چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
ایت الله عباش ظهیری

حوزه/ حوزه علمیه سنگر مستحکم فرهنگی امت است و همواره حیات حوزه علمیه حیات دین را به همراه داشته است. در هر دوره ی تاریخی که میدان عمل به دست حوزه و علما بوده آن دوره طلایی ترین دوره پیشرفت فرهنگی جامعه دینی به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، مراسم افتتاحیه طرح ارتقایی تابستانه انصارالحجه(عج) حوزه علمیه کرمانشاه، با حضور طلاب شرکت کننده در این طرح و اساتید مدعو و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباس ظهیری، استاد حوزه علمیه قم، در شبستان مدرسه علمیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در این مراسم با بیان این که حیات معنوی جامعه درطول تاریخ در گرو پویایی حوزه علمیه است، اظهار کرد: حوزه علمیه سنگر مستحکم فرهنگی امت است و همواره حیات حوزه علمیه حیات دین را به همراه داشته است. در هر دوره ی تاریخی که میدان عمل به دست حوزه و علما بوده آن دوره طلایی ترین دوره پیشرفت فرهنگی جامعه دینی به شمار می آید.

وی افزود: طلبه ای می تواند مانند علمای سلف منشا تغییر و فرهنگ سازی در جامعه باشد و در این زمان خواسته های امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری را برآورده سازد که ویژگی های یک طلبه موفق را داشته باشد. اگر طلبه با تلاش وکوشش این ویژگی ها را کسب کند در تمام بخش های جامعه دارای جایگاه خواهد بود و دیگر دغدغه مالی و شغل نیز نخواهد داشت. قوه قضائیه و... طلبه فاضل می خواهند کسی که بتواند پاسخگوی نیاز های جامعه باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: اولین ویژگی که یک طلبه باید داشته باشد، «اخلاق» است. با وجود نظریات و آرای مختلفی که در زمینه اخلاق وجود دارد به نظر می رسد بهترین استاد برای هرکس خود او است. قدم اول در مسیر سلوک بازشناسی درونی انسان است به این معنا که هرکسی کتاب وجود خود را باردیگر ورق بزند تا از ویژگی های منفی خود آگاهی یابد و پس از آن به دنبال برطرف کردن آن ها باشد. گاهی از بین بردن یک صفت زشت اخلاقی  به سال ها زمان نیازدارد. رسیدن به مقامات بالا با صرف درس خواندن حاصل نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با اشاره به اهمیت نقش استاد اخلاق در ارتقای معنوی انسان، ابراز کرد: استاد اخلاق به معنی کسی نیست که فقط انسان را نصیحت کند، بلکه استاد اخلاق کسی است که دائما مراقب رفتار شخص باشد و همیشه او را کنترل کند. عمل و رفتار اساتید اخلاق و شاگردان آن ها از قدیم برای ما الگو است و اگر کسی می خواهد در این زمینه به موفقیت دست پیدا کند باید در همین مسیر قدم بردارد.

وی با اشاره به تفسیرآیه شریف «انما یخشی الله من عباده العلما» اظهار کرد: امام صادق(ع) در جواب این پرسش که مقصود کلمه العلما در این آیه چیست؟ فرموده اند:«مقصود کسی است که عملش سخنش را تصدیق کند» یعنی آنچه را می گوید عمل نماید وبین گفتار و کردار او فاصله ای وجو نداشته باشد. پس اگرکسی علم اخلاق را به صورت نظری بخواند اما خواندن او نتیجه عملی به دنبال نداشته باشد این علوم برای او به جز حجاب چیزی به همراه نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در ادامه گفت: دومین ویژگی طلبه موفق «علمیت» اوست. طلاب باید از همان ابتدا محکم درس بخوانند. مسئولین حوزه نیز باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که افراد تا قبل از یادگیری کامل دروس یک پایه نتوانند به مقطع بالاتر بروند. متاسفانه در حال حاضر بیشتر طلاب فقط 50 درصد درس را می فهمند در نتیجه این موضوع در دراز مدت موجب ضعف علمی آن ها خواهد شد.

وی افزود: بهترین روش برای فهم کامل دروس این است که هیچ درسی را بدون مطالعه ومباحثه دقیق رها نشود، بعد از این دو مرحله نیز در صورت وجود ابهام به شروح، حواشی وسایر کتب مراجع شود  تا در نتیجه سوال و نکته ای از درس به جانماند. مرحله آخر فهم مطلب نیز یادداشت کردن نتایج و اشکالات بحث در حاشیه کتاب است که این عمل موجب حفظ مطالب از خطر فراموشی است.

این استاد حوزه با تاکید بر مسئله متن محوری در دروس حوزه، بیان کرد: در حوزه های علمیه علاوه برفهم مطلب کتاب، فهم عبارات نیز موضوعیت دارد زیرا تامل وتفکر در عبارات مغلق کتب حوزه موجب شکوفایی قوه اجتهاد وفهم عمیق از دین خواهد شد.

وی ابراز کرد: اساتید موظف اند ظرافت ها ونکات درس را بیان کنند وطلاب نیز باید از اساتید طلب کنند. اگر بین استاد وشاگرد ارتباط علمی محکمی وجود نداشته باشد جوششی درجامعه وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های تابستانه اظهارکرد: درسال های گذشته که دوره های تابستانه برگزار نمی شد طلبه ها برای درس خواندن واستفاده کردن از زمان تابستان سختی های بسیاری را تحمل می کردند. در حال حاضرشرایط و امکانات رفاهی بهتر شده است. اما مسئولین حوزه باید این دوره ها را گسترش دهند و درشهر هایی که آب و هوای بهتری دارد این دوره ها را برگزار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha