یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه ـ معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان

حوزه/ معاونت پژوهش حوزه علمیه استان کردستان در راستای توسعه امر پژوهش و عمق بخشیدن به تولیدات علمی طلاب در نظر دارد بحث تخصصی کردن مطالعات طلاب که یکی از توصیه های مقام معظم رهبری است را در زمینه های مورد علاقه آنان را پیگیری و اجرایی کند.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از رسالت های حوزه های علمیه در راستای شناخت و تبلیغ دین مبین اسلام و مخصوصا مکتب تشیع تولید علم است .

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: این مهم دارای دو رکن اصلی است؛ آموزش و پژوهش. آموزش در حوزه های علمیه دارای شیوه های منحصر به فرد خود است و در صورتی که آن شیوه ها دنبال گردد، بازدهی خوبی دارد .

وی ادامه داد: پژوهش نیز در حوزه ها سبقه زیادی دارد و علمای تراز اول تشیع همواره با تلاش ها و مجاهدت های شبانه روزی خود مسیر علم را هموار کرده و دامنه آن را در زمینه های مختلف توسعه دادند. چرا که بانگ امیر کلام علی علیه السلام درگوش آنان طنین انداز بوده که:«لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ» بهره ای ندارد و هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست.

حجت الاسلام شریفی خواه عنوان کرد: پژوهش موجب عمق بخشیدن به آموزه های طلاب شده و روح اعتماد به نفس را در تولید علم به آنان می دهد و راه اجتهاد را برای آنان هموار می سازد .

وی ادامه داد: البته پژوهش در حوزه های علمیه و جوامع علمی کشور ما با استانداردهای جدید آن سبقه زیادی نداشته و نوپاست و چند سالی است که معاونت پژوهش حوزه های علمیه در راستای گسترش پژوهش سعی دارد سواد پژوهشی را به طلاب و اساتید آموزش داده تا از این منظر بتواند تولیدات علمی حوزه های علمیه را افزایش دهد و آن را در قالب استانداردهای جهانی به جوامع علمی معرفی و ارائه کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان افزود: فایده این امر آن است که جوامع علمی با افکار و اندیشه ی محققان حوزوی اشنا شده و به تبع با معارف اسلام آشنا شده راه برای گسترش این تعالیم در جوامع مختلف هموار می شود .

حجت الاسلام شریفی خواه افزود: یکی دیگر از فواید پژوهش در قالب استاندارد امروزی آن است این است که می توان شبهاتی را که از جوامع غربی و حتی کسانی که داعیه اسلام دارند متوجه اسلام و مکتب تشیع است را به صورت منطقی و مستدل پاسخ داد و حقانیت اسلام وتشیع را به جهانیان اثبات کرد.

وی عنوان کرد: در همین راستا حوزه ی علمیه استان کردستان نیز برای گسترش فرهنگ پژوهش در بین طلاب و اساتید فعالیت هایی مانند برگزاری جشنواره علامه حلی و مسابقات علمی و فراخوان مقاله، برگزاری کارگاه های آموزش پژوهش را برگزار کرده و سعی در عمق بخشیدن به فرهنگ پژوهش در بین طلاب و اساتید دارد.

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: طبق گزارش ها و مشاهدات میدانی شاهد آن هستیم که طلاب به این سمت اشتیاق و علاقه نشان داده و اهمیت پژوهش و نوشتن را درک کرده دست به قلم شده اند؛ کما این که در سال گذشته در اولین جشنواره علامه حلی (ره) استانی 65 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که با برآوردهای صورت گرفته امسال به احتمال زیاد إن شاءالله حدود 150 اثر به دبیرخانه ارسال خواهد شد که این خود نشانگر اقبال طلاب محترم به امر تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: معاونت پژوهش حوزه علمیه استان کردستان در راستای توسعه  امر پژوهش و عمق بخشیدن به تولیدات علمی طلاب در نظر دارد بحث تخصصی کردن مطالعات طلاب که یکی از توصیه های مقام معظم رهبری است را در زمینه های مورد علاقه  آنان را پیگیری و اجرایی کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان در پایان گفت: این امر با ارائه سیرهای مطالعاتی پیگیری می شود که با همکاری معاونان پژوهش مدارس در پی عملی کردن آن هستیم که إن شاءالله در این زمینه در گزارش های بعدی توضیحات و اخبار لازم ارائه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha