جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی_ مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، پاسخ گویی به نیاز های جامعه، بین الملل و نظام اسلامی را از وظایف ابتدایی حوزه دانست و گفت: در هر مقطعی از زمان طبق مقتضیات ما باید بتوانیم فروع را بر اصول منطبق کنیم، تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، در نشست انجمن حمایت از توسعه مدارس علمیه کشور، در مشهد گفت: ماموریتی که مقام معظم رهبری در حکم انتصابشان مطرح فرموده اند نشان دهنده رسالت سنگین شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و تعابیر متناسب با این حوزه کهن و تاریخی است.

وی با بیان اینکه در رابطه با این مسئولیت ها، در شورای عالی و مدیریت حوزه خراسان کارهای خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: تعابیر به کار رفته درباره حوزه خراسان در حکم مقام معظم رهبری و این رسالات الزاماتی از جمله در بحث توسعه دارد، زیرا این حوزه کهن باید از توسعه مناسب علمی و کیفی برخوردار باشد تا بتواند پاسخ گوی نیاز های زمان باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: پاسخ گویی به نیاز های جامعه، بین الملل و نظام اسلامی از وظایف ابتدایی حوزه است و ساختارهای دیگر نظام نیز باید در این زمینه به کمک حوزه های علمیه بشتابند.

وی ادامه داد: یکی از ساختارهای مورد نیاز نظام اسلامی، ساختار مبتنی بر فقاهت اسلامی است و در هر مقطعی از زمان طبق مقتضیات ما باید بتوانیم فروع را بر اصول منطبق کنیم، تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم، البته هر کدام از این نیازها نیز عرصه وسیعی را پیش روی ما قرار می دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که به همین مناسبت از سال جدید با توجه به برنامه محور بودن کار هایمان یک برنامه بسیار گسترده و وسیع را با استفاده از تجربيات در دستور کار قرارداده ایم، اظهار داشت: تا کنون نیز با استقبال خوبی برای حضور جوانان در همه مقاطع برای تحصیل در حوزه علمیه خراسان مواجه شده ایم.

وی به آمار جذب طلاب جدیدالورود در سال جدید اشاره و تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 14 هزار نفر برای تحصیل در سال جدید ثبت نام کرده اند که از این میان تعداد 7 هزار طلبه جذب می شود که این امر توسعه مدنظر مقام معظم رهبری در ظرفیت های حوزه ها را متناسب با این استقبال برآورده می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، به مسئله فرصت های در اختیار حوزه های علمیه اشاره و عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخی حوزه های علمیه است که اگر از این فرصت ها استفاده نشود حوزه های علمیه به سمت منزوی شدن خواهند رفت که برای فرصت سازی زمان زیادی را در اختیار نداریم.

وی، کاهش وابستگی به دولت را یکی از نظرات بحث شده در میان افراد مختلف حوزوی دانست و بر مردمی بودن، همراهی با آنان و انجام کار برای مردم تاكيد كرد و اظهار داشت: ارتباط بيشتر با مردم و توجه به مسائل مورد نياز آنان كه حوزويان مي توانند  پاسخگو باشند  در دستور کار مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان قرار دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: در حوزه علمیه خراسان زحمات زیادی کشیده شده  و کار های خوبی صورت گرفته است كه با توجه به عنوان پايتخت معنوي براي شهر مشهد و حضور حوزه علميه خراسان، نسبت به ظرفيت سازي ها برنامه ريزي شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha