دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار مفتی سوریه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در دیدار مفتی سویه گفت: اگر می خواهیم بحران های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی حل شود باید به سمت اجتهاد مضبوط و تمرکز بر عقلانیت حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوز های علمیه در دیار با شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی کشور سوریه  که امروز در قم برگزار شد گفت: قم شهر بزرگی است و ۴۰۰ مرکز و موسسه علمی وجود دارد و حدود یکصد هزار طلبه از تمام شهرهای ایران و ۱۰۰ کشور در آن تحصیل میکنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: روزانه صدها مقاله و پژوهش در قم تولید و در طی ماه بیش از یکصد نشریه چاپ میشود. ما در جامعة المصطفی ۳۰ هزار طلبه از ملیت های مختلف داریم و در بیش از ۵۰ کشور نمایندگی داریم.

* گفتمان وحدت برگرفته از اسلام و معارف اهل بیت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: به نظر ما گفتمان وحدت برگرفته از اسلام و معارف اهل بیت است و ما بر تعایش و همزیستی با تمام بشریت و همه ادیان تاکید داریم. باید حوزه های علمیه بر بحران ها و چالش های جهانی متمرکز شده و با کمک هم آنها را حل کنند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: جامعة المصطفی این ویژگی خاص را دارد که طلاب مذاهب مختلف را پذیرش کرده و آنها را طبق مذهب خودشان آموزش می دهد. ما هزار طلبه را شهر گرگان طبق مذهب خودشان و بر اساس وحدت و دوری از افراطی گری آموزش می دهیم. در برخی نمایندگی های ما مثل کابل، لندن و اندونزی شیعه و سنی در کنار هم درس می خوانند.

وی با بیان اینکه تخصصات عقلی و فلسفی در قم موجود است گفت: همچنین به عرصه های جدید فقه مثل فقه محیط زیست و خانواده توجه داریم.

آیت الله اعرافی افزود: چندی قبل کتابی در قم منتشر شد که طبق فتوای همه مراجع اهانت و تعرض به مقدسات ادیان و مذاهب محکوم و حرام است.

* اجتهاد مضبوط و توجه به عقلانیت راه‌حل بحران‌های سیاسی و اجتماعی است

مدیر حوز های علمیه تصریح کرد: اگر می خواهیم بحران های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی حل شود باید به سمت اجنهاد مضبوط و تمرکز بر عقلانیت حرکت کنیم.

وی افزود: ما بر مطالعات مقارن در زمینه های فقه، اخلاق و کلام تاکید داریم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مشترکات بین ما زیاد است و ما در برنامه ریزی های خود بر آن ها تاکید کرده ایم.

بر این اساس شیخ احمد حسون مفتی سوریه نیز در این دیدار گفت: ایران در ادامه صنعت هسته ای خود به به صنعت تربیت انسان مسلمان هم توجه دارد. البته صنعت ساخت انسان سخت تر است.

* در شهر قم در هر ۱۰۰ متر ده عمامه وجود دارد

وی گفت: من حساب کردم در شهر قم در هر ۱۰۰ متر ده عمامه وجود دارد با اینکه ما در مسجد نیستیم و این نشان میدهد قم به تمام معنا حوزه است.

مفتی سوریه با اشاره به اهمیت اخلاق در حوزه گفت: هنگامی که در الازهر بودم اساتید ما قبل از احکام، اسوه اخلاق بودند و ما علم را از یک شخص حکیم یاد میگرفتیم نه فقط استاد.

وی به شیوه تدریس الازهر اشاره کرد و گفت: در دانشکده های پزشکی و مهندسی الازهر نیز قرآن آموزش داده میشود و طی ۶ سال حافظ قرآن میشوند. لذا وقتی وقتی مثلا یک طبیب فارغ التحصیل شد هم خودش محفوظ می ماند هم دیگران را با طب و قرآن حفظ می کند.

شیخ حسون به فعالیت دهها کانال در انگلیس علیه وحدت اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی شیعیان افراطی بگویند ما از ایران هستیم اما در حقیقت آن‌ها از طرف انگلیس حمایت می‌شوند. یاسر الحبیب تحت تعلیم مکتب خاص براساس مکتب اختلاف است.

وی افزود: افراط‌گرایان شیعه و سنی نماینده خودشان هستند نه این دو مذهب. همت اینها تشویه اسلام است و پول زیادی هم میگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha