پشت سر من راه افتادید؛ آنها عرض کردند ما شیعیان و عاشقان شما هستیم و آمدیم چندقدمی تا منزل، شما را بدرقه کنیم.

ایشان ادامه دادند: امیرمومنان(ع) اگر سیاستمدار دنیای امروز بود می فرمود خیلی ممنون و محبت شما زیاد اما حضرت چنین نگفتند؛ نگاهی به صورت آنها کردند و فرمودند آثار شیعیان من در صورت های شما نیست، آنها تعجب کردند گفتند یا امیرالمومنین بفرمایید چهره شیعیان شما چگونه است، حضرت فرمود به چشمان آنها که نگاه کنید آثار عبادت های شبانه ظاهر است، به لب های آنها که نگاه کنید آثار ذکر خدا بر لب ها نمایان است.

*نام شیعه بر خود نهادن کافی نیست/ آثار شیعه بودن باید در زندگی نمایان باشد  

معظم له تصریح کردند: مقصود حضرت علی(ع) این بود که آثار شیعه بودن در همه زندگانی شیعیان ایشان وجود دارد؛ ما اضافه می کنیم اگر به خانه، بازار، ادارات و جشن های عقد و عروسی آنها نگاه کنیم، آثار علی(ع) نمایان است؛ یعنی نام شیعه بر خود نهادن کافی نیست باید اخلاق علی(ع) و آثار علی(ع) در زندگی انسان نمایان باشد.

*رانت خواری یکی از بلاهای بزرگ کشور است

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از بلاهای دنیای امروز را رانت خواری به مفهوم استفاده کردن از خدمات ویژه عنوان کردند و افزودند: رانت خواری یعنی برادر، عمو، دایی و آشنای فردی به فلان مقام رسیده و حالا بخواهد از موقعیت او برای خود استفاده کند و امتیازات ویژه ای بگیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این امتیازات بلای بزرگی شده است، ابراز داشتند: در کشور ما هم بلای بزرگی است و چرا مخفی کنیم.

ایشان با نقل مبارزه امیرمومنان(ع) با رانت خواری در 1400 سال قبل، اظهار داشتند:  هنگامی که حضرت علی(ع) به مقام خلافت ظاهری رسید، عقیل از مدینه آمد تا از برادرش که خلیفه مسلمین است و بیت المال را در اختیار دارد، سهمیه بیشتری دریافت کند؛ واقعا هم فرزندان زیادی داشت و نابینا و نیازمند بود؛ به امیرمومنان(ع) عرض کرد وقتی بیت المال را تقسیم میکنی سهمیه من را دو برابر کن، حضرت به او فرمود برادر، سهمیه ها مساوی است، من نمی توانم میان تو که برادر من هستی با دیگران تفاوت قائل شوم، بگذار سهم من را که دادند، سهم خود را هم به تو می دهم اما عقیل قبول نکرد.

این مرجع تقلید افزودند: حضرت علی(ع) آهنی را در آتش گذاشتند و داغ شد و براساس روایات، هنگامی که نزدیک دست عقیل آورد، او فریادی کشید؛ در این هنگام، امیرمومنان(ع) خطاب به او فرمود از این آتش دنیا که نزدیک دست تو شد ناله کردی اما می خواهی علی بن ابی طالب را به آتش سوزان جهنم بکشی؟

*مسئولان از شیوه مبارزه حضرت علی(ع) با رانت خواری الگو بگیرند

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان باید از شیوه مبارزه امیرمومنان(ع) با رانت خواری الگوی بگیرند، خاطرنشان کردند: مسئولان محترم، شیعیان حضرت علی(ع) و پیروان مولا باید با این پدیده شوم اجتماعی مبارزه کنند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha