دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مرتضی اشرافی

حوزه/ نشست علمی- تخصصی « بررسی جریان های رادیکال دینی – تکفیری به عنوان تهدیدی برای گسترش تشیع در آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه» با سخنرانی حسن بهشتی پور و فرزاد رمضانی بونش و حضور طلاب، اساتید و پزوهشگران پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مرتضی اشرافی، دبیر علمی نشست جریان های رادیکال دینی – تکفیری فعال در آسیای مرکزی، در ابتدا ضمن ارائه اهداف برگزاری این چنین نشست هایی، تصریح کرد: تبیین وضعیت جریان های دینی و معرفتی موجود در آسیای مرکزی، قفقاز و  روسیه و همچنین آشناسازی محققان و پژوهشگران با نوع فعالیت این جریان ها، از مهمترین اهداف برگزاری این نشست علمی است.

وی ارائه راه کارهای لازم به منظور جایگاه یابی نقش جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد وضعیت شیعیان این منطقه را از دیگر اهداف برگزاری نشست علمی برشمرد و اذعان داشت: ضمن آشنایی اجمالی با جریان شناسی آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، رسیدن به اهدافی چون؛  بررسی وضعیت شیعیان و مسلمانان در منطقه، جریان شناسی گروه های تکفیری و افراط گرای دینی در منطقه و ارائه راهکارهای لازم برای نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران، از دیگر رویکردهای برگزاری این نشست می باشد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) جریان شناسی فکری و معرفتی را یکی از مباحث مهم بین المللی عنوان کرد و ابراز داشت: جریان شناسی فکری و معرفتی بخش معظمی از ساحت های معرفتی و حوزه های  اجتماعی را  شامل  می شود.

 وی بازشناسی جریان های فکری معاصر در جهان اسلام از جمله  مولفه های مهم فعالیتی در عرصه های بین المللی دانست و ابراز داشت: مقوله  جریان شناسی، از نظر  محتوا،  قلمرو جغرافیایی،  تنوع  قومیتی،  گونه شناسی  فرهنگی  و ... دامنه  گسترده ای را  پوشش  می دهد.

اشرافی در پایان خاطرنشان کرد: مادامی که جریان های مؤثر و دخیل در عرصه فعالیت ها در سطح بین الملل را به خوبی نشناسیم و ابعاد و زوایای فکری و شیوه عملیاتی آنها را به درستی تحلیل نکنیم، قادر نخواهیم بود تا در این رقابت ها موفق تر عمل نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha