جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سینمای دینی

حوزه/ اگر فیلمسازی که می خواهد کاری با مضامین مورد نظر تولید کند از دانش و آگاهی لازم بی بهره باشد تحریفاتی در کارش انجام می دهد که به نوعی مضامین مورد نظر را به صورت تحریف شده به بیننده منتقل می کند.

رضا آشتیانی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه برای ساخت فیلم دینی و قرآنی باید از وجود متخصصان آگاه بهره برد گفت: درباره الزام ساخت فیلم هایی که در آنها موضوعات دینی و قرآنی مد نظر قرار گرفته اند تا به حال اظهار نظرهای فراوانی شده است، اما معمولاً کمتر به این موضوع توجه می شود که تولید چنین کارهایی تخصص بسیار بالایی را طلب می کند و اینگونه نیست که هر کسی تنها به واسطه یک خواست قلبی یا حرفه ای بخواهد فیلمی با اینگونه مضامین بسازد.

وی افزود: درباره چرایی این حساسیت نیز باید گفت، اگر فیلمسازی که می خواهد کاری با مضامین مورد نظر تولید کند از دانش و آگاهی لازم بی بهره باشد تحریفاتی در کارش انجام می دهد که به نوعی مضامین مورد نظر را به صورت تحریف شده به بیننده منتقل می کند. این اتفاق نیز مسلماً به صورت ناخودآگاه خواهد بود، چون همه هنرمندان ما نسبت به دین و آیین خود متعهد هستند، اما برای درک بهتر دو مثال را در این زمینه ذکر می کنم.

بازیگر «خاک سرد» تاکید کرد: این روزها برخی تفکرات انحرافی نوظهور وارد جامعه شده که به اسم عرفان، برخی ها را می فریبد، درصورتیکه این اندیشه ها را به سوی ناکجا آباد دارند. یا در مثال دیگر به نگاهی که به روحانی در برخی آثار سینمایی می شود اشاره می کنم که چندان با الگوهای اسلامی همخوان نیست. در آثار مورد نظر روحانی فردی درون گرا است که تنها به خود می پردازد و با زهد زندگی شخصی خود می سازد، اما در دین مبین، فرد دینمدار شخصی است که در تحولات اجتماعی نیز حضور داشته باشد و به اصطلاح بتواند در جامعه پیش رو باشد. در این میان ما الگوهایی فراوانی نیز در تاریخ معاصر کشورمان داریم که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال نیز از امام راحل و مقام معظم رهبری برای مثال نام می برم.

آشتیانی با بیان این که تحریفات پیش آمده تنها مختص به سینمای دینی نیست، بلکه سینمای دفاع مقدس نیز گرفتار چنین معضلی شده، تصریح کرد: متاسفانه سینمای دفاع مقدس هم  در برخی آثارش دستخوش تحریفات نادرستی شده است. برای مثال در کارهای مورد نظر مرز میان حق و باطل به درستی مشخص نشده، این اتفاق نیز به بهانه واقع گرای انجام می شود، درصورتیکه تمام دنیا به این نکته واقف است که کشور ما مورد تجاوز دشمن بعثی قرار گرفته، برای همین حقانیت ما به اثبات رسیده و همین مطلب به عینه باید در کارهای سینمایی تصویر شود.

این بازیگر و تهیه کننده مشکلات پیش آمده را نشات گرفته از برخی دلبستگی جشنواره ای ذکر کرد و گفت: این گونه تحریفاتی که صورت می گیرد بیشتر به این دلیل است تا کارهای مورد نظر در جشنواره های خارجی مورد استقبال قرار گیرد، درصورتیکه ملاک ما باید آرمان های انقلاب اسلامی باشد. معضل پیش آمده نیز به نظرم به صورت خود خواسته رخ نداده، بلکه فرهنگ سازی درست در این زمینه انجام نشده است، پس پیشنهاد می کنم تا در این زمینه الگوهای موفقی پیش روی سینمای ما قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که راه های معرفی الگوهای موفق چیست؟ گفت: یکی از مسیرهایی که می توان به واسطه آن از سینمای ارزشی حمایت کرد این است که از آثار خوب در این حوزه حمایت شود تا به شکل درستی در معرض دید قرار گیرد. در این شرایط هم فیلمسازان علاقمند در این حوزه تشویق به ساخت کارهای اینچنینی می شوند، هم اینکه مردم با کارهای خوب در این زمینه رو به رو شده و خواهند دانست کارهای خوبی نیز در این زمینه ساخته می شود، هرچند فیلم های خوبی نیز در این زمینه ساخته شده، اما تعدادشان کم است و لازم است کمیت آنها بیشتر شود.

آشتیانی ادامه داد: نکته دیگری که به ذهنم می رسد این است که شرایط تولید و اکران را برای ساخت کارهای اینچنین مهیا کنیم، چون در شرایطی که سینماهای ما عموماً در اختیار کارهای به اصطلاح طنز قرار گرفته اند دیگر فرصتی برای دیده شدن تولیدات انقلابی پدید نمی آید. در ضمن باید توجه داشت برای ساخت فیلم های ارزشی حتماً باید از سینماگرانی استفاده شود که به مفهوم مندرج در کار، باور قلبی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا رونق سینمای انقلابی دست آورد اقتصادی نیز برای سینما در پی خواهد داشت؟ تاکید کرد: به نکته درستی اشاره کردید، چون برخی ها مدعی هستند این قبیل تولیدات تماشاگر ندارد. این گفته کاملاً اشتباه است، چون چگونه جامعه ای که اکثریت آنها دینمدار هستند از کارهای ارزشی حمایت نمی کنند، اما به هر حال آنچه اهمیت دارد این نکته است، تولیداتی که چنین عنوان هایی (دینی و انقلابی) را یدک می کشند، حتماً باید کیفیت لازم را داشته باشند، والا مردم از آن استقبال نخواهند کرد، البته تاریخ هم نشان داده هر گاه کارهای خوبی در این حوزه  تولید شده با استقبال بسیاری مواجه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha