شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نجمی پور

حوزه/ امام جمعه سرایان گفت: مسلمانان می‌توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفری در دنیا و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به‌عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین‌المللی مطرح باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد نجمی پور در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع)، اظهار کرد: هفته وحدت به پیشنهاد یکی از بزرگان و با موافقت حضرت امام راحل (فاصله بین 2 روایت) 12 ربیع در روایات اهل سنت و 17 ربیع در روایات شیعه و با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد.

وی با اشاره به این که پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملت‌های مسلمان را فراهم کرد، افزود: این وحدت به‌صورت حرکت و نهضت اسلامی علیه طاغوت و سلطه‌های اشغالگران و استعمار منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

امام جمعه سرایان تصریح کرد: منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آن‌ها در تعامل با یکدیگر و همچنین مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین‌المللی است؛ به‌گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم‌جهت حرکت کنند به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست.

وی با اشاره به بحث اتحاد شیعه و سنی، خاطرنشان کرد: معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست، بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت‌گیری یکسان در مسائل کلی و بین‌المللی در میان آن‌ها وجود دارد.

زور آزمایی آمریکا با جهان اسلام  در قرن 21

امام جمعه سرایان ادامه داد: در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می‌کنند جهان اسلام در قرن 21 یکی از مهم‌ترین میدان‌های زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست و تقابل اصلی آینده جوامع بشری، برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است مثل شیعه انگلیسی و سنی تکفیری، یا تقابل اسلام آمریکایی با اسلام نبوی، تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست.

حجت‌الاسلام نجمی پور ادامه داد: از جریان شیعه انگلیسی و تسنن آمریکایی می‌پرسیم، اگر ادعای پیروی از سنت پیامبر(ص) دارید، چرا در برابر جنایات داعش سکوت اختیار کرده بودید؟ و چرا حکم جهاد علیه آن‌ها صادر نکردید؟ مگر طرف مقابل مسلمان نبودند؟ مگر  پیامبر ما و قبله همه ما مشترک نیست؟

هدر رفتن سرمایه‌ها با پرداختن به اختلافات

وی تبیین کرد: آنچه مسلم است آن است که در زمانی که مسلمانان می‌توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفری و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به‌عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین‌المللی مطرح باشند، پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه‌انگیز نتیجه‌ای جز به هدر رفتن سرمایه‌ها و اختلافات، نخواهد داشت.

امام جمعه سرایان ضمن اشاره به وجود برخی اختلافات جزئی بین اهل سنت و تشیع، عنوان کرد: وجود اختلافات در پاره‌ای از مسائل، مانع اخوت اسلامی و وحدت مسلمانان نمی‌شود.

دعوت به وحدت عامل جذب مردم به‌ اسلام

حجت‌الاسلام نجمی پور در اشاره به بحث وحدت در سیره پیامبر اکرم(ص)، یادآور شد: پیامبر اکرم(ص)، وحدت امت اسلامی را، از راهبردهاى بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته است و اساس گسترش اسلام نیز، به دلیل وحدت میان مسلمین و مبارزه شدید با هرگونه اختلاف و درگیرى بود؛ یعنى دعوت به وحدت یکى از عوامل جلب مردم به‌سوی اسلام و گسترش نداى اسلام در جزیرة‌العرب و بعد در کشورهاى مختلف بود.

 وی مطرح کرد: حضرت رسول اکرم(ص) با ورودش به مدینه با ایجاد پیمان میان اوس و خزرج، وحدت اسلامی را تحقق بخشید و با رشد عواطف انسانى و معیارهاى دینى، وحدت جامعه آن زمان را بیمه کرد.

این استاد حوزه ضمن اشاره به بحث وحدت در عین تولى و تبری، متذکر شد: ما شیعیان نیز باید مواظب باشیم تا مبادا همان‌طور که وهابیت به اسم توحید به دنیاى استکبار خدمت‌های شایانى را ارائه می‌کند، ما نیز به اسم تولى و تبرى افعالى را مرتکب شویم که همان نتیجه‌هایی را که استکبار جهانى از رفتار وهابیت صید می‌کند از رفتار ما نیز به دست بیاورد.

حجت‌الاسلام نجمی پور با تأکید بر راهکارهاى امروز وحدت، ضمن اشاره به تأکید مراجعه افراد به قرآن، سنت و سیره نبوى و عترت رسول خدا(ص)، بیان داشت: رسول خدا(ص) و قرآن، همواره مسلمانان را به وحدت و همبستگى تأکید کرده‌اند.

وی تحمل نظرات مخالف و مدارا با پیروان مذاهب، دورى از تعصبات گوناگون ملى، قومى و نژادى، آشنایی شیعه و سنى از آراء و نظریات علمى یکدیگر با مطالعه کتب مربوط به یکدیگر، تعامل اندیشمندان فرقه‌های گوناگون اسلامی و گفتگوهاى علمى جهت رفع سوءتفاهم‌ها، آشنایی با توطئه‌های دشمن براى ایجاد اختلاف، احترام به مقدسات یکدیگر، دورى از تهمت و افترا نسبت به یکدیگر، کنترل افراد تندرو که موجب نفاق و تفرقه می‌شود، تقویت نقطه‌های مشترک، ایجاد مراکز آموزشى پژوهشى مشترک و ایجاد رسانه‌های پیام‌رسانی مشترک را، از دیگر راهکارهای موجود در بحث حفظ وحدت عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha