جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید تلاش کنیم تا تعامل و همکاری در بین تمام نهادها و شوراهای استانی حوزه‌های علمیه بیشتر شود و برای این منظور باید نگاه تقویت اخلاق تعاملی در حوزه‌های علمیه با حفظ تمامی اصول و ضوابط افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین اجلاسیه مشترک مدیران استانی نهادهای عالی حوزوی که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علیه خواهران برگزار شد، افزود: به راهبردها و شیوه‌هایی که در جهت تعامل شوراهای هماهنگی حوزه‌های علمیه در این همایش مورد اشاره قرار گرفته، باید توجه شود.

وی در بیان نحوه عمل، تعامل و راهبرد شوراهای میان دستگاهی حوزه‌های علمیه گفت: باید تلاش کنیم تا تعامل و همکاری در بین تمام نهادها و شوراهای استانی حوزه‌های علمیه بیشتر شود و برای این منظور باید نگاه تقویت اخلاق تعاملی در حوزه‌های علمیه با حفظ تمامی اصول و ضوابط افزایش پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: ضمانت‌سازی اجرای اسناد بالادستی با حفظ نگاه هم‌افزایی و تعامل‌افزایی باید در نهادهای عالی حوزوی شکل بگیرد. بعضی برنامه‌های راهبردی و اسناد بالادستی موجود در حوزه علمیه می‌تواند برای تقویت نگاه هم‌افزایی بین نهادهای حوزوی، بازنگری و اصلاح شود.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه‌های علمیه نیز می‌تواند با نگاه تقویتی که به وجود آمده،‌ در برخی موارد مورد بازنگری قرار گیرند، همچنین اصلاح ضوابط شورای هماهنگی حوزه‌های علمیه  نیز از دیگر مواردی بوده که دبیرخانه می‌تواند در بازنگری آنها برای افزایش نگاه هم‌افزایی اقداماتی داشته باشد. افزایش اعضای دائم و مدعو مدیران نهادهای عالی حوزوی هم از دیگر پیشنهادهایی بوده که در این همایش مطرح‌شده که می‌تواند مورد اطلاع و بازنگری قرار گیرد، چراکه امکان چنین اتفاقی در آیین‌نامه پیش‌بینی‌شده است.

آیت‌الله اعرافی در بیان افزایش تعامل و هماهنگی بین نهادهای حوزوی عنوان کرد: هماهنگی مدیران استانی حوزه‌های علمیه با مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های کشور نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین شوراهای استانی باید در چارچوب برنامه‌های کلان نهادهای حوزوی حرکت خود را دنبال کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر تقویت دبیرخانه همایش مدیران حوزوی نهادهای عالی حوزوی اضافه کرد: نیازها و امکاناتی که دبیرخانه به آنها احتیاج داشته، باید فراهم شود تا دبیرخانه به‌درستی ساماندهی شود. همچنین فعال‌تر کردن مدیریت‌های استانی، تعاملات میان استانی، اعتباربخشی و رسمیت بخشی، فرهنگ‌سازی دستگاه‌ها برای همبستگی‌های بیشتر، تدوین منشور راهبردی همکاری جامع،  استمرار جلسات و فعال بودن دبیرخانه، از جمله مواردی بوده که می‌تواند نگاه هم‌افزایی بین نهادهای عالی حوزوی را وسعت ببخشد.

وی ادامه داد: در این همایش، ده‌ها طرح و ایده به وجود آمده که می‌توان برای حرکت شوراهای استانی از آنها استفاده کرد. همچنین آسیب‌شناسی‌های روحانیت، استفاده از ظرفیت  مساجد کشور و  وارد شدن در مبحث منابع پایدار، از دیگر ظرفیت‌ها و مباحثی است که نهادهای عالی حوزوی باید به‌درستی به آنها بپردازند و فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در آن را به‌درستی بشناسند.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اهمیت تقویت حوزه‌های علمیه استانی عنوان کرد: ده تا پانزده محور برای تقویت بنیه علمی حوزه‌های علمیه استان‌ها دنبال می‌شود که برگزاری درس خارج ازجمله آنهاست و تا چند سال آینده، نزدیک به بیست طرح جدید در استان‌ها اجرا می‌شود که می‌تواند تحولات بزرگی را در حوزه‌های استانی به وجود آورد.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در بخش بین‌الملل حوزه هم مقوله زبان‌های خارجی از محورهای مهم است که جامعه‌المصطفی بیشترین نقش را در آن خواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha