شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه امام خمینی(ره) با رسانه های خارجی

حوزه/ تا رژيم بكلى از بين نرود و ما حكومت اسلامى را آنطور كه مى خواهيم مستقر نكنيم، نـمـى تـوانـيـم راجـع بـه روابـط بـا آمـريـكـا بـه طـور قـطـع صـحـبـت كـنـيـم؛ لكـن احتمال مى دهيم كه اگر آمريكا با ايران روابط حسنه داشته باشد ايران هم با او روابط حسنه خواهد داشت.

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

* مصاحبه امام خمينى(ره) با تلويزيون آمريكا در تاريخ 22/10/1357

سـؤال: حـضـرت آيت الله ! شاهپور بختيار مخالف شاه است، چرا مخالف شاهپور بختيار هستيد؟

جواب: اولا بختيار مخالف شاه نيست، او مى خواهد شاه را نگه دارد، ايشان با آمريكا بند و بست دارد و ثانيا بر فرض اينكه مخالف شاه باشد، خودش مخالف قانون است. مجلسين مخالف قانونند و شاه هم مخالف قانون است، از اين جهت ما مخالف او هستيم .

سؤال: به نظر مى رسد كه سياست آمريكا در ايران تغييرات عمده اى پيدا كرده و امروز مـعـتـقـدنـد كه شاه بايد بروند. با توجه به اين تغيير عمده اى كه در سياست امريكا در مـورد وضـع شـاه پـيـش آمـده اسـت، آيـنـده روابـط آمـريـكـا و ايـران را چه جور مى بينيد و نظرتان چيست ؟

جواب: تا رژيم بكلى از بين نرود و ما حكومت اسلامى را آنطور كه مى خواهيم مستقر نكنيم، نـمـى تـوانـيـم راجـع بـه روابـط بـا آمـريـكـا بـه طـور قـطـع صـحـبـت كـنـيـم؛ لكـن احتمال مى دهيم كه اگر آمريكا با ايران روابط حسنه داشته باشد ايران هم با او روابط حسنه خواهد داشت.

سؤال: شما هم احساس مى كنيد كه شرايط فعلى خط سياست آمريكا در جهتى است كه شما را راضى كند؟

جواب: تاكنون احساس نكرده ام .

سـؤال : تـحـت يـك حـكـومـت اسـلامـى به نظر شما باز هم ايران مى تواند به آمريكا نفت بفروشد؟

جـواب: در صـورتـى كـه آمـريـكـا دسـت از كـارهـايـش بـردارد و ايـران را بـه حـال خودش بگذارد و به هيچ وجه دخالت در سرنوشت مملكت ايران نداشته باشد، آمريكا هم يكى از مشترهایى است كه نفت به او داده مى شود.

سؤال : لطفا نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بيان كنيد.

جـواب: دولت اسـلامـى كه ما مى خواهيم يك جمهورى است كه به آراء ملت درست مى شود و احـكـام اسـلام هم در او اجرا مى شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادى ها و دموكراسى حقيقى است و استقلال كشور را نيز تضمين مى كند.

سـؤال: مـطالبى گفته شده است در اين مورد كه نظرات حضرتعالى مخالف ساير مذاهب خـصـوصـا يـهـودى هـا و مـسـيـحـيـان اسـت. ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب، چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بيان كنيد (خصوصا يهوديان و مسيحيان )؟

جـواب: مـا كـرارا ايـن مـطـلب را گـفـتـه ايـم كـه اسـلام نـسـبـت به اقليت هاى مذهبى احترام قـائل اسـت و آنـهـا در مـمـلكـت مـا آزادنـد و حـتـى حـق راى دارنـد، حـق تـعـيـيـن وكيل دارند و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم، تبليغاتى است كه شاه به راه انداخته است. اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتما زندگى آنها در حكومت اسلامى بهتر از الانشان است .

سـؤال: در ايـن نهضت، حضرتعالى كه در خارج از ايران بوده ايد يك قدرت بى نهايت زيادى را كسب كرده ايد و اين قدرت كاملا بزرگ است و ما مى خواستيم بدانيم كه اگر در ايران بوديد آيا همين قدرت را كسب مى كرديد؟

جواب: اين قدرت مذهبى است و ما اگر ايران هم باشيم به عنوان يك نفر آدم مذهبى ما را مى شـنـاسـنـد كـه خـدمـتـگـزار ايـن مـردم هـسـتـيـم و فـرقـى نـيـسـت بـيـن داخل و خارج .

سـؤال: مـحـبـوبـيـت شـمـا حتى در بين كسانى است كه به مذهب چندان علاقه نداشته اند و بـيـشـتر تغيير و تبديلات در مسائل اجتماعى را مى خواستند، آيا فكر نمى كنيد همين تبعيد شما به خارج موجب شده كه يك حالت رمزى بوجود بياورد كه آنها علاقه مند شوند؟

جـواب: آنها هم كه علاقه دارند، علاقه ملى دارند چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستيم و كـسـانـى كـه بـه كـشور آنها خيانت كرده اند و استقلال آنها را از بين برده اند، ما با آنها مـخـالفـيـم . در نـهـاد تمام ملت اين مسائل هست ، از اين جهت با ما حتى قشرهاى غير مذهبى هم موافقند.

سـؤال: ابـهـامـاتـى در مـورد نـقـش شـمـا در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آينده بفرمائيد؟

جـواب: مـن درآيـنـده هـم هـمـين نقشى را كه الان دارم خواهم داشت، نقش هدايت و راهنمائى و در صـورتى كه مصلحتى در كار باشد اعلام مى كنم و اگر چنانچه خيانتكارى در كار باشد با او مبارزه مى كنم؛ لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم .

سؤال: آيا يك شوراى علماى مذهبى خواهد بود كه شما در راس آن قرار بگيريد؟

جواب: بعد بايد ببينم چه خواهد شد.

سؤال: شما فكر مى كنيد در خارج از ايران مدت زيادى خواهيد ماند؟

جواب: من هر وقت مصلحت ديدم برمى گردم .

سـؤال: حـضـرت آيـت الله ! چـه مـوقع به فكرتان رسيد كه مى توانيد بر شاه غالب شويد؟

جواب: اين امرى است كه نمى توانم دقيقا بگويم؛ ولى مدت هاست كه مى دانم شاه رفتنى است ولى اين را هم نمى توانم دقيقا بگويم .

سـؤال: مـردم زيـادى در دنـيا فكر مى كردند كه شاه رمز ثبات است، حالا در آينده ايران بعد از رفتن شاه مشكل ترين مساله شما چه خواهد بود؟

جـواب: مـشكل ترين مسائل ما ترميم خرابى هاى شاه است و اين ناثباتى هائى كه او از هر جـهـت بـراى مـا بـه ارث مـى گـذارد، مـساله بيكارى، مساله مسكن، مساله كشاورزى، مسأله صـنـايـع مـونـتـاژ، مسأله كـارخـانـه هـا، بـايـد ابـتـدا ايـن مسائل از هم پاشيده را در طول اين پنجاه سال ترميم كنيم تا چرخ ايران به حركت درآيد. بعد اصولا بايد يك اساس نو ديگرى را پايه ريزى كرد.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.
 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha