جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمود رجبی

حوزه/قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:می توان با ایجاد همگرایی و هم فکری بیشتر بین علمای کشورهای اسلامی گام مؤثری درباره وحدت مسلمین برداشت و این مسئله در سوریه و عراق در مواجهه با گروه تروریستی داعش به خوبی نمایان شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به آغاز هفته وحدت گفت: اصل وحدت،  آموزه قرآنی است و اسلام هم تاکید فراوانی بر حفظ وحدت و یکپارچگی مسلمین در برابر دشمنان کرده و از طرفی فرموده« اگر تفرقه بین مسلمین ایجاد شود بیشترین سود را دشمنان خواهند برد و مهمترین آن سلطه فرهنگی، عقیدتی و خاکی است و به همین دلیل، معاندین به دنبال سیاست «تفرقه ایجاد کن و  حکومت کن» هستند.

قائم‌ مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دشمنان با ایجاد تفرقه به دنبال اهدافی چون از بین بردن تقویت و حفظ اقتدار و انسجام ملی، تجزیه کشورهای اسلامی، راه اندازی فرقه های جدید، مانند وهابیت و داعش بوده اند، گفت: اساسا از مهمترین دلایل تأسیس داعش،  نابودی امت اسلامی و تخریب چهره واقعی اسلام بود.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر چه دشمن توانست از این تفرقه استفاده هایی ببرد، ولی از سوی دیگر وحدت مسلمین و در رأس آن مرجعیت شیعه و ولی فقیه، باعث شد، دشمن نتواند خسارت چندانی به جامعه اسلامی وارد کند و توطئه یکی پس از دیگری خنثی شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با بیان اینکه اصل وحدت از مسائل ارزشی در جامعه اسلامی است و لازم است برای یکپارچگی بیشتر، اقدام به ایجاد وحدت بین فرق و مباحث اخلاق را با رعایت آداب اسلامی مطرح کرد؛ اما از دامن زدن به تفرقه  و بدگویی پرهیز کرد، گفت: هرچه بتوانیم از دامن زدن به مباحث اختلافی، توهین و ناسزاگفتن بپرهیزیم قطعا توانسته ایم قدم های جدی تری در عرصه وحدت بین مسلمین برداریم.

قائم‌ مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: وحدت اصولی دارد از جمله آن، تاکید برمشترکات، دوری از توهین و فحش و ناسزا گفتن و تاکید برمحور همکاری و ایجاد محبت و ایجاد وحدت بین مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی است. تجربه نشان داده دشمن همیشه به دنبال ایجاد توطئه بین اقشار و مراکز علمی و حوزوی به صورت های مختلف بوده است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئله مهم دیگر در اصول وحدت  ایجاد همدلی  بین ملیت ها  و اقوام مختلف است؛ کشور ایران در این زمینه تجربه خوبی دارد؛ سالها اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می کنند؛ ولی این سالها می بینیم دشمن برای این مسئله هم برنامه هایی در نظر گرفته که مهمترین آن ایجاد تجزیه کشورهای اسلامی،از جمله اقدام برای تجزیه عراق و ایجاد کردستان مستقل  بود که باهوشیاری این توطئه هم خنثی شد.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی گفت: قطعا می توان با ایجاد همگرایی و هم فکری بیشتر بین علما و کشورهای اسلامی گام مؤثری درباره وحدت مسلمین برداشت و این مسئله در سوریه و عراق در مواجهه با مبارزه با گروهای داعش به خوبی نمایان شد و امید است با حضور فرهیختگان و به کار گیری آنها دراین عرصه ها نور امید وحدت را برای ابد زنده نگه داشت.

40/313

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha